W codziennym, komunikacyjnym chaosie coraz trudniej przykuć uwagę ludzi. Problem ten dotyka nie tylko biznesu, ale także organizacji społecznych, które przecież też muszą "sprzedać" swoje inicjatywy lokalnym społecznościom. Ale spokojnie! Są pewne sposoby, które nic nie kosztują, a niejednokrotnie są o wiele skuteczniejsze od tradycyjnych form promocji. Będą one jednak wymagały od Ciebie mnóstwo zaangażowania. Gotowy?
1. Buduj własne sieci kontaktów (marketing relacyjny) – jak mawiał już wiele lat temu guru marketingu, Seth Godin: "skuteczna reklama to taka, która jest osobista, użyteczna dla konsumenta i przez niego oczekiwana. Reszta to przeszkadzajki". Twórz szeroką bazę kontaktów mailowych, telefonicznych i innych (tylko nie zapomnij wcześniej zapytać o zgodę).
Kto powinien się w niej znaleźć? Sponsorzy, z którymi masz dobre relacje, osoby które brały udział w waszych inicjatywach, mieszkańcy, którzy korzystali z waszej pracy, dziennikarze, którzy chętnie o was piszą – ci ludzie w zdecydowanej większości nie zignorują informacji od ciebie, chętniej dowiedzą się o kolejnej inicjatywie. Dbaj więc o to, aby dowiedzieli się w pierwszej kolejności. pozwól też osobom, które wejdą na waszą stronę internetową lub profil społecznościowy, zostawić po sobie jakiś ślad – np. swój mail (newsletter).
2. Dbaj o stronę internetową organizacji – nie musi być piękna, ale niech będzie przejrzystym, aktualnym zbiorem ciekawych informacji o waszych projektach, inicjatywach i samej organizacji. Częste aktualizacje zwiększają szansę na to, że strona będzie w wyszukiwarkach pierwszym źródłem wiedzy o waszym stowarzyszeniu, fundacji etc. A pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Zawsze :)
3. Twórz własne, proste komunikaty prasowe – wiecznie zabiegane media (zwłaszcza elektroniczne), funkcjonujące w ogromnym chaosie informacyjnym, chętniej opublikują gotowy materiał niż siądą nad napisaniem własnego. Organizujecie jakieś wydarzenie? Zrób kilka fotek, napisz o niej kilka zdań, podziękuj sponsorom oraz partnerom i wyślij na maila lokalnym mediom. Część z nich z pewnością to doceni.
4. Marketing szeptany na forach internetowych – zachęcaj ciekawym wpisem na forum do dyskusji na tematy, którymi zajmuje się wasza organizacja. Nie pisz wprost o tym, co robicie, zadawaj pytania, dotykaj tabu, bądź kontrowersyjny. Doceniaj krytyczne uwagi i nie martw się hejtem – to tylko mały margines społeczności, który robi dużo szumu, nic więcej.
5. Blog (content marketing) – pisz o rzeczach ważnych dla ludzi, dla których działa wasza organizacja. Promujesz zdrową żywność? Walczysz ze skutkami różnych chorób? A może chcesz zwrócić uwagę na ważny problem społeczny? Podziel się swoją wiedzą i doświadczeniem na ten temat. Dzięki temu budujesz wizerunek swój i organizacji, do której należysz.
6. Bądź aktywny w mediach społecznościowych – przekonanie, że wystarczy tylko założyć fanpage i już dociera się do milionów jego użytkowników, nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Chyba że jesteś popularnym aktorem, prezenterem telewizyjnym lub sportowcem :) W pozostałych przypadkach sukces w mediach społecznościowych wymaga ciągłego i maksymalnego zaangażowania.
Jak go osiągnąć? Publikuj ciekawostki, cenne informacje zbieżne z działalnością organizacji, komentuj posty popularnych użytkowników, udostępniaj posty innych organizacji, udzielaj się na popularnych, lokalnych profilach społecznościowych. Jeśli będziesz cierpliwy i konsekwentny, zbudujesz naprawdę solidne audytorium.
7. Reklama barterowa – współpracujesz z innymi organizacjami? Wspierajcie się nawzajem! Napisz o imprezie innej organizacji na swoim profilu i poproś o to samo w stosunku do twojej inicjatywy. Dzielcie się kontaktami, zareklamujcie nawzajem na stronie internetowej etc.
Gotowy? A może potrzebujesz pomocy? Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnych porad specjalisty ds. komunikacji społecznej i marketingu w Centrum Organizacji Pozarządowych w Stalowej Woli. Pomożemy ci m.in zaplanować kampanię, określić grupę docelową, przygotować informację prasową, opracować materiały graficzne…