Chcesz dowiedzieć się, na czym polega inicjatywa lokalna i jak korzystać z niej z pożytkiem dla swojego otoczenia? Jako samorządowiec jesteś zainteresowany jej wykorzystaniem w Twojej gminie, powiecie? Polecamy broszurę "Jak korzystać z inicjatywy lokalnej? Informacje dla obywateli, mieszkańców i samorządów".
Inicjatywa lokalna dotyczy zadań publicznych, czyli zadań, jakie realizuje gmina, powiat czy województwo, i może to zrobić razem z mieszkańcami przy wykorzystaniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego. Mieszkańcy lub reprezentująca ich organizacja mogą zwrócić się do samorządu z propozycją wspólnego przeprowadzenia działań.
Mimo tego, że inicjatywa lokalna jako rozwiązanie prawne funkcjonuje od marca 2010 r., to nadal nie jest ona popularna. Główną tego przyczyną jest niski poziom wiedzy o istnieniu tego rozwiązania prawnego – zarówno po stronie obywateli, jak i urzędników. Ta publikacja pomaga w poprawie stanu tej wiedzy.
W broszurze wyjaśniamy:
- kto może korzystać z inicjatywy lokalnej i w jakim celu;
- jak interpretować i praktycznie realizować działania wynikające z ustawy o pożytku;
- w jaki sposób mieszkańcy sami – lub z pomocą organizacji pozarządowej - mogą zaproponować władzom lokalnym wspólne wykonanie zadań;
- jak samorządy musz przygotować się do realizacji inicjatyw, jak podjąć uchwały w tej sprawie;
- dlaczego inicjatywa może być skutecznie wykorzystywana w działaniach lokalnych i nie rodzi kolejnych kosztów dla samorządów, a wręcz przeciwnie – pozwala na racjonalizację realizacji części zadań, które samorząd prowadzi sam; może też stać się dobrym narzędziem do aktywizacji mieszkańców jako partnerów samorządu przy realizacji zadań publicznych.
Cena: 9,45 zł/1 egz. (48 stron)
Źródło: Stowarzyszenie Klon/Jawor