7 wskazówek dla organizacji jak współpracować z biznesem, w oparciu o wspólne cele
Współpraca NGO i biznesu nie tylko wzbogaca działania obu stron, ale także ma potencjał do tworzenia pozytywnych zmian społecznych i środowiskowych. Wspólna praca może prowadzić do rozwoju innowacyjnych projektów, które łączą cele biznesowe z ideami społecznie odpowiedzialnymi. Przyjęcie takiego podejścia wpływa na poprawę jakości życia beneficjentów i zdobywanie nowych klientów przez firmy.
Jednak aby współpraca oparta na partnerstwie, była skuteczna, istotne jest zrozumienie celów i wartości każdej strony oraz znalezienie wspólnego mianownika, który umożliwi ich realizację. Warto zastanowić się nad tym, jakie cele obie strony chcą osiągnąć i jakie korzyści mogą czerpać z tej współpracy.
Celem organizacji pozarządowej jest wsparcie jej beneficjentów oraz realizacja misji, do której została powołana. Może to być wspieranie zwierząt, dzieci czy osób starszych. Biznes natomiast jest nastawiony na osiąganie celów finansowych, zarabianie pieniędzy, przy okazji realizując szereg wytycznych, do których jest zobligowany. Mowa tutaj chociażby o dyrektywie CSRD, strategii CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu). Do tego dochodzą codzienne aktywności, które wspierają biznes w realizacji jego celów. Może to być wsparcie pracowników, dbanie o poczucie przynależności, integracja czy też wolontariat pracowniczy, ponieważ wszystkie te elementy sprawiają, że pracownikowi w firmie pracuje się lepiej.
Biorąc pod uwagę, że cele organizacji i cele biznesu są różne, warto pochylić się nad tym, dlaczego myślimy o realizacji wspólnych działaniach. Organizacje pozarządowe mogą czerpać ze współpracy z biznesem szereg korzyści: finansowych, materialnych, niematerialnych, merytorycznych, mogą wygenerować zasięgi promocyjne czy też udostępnić zasoby, którymi dysponują. Z kolei biznes do wspierania osób potrzebujących w sposób jakościowy i efektywny poszukuje ekspertów. Tutaj z pomocą przychodzą organizacje pozarządowe, które mają doświadczenie, znają swoich beneficjentów, wiedzą, jakie są ich wyzwania i potrzeby. Umożliwia to realizację projektów społecznych czy charytatywnych, zapewniając biznesowi realne wsparcie w tym zakresie.
Firmy i pracownicy biorą często udział w akcjach charytatywnych, występując w roli wolontariuszy, realizują własne pasje, spełniają się w roli edukatorów, osób dzielących się wiedzą oraz doświadczeniem. Na tym potencjale organizacje pozarządowe mogą budować projekty.
Sensem współpracy NGO i biznesu jest odpowiedź na wzajemne potrzeby, które mogą być realizowane przy okazji pikników charytatywnych czy wspólnych aktywności. Taka współpraca jest możliwa, ale pod warunkiem, że organizacja pozarządowa jako partner przygotuje konkretne propozycje działań. Wyjdzie do biznesu z rozwiązaniami, które odpowiadają na potrzeby firmy, jej pracowników lub osób odpowiedzialnych za poszczególne działy w organizacji. Warto podkreślić, że pod szyldem jednej firmy kryją się działy takie jak CSR, który realizuje działania społecznie odpowiedzialne i koordynuje wolontariat, kryją się działania marketingowe i promocyjne, które skupiają się na sprzedaży i budowaniu wizerunku, kryją się również działania HR-owe ukierunkowane na rozwój i edukację pracowników. Każdy dział ma inne cele do zrealizowania, mimo że wszystkie należą do jednej organizacji.
Dlaczego warto to podkreślić? Ponieważ wspólne działania wymagają odpowiedniego przygotowania i tutaj ukłon w stronę organizacji pozarządowych. To od Was zależy, czy firma, z którą potencjalnie chcecie rozmawiać, wykaże zainteresowanie projektem i jego założeniami. Dlatego przygotowując się do współpracy z biznesem, zastanówcie się nad tym, z czego składa się Wasza oferta, jak ona może wyglądać. Czy macie wskazany zakres działań promocyjnych, terminy i harmonogram, sposób zaangażowania wolontariuszy, czy też informacje na temat tego, na jakie cele odpowie Wasza oferta w kontekście biznesu? Czy pomożecie w integracji? Czy też dzięki Wam firma będzie mogła przedstawić nowe wskaźniki, obrazujące skalę niesionej pomocy?
Odpowiednie przygotowanie takiej propozycji jest kluczowe, aby wyjść do partnera z zaproszeniem do współpracy, w której każda strona osiąga korzyści.
Jak przygotować się do podjęcia współpracy z biznesem – oto 7 wskazówek dla organizacji:
1. Zanim odezwiecie się do firmy i nawiążecie z nią kontakt, zaktualizujcie materiały, stronę internetową, social media, inne narzędzia, którymi dysponujecie. Nieaktualne informacje zmniejszają Waszą szansę na współpracę i budowanie wiarygodności, dlatego już dziś zadbajcie o to, aby te materiały stanowiły dla Was wsparcie.
2. Napiszcie krótko i bez przenośni, czym jest Wasza propozycja oraz jakie cele firmowe można dzięki niej zrealizować. Może nią być organizacja wydarzenia, przygotowanie szkolenia, wspólne wyjście i wykonanie pracy na rzecz beneficjentów, np. odświeżenie pomieszczeń świetlicy czy domu dziecka.
3. Następnie rozpiszcie propozycję w szczegółach. Wskażcie niezbędne zasoby potrzebne do realizacji. Uwzględnijcie w opisie, ile osób zaangażuje projekt oraz jakie będą efekty. Dzięki temu osoby po stronie biznesu otrzymają komplet informacji do analizy, umożliwiający zobrazowanie całego projektu od początku do końca.
4. Odpowiedzcie na pytanie, czy jesteście gotowi na realizację projektu. Jeśli firma powie TAK, czy posiadacie zasoby i narzędzia do sprawnej realizacji ustaleń? Zadbajcie o jakość realizacji, opracowując możliwe do wypracowania rozwiązania i materiały z wyprzedzeniem.
5. Dobierzcie partnerów o zbliżonych wartościach oraz celach. Jeżeli prowadzicie działania środowiskowe, nawiążcie kontakt z firmą, która w swoich celach CSR uwzględniła ten obszar. Zwiększy to skuteczność poszukiwania partnera.
6. Po drugiej stronie zawsze jest człowiek, który może mieć gorszy lub lepszy dzień czy też zupełnie inne podejście do organizacji pozarządowych zajmujących się zwierzętami, inne do organizacji wspierających seniorów. Każdy z nas ma własne preferencje, na podstawie których podejmuje decyzje. Lepsze zrozumienie drugiej strony oraz odpowiedź na jej potrzeby sprawi, że będziecie mogli prowadzić dialog w sposób bardziej zrozumiały i ciekawy dla Waszego rozmówcy.
7. Dostarczajcie projekty i rozwiązania, w których czujecie się dobrze i jesteście w stanie zrealizować je przy zachowaniu odpowiedniej jakości. Jeżeli z jakiegoś powodu nie możecie zapewnić jakości, warto o tym powiedzieć odpowiednio wcześniej. Brak szczerości i otwartości względem partnera może sprawić, że firma kolejny raz nie podejmie z Wami współpracy, a przecież nie na tym Wam zależy.
8. Podkreślajcie rezultaty i efekty Waszej wspólnej aktywności. Stwórzcie raport, pokażcie, co udało się zrealizować, prezentując liczby, wskaźniki i zdjęcia. Taki raport będzie dodatkową wartością dla partnera, ale i Waszej organizacji.
Długofalowa współpraca ma potencjał wtedy, kiedy odpowiada na potrzeby obydwu stron. Lepsze zrozumienie celów, oczekiwań i możliwości drugiej strony pozwoli Wam podejmować bardziej efektywne działania, dlatego warto poświęcić czas na dobre przygotowanie. Odpowiadając na potrzeby, stajemy się partnerem, z którym współpraca dostarcza wartości na różnych płaszczyznach.
Życzę Państwu owocnych współprac i realizacji ciekawych projektów.