8 maja odbyło się pierwsze czytanie projektu zmian w ustawie oświatowej. To jest okazja dla NGO!
KOZIŃSKA-BAŁDYGA: Procedowany obecnie poselski projekt zmian w prawie oświatowym jest okazją do debaty publicznej o zarządzaniu oświatą i roli rodziców w szkole. Aby zainicjować tę debatę Federacja Inicjatyw Oświatowych przygotowała petycję dotyczącą wyboru dyrektora szkoły przez rodziców w powszechnych wyborach. Jest to jednocześnie okazja do uczenia się, jak organizacje pozarządowe mogą wpływać za pomocą petycji na proces stanowienia prawa przez parlament.
Według propozycji FIO dyrektor miałby być wybierany 2-stopniowo: najpierw komisja konkursowa złożona z przedstawicieli władz samorządowych i kuratoriów, rady pedagogicznej i rady rodziców oraz związków zawodowych wybierałaby dwóch kandydatów. Następnie z tych dwóch kandydatów rodzice uczniów w wyborach powszechnych i tajnych wybieraliby dyrektora, który byłby zatrudniany przez wójta, burmistrza czy prezydenta.
Naszym zdaniem nawet taki dość ograniczony wybór dyrektora przez rodziców byłby bardzo znaczący dla oświaty. Można byłoby oczywiście iść jeszcze dalej i zaproponować wybór dyrektora przez radę szkoły, w skład której wchodziliby, oprócz rodziców i nauczycieli także przedstawiciele samorządu uczniowskiego. Można postulować włączenie do gremium wybierającego dyrektora także przedstawicieli pracowników czy mieszkańców. Ale te dalej idące rozwiązania, choć stosowane w innych krajach, u nas wydają się nam obecnie przedwczesne. Choćby z tego powodu, że bardzo niewielu szkołach są rady szkoły. Natomiast proponowane w naszej Petycji rozwiązanie jest proste i do wprowadzenia od zaraz. Wystarczy dobra wola posłów.
Wszak gmina to wspólnota mieszkańców, również rodziców uczniów, którzy głosując na dyrektora szkoły wybieraliby kluczową osobę zarządzającą edukacją w ich szkole; mieliby więc bezpośredni wpływ na wybór trzeciej osoby zarządzającej, po wójcie/burmistrzu/prezydencie i radnym ze swojego obwodu. To wzmacniałoby samorządność.
Naszą Petycję napisaliśmy z jeszcze jednego powodu. Obecnie w ramach programu POWER 2.16 realizowane są 23 projekty, których celem jest podnoszenie kompetencji przedstawicieli organizacji pozarządowych, tak aby umożliwić im efektywniejszy udział w procesie stanowienia prawa. FIO jest jedną z tych 23 organizacji. Wspólnie ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego realizujemy projekt ”Suweren konsultuje – dobre prawo buduje”. Aby skutecznie uczyć, najlepiej łączyć teorię z praktyką. Dlatego postanowiliśmy, aby w ramach „wartości dodanej” przygotować kilka petycji. Petycje są bowiem jednym z narzędzi bezpośredniego stanowienia prawa, o których uczyliśmy beneficjentów naszego projektu w ramach warsztatów.
Pobierz
Źródło: Federacja Inicjatyw Oświatowych