7 września odbył się Podkomitet Monitorujący PO KL w województwie mazowieckim
Podczas XV posiedzenia Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Mazowieckiem przyjęto propozycję rozdzielenia subregionu płocko-ciechanowskiego na dwa oddzielne podregiony w kryterium dostępu nr 5 w ramach Poddziałania 7.2.2.
I) Podział subregionu płocko-ciechanowskiego
Propozycję rozdzielenia subregionu w ramach poddziałania 7.2.2 Wsparcie Ekonomii Społecznej, przedstawiła wicedyrektorka ds. PO KL w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych, uzasadniając, iż powyższa sugestia podyktowana jest treścią zapisów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2020, gdzie subregiony płocki i ciechanowski ujęte są oddzielnie. Ponadto biorąc pod uwagę ilość osób zamieszkałych w regionie płocko-ciechanowskim, wskaźniki bezrobocia, czy poziom ubóstwa, zostało uznane za racjonalne utworzenie ośrodków wspierania ekonomii społecznej, zarówno w subregionie płockim, jak i ciechanowskim. Ponadto, jak podano na spotkaniu, Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej zasugerowało sześć obszarów wsparcia ES, co oznaczało uznanie zarówno subregionu płockiego i ciechanowskiego jako odrębnych obszarów pomocy. Po krótkiej dyskusji, członkowie Podkomitetu przegłosowali propozycję.
II) Zmiany w Planie działania dla roku 2011
Oprócz tematu subregionów wsparcia, na podkomitecie przyjęte zostały zmiany w Planie działania na rok 2011. Modyfikacje w PD dotyczyły:
- Priorytetu VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich w ramach Poddziałania 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy z powodu braku środków finansowych konieczna była rezygnacja z ogłoszenia konkursu. Środki w ramach Priorytetu VI zostały już w dużym stopniu zakontraktowane, a pozostała alokacja będzie przeznaczona na realizację projektów innowacyjnych i ponadnarodowych. Instytucja Pośrednicząca PO KL zaproponowała nowy temat planowanego konkursu na realizację projektów innowacyjnych – Budowa instrumentów wspierających rozwój zainteresowania nowymi zawodami, zawodami niszowymi oraz cieszącymi się małą popularnością z alokacją w wysokości 5,5 mln zł;
- Priorytetu VII Promocja integracji społecznej zmiany dotyczą przywrócenia pierwszego typu operacji w Poddziałaniu 7.2.2 Wsparcie ekonomii społecznej ze względu na konieczność zapewnienia komplementarności i trwałości wsparcia. Wsparcie to obejmuje pięć subregionów Mazowsza, na terenie których powstanie, bądź będzie kontynuowane funkcjonowanie ośrodków wsparcia ekonomii społecznej. Ponadto zostanie wprowadzona fiszka nowego projektu innowacyjnego testującego wdrażanego w trybie systemowym Kalkulator kosztów zaniechania – Wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań na Mazowszu w zakresie polityki społecznej, w obszarze analizy kosztów braku podejmowania działań aktywizująco wspierających osoby wykluczone i zagrożone wykluczeniem społecznym, z wykorzystaniem kalkulatora kosztów zaniechania.
- Poddziałania 9.1.1 Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej zmianie ulega Kryterium dostępu nr 2. W ramach Działania 9.3 Upowszechnienie kształcenia ustawicznego w formach szklonych proponowana jest zmiana Kryterium dostępu nr 4.
III) Podsumowanie stanu wdrażania RPO
Kolejny punkt posiedzenia poświęcony był przedstawieniu informacji na temat stanu wdrażania komponentu Regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na Mazowszu. Zebranym przekazano, iż liczby złożonych wniosków, zatwierdzonych wniosków do realizacji i ilość podpisanych z beneficjentami umów na Mazowszu są największe w skali kraju. W Priorytecie VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich kontraktacja kształtuje się na poziomie 70,67%, a wydatkowanie środków wynosi 46,98%. W Priorytecie VII Promocja integracji społecznej kontraktacja wynosi 47,80%, a wydatkowanie – 32,04%. Kontraktacja w Priorytecie VIII Regionalne kadry gospodarki wynosi 57,59%, a wydatkowanie 18,34%. W ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach kontraktacja kształtuje się na poziomie 48,74%, a wydatkowanie – 18,11%. Wyjaśniono, iż największą przeszkodą w sprawnej realizacji Programu jest problem terminowego wpływania wniosków o płatność. Na koniec czerwca bieżącego roku zaangażowanie w konkursy kształtowało się na poziomie 80%. Duże różnice między kontraktacją a wydatkowaniem, np. w Priorytecie IX, wynikają z faktu realizacji projektów tylko w roku szkolnym.
IV) Zmiany SZOP-u PO KL
W kwestii zmian w Szczegółowym Opisie Priorytetów PO KL, członkom Komitetu została przekazana informacja, mówiąca o tym iż w związku z wprowadzeniem nowego sposobu wyliczenia algorytmu, szczególnie w ramach Poddziałania 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych, Mazowsze otrzyma kwotę w wysokości 18,5 mln euro z przeznaczeniem na realizację Priorytetu VI. Dodano, że część powyższej kwoty trafi na wsparcie w formie mikropożyczek w Działaniu 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samo zatrudnienia, ze względu na duże zainteresowanie powyższą formą wsparcia, jak również na realizację projektów innowacyjnych i ponadnarodowych w Priorytecie VI.
V) Analiza prezentacji
Jedna z ciekawszych prezentacji, omówionych na spotkaniu, dotyczyła Kalkulatora kosztów zaniechania. Planowany projekt innowacyjny ma cechować systemowe podejście zarówno w zakresie planowania polityki społecznej, jak również innowacji społecznych. Projekt ma na celu wypracowanie nowych rozwiązań i instrumentów, które będą mogły być stosowane przez instytucje rynku pracy i polityki społecznej. Na spotkaniu PKM wyjaśniono, że w ramach projektu zostały zdiagnozowane trzy obszary problemowe: brak analizy oceniającej efektywność wydatkowania środków na realizację zadań polityki społecznej, brak uporządkowanej wiedzy nt. innowacji społecznych i planowanie działań w obszarze pomocy społecznej. Celem ogólnym projektu jest zwiększenie efektywności i spójności polityki społecznej na Mazowszu poprzez wdrożenie systemowych rozwiązań innowacyjnych zwiększających użyteczność stosowanych instrumentów w realizacji gminnych
i powiatowych strategii rozwiązywania problemów społecznych, dotarcie do wiedzy o najbardziej aktualnych i skutecznych sposobach rozwiązywania problemów społecznych, zarządzanie powyższą wiedzą oraz zmniejszenie kosztów zaniechania działań w polityce społecznej.
Podczas Podkomitetu zostały przedyskutowane również wyniki badań ewaluacyjnych, zrealizowanych na zlecenie Instytucji Pośredniczącej PO KL w 2010 r:
- „Ewaluacja rozwiązań antykryzysowych w komponencie regionalnym PO KL województwa mazowieckiego na lata 2007 – 2013”,
- Badania zdolności absorpcyjnych publicznych instytucji pomocy i integracji społecznej – beneficjentów systemowych – w ramach Priorytetu VII Promocja integracji społecznej PO KL,
- „Komplementarność wsparcia w ramach komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w województwie mazowieckim” (referuje pani Małgorzata Rudnicka, Główny specjalista w Wydziale Koordynacji i Ewaluacji Programów współfinansowanych ze środków unii Europejskiej w Departamencie Strategii i Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie).
Powyższe informacje pochodzą z sekretariatu PKM PO KL województwa Mazowieckiego
Źródło: Informacja własna, OFOP