Polacy mają pomysły na poprawę jakości życia w swojej społeczności lokalnej i chcieliby mieć realny wpływ na najbliższe otoczenie. Potwierdzają to wyniki „Badania oceny najbliższego otoczenia i jakości życia”, zrealizowanego na zlecenie programu „Decydujesz, pomagamy”*.
Aż 70% badanych wskazuje, że lokalne inicjatywy podejmowane przez organizacje mogą mieć duży wpływ na pozytywną zmianę otoczenia, a jedyne czego potrzebują to wsparcie finansowe oraz zaangażowanie mieszkańców.
Polacy widzą potrzebę zmieniania ich najbliższego środowiska i wiedzą, jakie działania poprawiłyby jakość codziennego życia. 70% respondentów twierdzi, że lokalne inicjatywy angażujące mieszkańców znacznie podniosłyby jakość życia.
Około 50% ankietowanych wskazuje, że najwięcej energii należy włożyć w rewitalizację przestrzeni miejskiej. 20% zauważa, że wsparcie powinno trafić do konkretnych grup, jak np. seniorzy, osoby niepełnosprawne, osoby zagrożone wykluczeniem społecznym. Obszarami, które wskazywali respondenci, były także: promocja zdrowego trybu życia i odżywiania – tak deklaruje 17% badanych oraz edukacja dzieci i młodzieży – tak uważa 13% respondentów.
Otaczająca nas rzeczywistość coraz bardziej się zmienia dzięki zaangażowaniu mieszkańców miast i wsi, którzy coraz chętniej sami podejmują działania społeczne i szukają środków finansowych do realizacji swoich pomysłów. To właśnie wsparcie finansowe jest kluczowe dla poprawy funkcjonowania najbliższego otoczenia – tak twierdzi aż połowa osób, biorących udział w badaniu przeprowadzonym na zlecenie programu „Decydujesz, pomagamy”. Ponadto zdecydowana większość, 89% ankietowanych, jest zdania, że lokalne inicjatywy społeczne powinny być wspierane finansowo przez duże firmy z ich otoczenia. Jednak to społeczności lokalne najlepiej wiedzą, według ankietowanych, jak takie fundusze wydawać skutecznie oraz znają potrzeby swojego najbliższego otoczenia. 75% badanych twierdzi, że mieszkańcy i lokalne organizacje pozarządowe oraz społecznicy to grupy, które najlepiej wykorzystują dodatkowe środki do poprawy jakości życia i otoczenia.
Nie tylko budżet partycypacyjny umożliwia decydowanie o najbliższym otoczeniu. Coraz częściej społeczności lokalne otrzymują wsparcie od firm, które przygotowują specjalne programy i akcje.
Przykładem jest program „Decydujesz, pomagamy”, w którym organizacje pozarządowe, jak i grupy nieformalne mogą zgłaszać różnorodne inicjatywy, jak np. projekty edukacyjne, integracyjne, zmieniające środowisko przyrodnicze czy przestrzeń publiczną. Ważne, aby zmieniały na lepsze najbliższe otoczenie. W ten sposób organizatorzy - Tesco Polska przy wsparciu Fundacji Tesco Dzieciom oraz Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „STOCZNIA” - wychodzą naprzeciw podmiotom, które chcą wcielić w życie ciekawe inicjatywy skierowane do społeczności lokalnych. Autorzy 160 najciekawszych propozycji otrzymają granty w wysokości 5 000 zł każdy na realizację swoich działań. O wyborze zwycięzców zadecydują natomiast sami mieszkańcy podczas głosowania, które odbędzie się w maju. Wybór takiego mechanizmu odpowiada oczekiwaniom lokalnych społeczności – wg badania, aż 90% Polaków chce bowiem współdecydować o swoim najbliższym otoczeniu.
Od początku planowania programu było dla nas oczywiste, że to klienci naszych sklepów powinni zadecydować o tym, gdzie wsparcie jest najbardziej potrzebne. To oni bowiem najlepiej znają lokalne potrzeby. A my – jako firma – z radością podpiszemy się pod wyborem naszych klientów - mówi Adam Manikowski, Dyrektor Zarządzający Tesco Polska.
Łączna pula grantów to aż 800 000 zł, które zasili lokalne inicjatywy i pomysły. Aby zgłosić projekt, wystarczy wejść na stronę www.tesco.pl/pomagamy i uzupełnić formularz, krótko opisując planowane przedsięwzięcie. Wnioski można składać do 3 kwietnia 2016 roku.
Więcej informacji o programie „Decydujesz, pomagamy” można znaleźć na stronie internetowej: www.tesco.pl/pomagamy oraz Twitterze: twitter.com/TescoMediaPL
Źródło: Tesco