Ruszył nowy program grantowy Fundacji Orange (FO) – Akademia Orange, w którym można zdobyć fundusze do 50 tys. zł na realizację projektów z dziedziny nowoczesnej edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży. Łączna pula pieniędzy pierwszej edycji Akademii to 1,5 mln zł. W pilotażowej edycji programu wybrano siedem projektów, mogących być inspiracją dla innych, którzy chcieliby zgłosić swoje działania do konkursu FO.
– Nasze doświadczenia i kontakty z młodzieżą wskazują na potrzebę nowego i innowacyjnego podejścia do edukacji – powiedziała Jadwiga Czartoryska, prezes FO. – Chcemy wspierać projekty, które będą stwarzać nowatorskie narzędzia oraz metody nauczania, i dzięki temu ułatwią młodym ludziom rozumienie kultury i sztuki, przyczynią się do rozwoju kreatywności, wykształcą umiejętności posługiwania się nowymi technologiami, a także będą działać przeciw wykluczeniu społecznemu – dodała.
– Ważnym elementem Akademii Orange jest właśnie kultura, która sprawia, że nasze życie staje się lepsze. Ponadto jesteśmy przekonani, że poprzez udział w kulturze z wykorzystaniem nowych technologii wyrównuje się szanse zwłaszcza dzieci i młodzieży z małych miejscowości. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika na przykład, że 94 % ludzi uważa, iż Internet może pomóc młodym ludziom w dostępie do kultury, stąd tak duży nacisk kładziemy w programie na wykorzystanie nowych mediów – stwierdziła Ewa Krupa, dyrektor FO.
Szansę na dofinansowanie w Akademii Orange mają więc projekty, które w kreatywny sposób uczą dzieci i młodzież, także umiejętności społecznych, pomagają w przeciwdziałaniu wykluczeniom, wykorzystują zastosowanie nowoczesnych technologii i mediów, a także, co jest bardzo ważne – są realizowane w partnerstwie z innymi organizacjami.
– Polski trzeci sektor opierał się na spontaniczności działań, to była jego specyfika, ale odkąd się zinstytucjonalizował zaczęła rosnąć rywalizacja między organizacjami, na przykład jeśli chodzi o zdobywanie funduszy na swoją działalność. To nie jest dobra tendencja. Dlatego cieszę się, że w Akademii wręcz wymusza się współpracę między organizacjami i żeby dostać grant, trzeba się najpierw zjednoczyć – zauważyła prof. dr hab. Barbara Fatyga, antropolog kultury i członkini Kapituły Akademii Orange.
– Nie chcieliśmy tworzyć konkurencji i wyścigu po pieniądze między organizacjami, ale zależało nam na tym, żeby budować partnerstwa, wspólne działania i łączyć siły dla realizacji ciekawych i wartościowych projektów. Kolejną istotną rzeczą jest też dzielenie się swoją wiedzą. Jeśli wchodzi się do Akademii Orange, to także po to, aby realizowane projekty były inspiracją dla innych – przekonywała Jadwiga Czartoryska.
– Powstanie specjalny portal Akademii, który ruszy już w grudniu. Będzie taką platformą wymiany informacji, doświadczeń i pomysłów – zapewniła Ewa Krupa.
– Bardzo się cieszę, że z pomocą Internetu i cyfrowych technologii będzie można dzielić się wiedzą, jaka powstanie z tego programu. To bardzo ważne, aby szybko docierać z takimi informacjami do jak najszerszego grona, zwłaszcza niedużych organizacji działających w małych miejscowościach – powiedział dr Aleksander Tarkowski, socjolog, koordynator projektu Creative Commons Polska, członek Kapituły Akademii Orange.
Do 27 listopada
– Takie jest założenie, że projekty będą trwały do maja 2010 r., ale będziemy elastyczni i jeżeli jakiś projekt będzie wymagał przedłużenia czasu trwania, to będziemy ustalać to już indywidualnie – zapewniła Ewa Krupa.
Innowacyjne projekty
Warto też już przyjrzeć się siedmiu projektom, które zostały wsparte grantami w pilotażowej edycji programu Akademia Orange. Mogą być one inspiracją dla innych organizacji, gdyż, jak powiedzieli przedstawiciele FO – „ realizują one w sposób modelowy idee nowoczesnej edukacji kulturalnej”.
Na przykład w ramach projektu „Zachęta na kółkach” Narodowej Galerii Sztuki Zachęta i Szkoły Podstawowej w Miesiączkowie (woj. pomorskie) zostanie przeprowadzony cykl czterech zajęć pokazowych dla dzieci i nauczycieli ze szkół w Miesiączkowie dotyczących sztuki współczesnej. Zajęcia będą obejmować teorię, multimedialny spacer po galerii, działania plastyczne z wykorzystaniem zdobytej wiedzy, czyli odkrywanie tego, czym są kształt, barwa i faktura. Na podstawie zajęć zostaną opracowane nowatorskie metody prowadzenia zajęć z zakresu sztuki współczesnej i plastyki, które będą udostępnione w Internecie.
Fundacja Nowoczesna Polska z Warszawy razem z Liceum im. Adama Mickiewicza realizują projekt „Rymy Pętle Rytmy”, który ma przygotować uczniów oraz nauczycieli do twórczego i krytycznego korzystania z mediów oraz nowoczesnych technologii informacyjnych, zwłaszcza w kształceniu polonistycznym. Uczniowie z całej Polski zostaną zaproszeni np. do wzięcia udziału w konkursie na najlepszy remiks słowno – muzyczny dowolnego utworu z listy lektur szkolnych. Trwałym rezultatem projektu będą ogólnodostępne scenariusze warsztatów, remiksy przygotowane w ramach konkursu, audiobooki dostępne on-line, a także instrukcje dotyczące obsługi oprogramowania do edycji dźwięku, listy stron z legalnymi materiałami audio i wideo do wykorzystywania na lekcjach.
Fundacja WRO Centrum Sztuki Mediów z Wrocławia wspólnie ze Stowarzyszeniem Świat Nadziei stworzyła projekt „Akademia Multimediów. Od animacji do interaktywności”. Jest on tak pomyślany, aby dzięki atrakcyjnemu programowi edukacyjnemu wciągnąć dzieci w wieku 7-11 lat (także niepełnosprawne umysłowo) w inną niż bierna formę kontaktu ze światem tzw. nowych mediów. Mali uczestnicy warsztatów pod opieką artystów-animatorów, scenarzystów i artystów-programistów przygotują inscenizację np. jakiejś bajki wykorzystując dramaturgię planu żywego i filmowego w czasie rzeczywistym, bawiąc się i wykorzystując w kreacji kolory, dźwięki, różne formy i obrazy.
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i TOON BOOM Animation Inc. z Montrealu w Kanadzie przygotowali projekt edukacji kulturalnej i społecznej „Stop! Nie wykluczaj! Pomóż!”. Z jednej strony dzieci w wieku 8-13 lat będą zdobywały praktyczną wiedzę filmową, z drugiej – dzięki nabytym filmowym umiejętnościom stworzą kampanię przeciw wykluczeniom. Ideą projektu nie jest tylko wiedza na temat robienia filmów, lecz nauka patrzenia na rzeczywistość poprzez język medialny. Chodzi o to, żeby młodzi uczestnicy warsztatów obserwowali zjawiska wykluczenia, spróbowali określić jego przyczyny i mechanizmy, nazwali obszary wykluczenia także poprzez swoje doświadczenia.
Projekt „Młodzi menadżerowie kultury” (V edycja) Towarzystwa Inicjatyw Twórczych (TIT) „ę” z Warszawy skierowany jest do młodych ludzi w wieku 15-25 lat pochodzących z małych miejscowości i wsi w całej Polsce. Dzięki niemu, uczestnicząc w warsztatach nabędą oni praktycznych umiejętności niezbędnych do samodzielnej realizacji własnych projektów społeczno-kulturalnych. TIT „ę” wesprze też menadżerów w realizacji ich mini-projektów już w środowisku lokalnym. Będzie też można na bieżąco podglądać działania młodych animatorów kultury na specjalnie przygotowanej stronie internetowej. Znajdą się na niej reportaże, krótkie filmy, wywiady opisujące „dobre praktyki” oraz blogi mini-projektów.
Fundacja Edukacyjna Jacka Kuronia z Warszawy oraz Stowarzyszenie na rzecz dzieci uczących się języka białoruskiego AB-BA z Białegostoku realizują projekt „Edukacja kulturalna w wioskach Puszczy Białowieskiej”. Jego kluczowym elementem jest idea uniwersytetu powszechnego – nieformalnej instytucji oświatowej działającej w środowisku wiejskim i współtworzonej przez wszystkich mieszkańców. Projekt obejmuje różnorodne działania medialne: spotkania teatralne dla młodzieży, warsztaty teatralne, program edukacji muzycznej dla dzieci, kino przedszkolaka, a także szeroko pomyślane działania animacyjne skierowane do całej lokalnej społeczności. Wszystkie aktywności łączyć będzie tworzenie portalu społecznościowego w Internecie, na którym umieszczane będą informacje o poszczególnych akcjach.
Stowarzyszenie SO:ON z Warszawy i Gminny Ośrodek Kultury w Starych Juchach (powiat ełcki) wymyślili projekt „Dizajn z naszego podwórka – nowe media w edukacji kulturalnej i kształceniu kadr kultury z terenów wiejskich”. „Dizajn” jest tu rozumiany nie jako import „wzorów postępu” z zewnątrz np. wielkiego miasta, ale jako udoskonalanie własnego, najbliższego otoczenia przy wykorzystaniu lokalnych sił, inspiracji, zasobów, talentów, które stanowią kapitał danej społeczności. W ramach projektu wyłoniona zostanie grupa lokalnych liderów, którzy wezmą udział w serii warsztatów prowadzonych przez np. designera, fotografika, webmastera, filmowca, eksperta komunikacji społecznej i wspólnie opracują scenariusz projektu dla młodzieży ze szkoły podstawowej w Skomacku, czyli linię trwałej współpracy między szkołą, a domem kultury.
– Akademia dopiero startuje. Czym może się stać? Jeszcze tego nie wiemy. Na pewno będziemy się tego razem uczyć z naszymi grantobiorcami – zapewniła Ewa Krupa, dyrektor FO.
Pobierz
-
200909082011120008
477462_200909082011120008 ・38.72 kB
-
200910291741570243
492051_200910291741570243 ・38.72 kB
Źródło: inf. własna (ngo.pl)