Nie od dziś wiadomo, że darczyńcy lubią transparentność organizacji, które wspierają. Z badań wynika, że nowi ofiarodawcy stanowią jedyne 19%, podczas gdy powraca ponad 3/5. Niestety jednak, aż co trzecia osoba nie wspiera tego samego celu ponownie. Cykliczne finansowanie jest bardzo ważne w funkcjonowaniu fundacji, a jego wskaźnik to tylko 43 proc. Jak zmienić tę statystykę na własną korzyść?
Nie jest żadną tajemnicą, dlaczego tak się dzieje. Darczyńcy oczekują prostego schematu: przypomnienia o ostatecznym terminie płatności, wymownego listu dziękczynnego i raportu z wyjaśnieniem, na co zostały przeznaczonego środki. 80 proc. sponsorów oświadczyło, że to przekonałoby ich do dokonania kolejnej wpłaty - wynika z badania przeprowadzonego przez Penelope Burk, autorkę badania zrealizowanego dla Stowarzyszenia Fundraising Effectiveness Project. Tak przedstawiają się wnioski badaczki w opisywanym przez nią przypadku, na których opieramy ten tekst. Z tego tytułu organizacje tracą potencjalne zainteresowanie wielkiego grona osób.
Co jest głównym błędem? Dużym problemem są źle napisane podziękowania. Wiele organizacji wysyła wiadomości, które nie przemawiają do darczyńców. Spróbujmy poruszyć ofiarodawców!
Oto pięć wskazówek, jak poprawić podziękowania:
Napisz list jak pocztówkę, a nie jak biznesową korespondencję:
- najlepsze listy są serdeczne, osobiste i dość krótkie;
- nawet jeśli twoje podziękowania mają być spisane na eleganckiej papeterii, miej w głowie schemat pocztówki z Hallmarka, czyli popularnej za granicą sieci sklepów z pocztówkami i upominkami. Autorzy kierują się tym, by nie pisać czterech akapitów w kwiecistych słowach, a co najwyżej wiadomość, która nie przekracza 30 słów;
- sponsorzy poczują się docenieni, nawet jeśli wiedzą, że napisałeś to także do tysiąca innych osób;
- pokaż ostatnie postępy, bez względu na to, jak małe były;
- twoi darczyńcy chcą wiedzieć, że ich wsparcie ma znaczenie. Informuj ich nawet o małych sukcesach i pokazuj, co się zmieniło, jak twoja działalność poprawiła jakość życia lub jak aktualizowałeś swój cel. Może będzie to krótka ciekawostka, obszerny raport lub imponująca statystyka;
Dołącz zaproszenie – lecz nie na kolejną zbiórkę funduszy!
Chcesz, by twoi sponsorzy byli na bieżąco z Twoimi działaniami, więc nakłaniaj ich do tego, bez mówienia o kolejnej wpłacie. Zaproś ich na darmowe wydarzenie, pokaż od kulis jak wygląda Twoja działalność lub zorganizuj konferencję z ekspertem. Wspomnij o wolontariacie, zaproponuj by śledzili Twoje poczynania na Facebooku lub Twitterze.
Użyj kreatywnego i osobistego wstępu
Zapomnij o utartych zwrotach i zacznij list od bardziej pomysłowego wstępu. Spróbuj bezpośrednich zwrotów, takich jak „Dzięki tobie mój dzień stał się lepszy”, a następnie kontynuuj swoją historię „Dzisiaj na moim biurku pojawiła się koperta z twoją wpłatą i…” Wyjaśnij, na jaki cel zostaną przeznaczone pieniądze. Albo napisz „Mam świetną historię, którą postanowiłem się z Tobą podzielić”. Przejdź płynnie do opowieści i wspomnij, że dotacja przyczyni się do stworzenia wielu historii z happy endem.
Dołącz grafikę z wynikami
Zamieszczenie zdjęcia, zarówno w treści listu jak i oddzielnie w kopercie, przyczyni się do nawiązania więzi pomiędzy tobą, a darczyńcami. Fotografia klienta lub uśmiechniętych ludzi, którym pomogliście, poprawi sponsorowi nastrój. Zgromadź osoby, które wspiera twoja organizacja i uwiecznij ich trzymających baner z napisem „dziękuję”.
Co jeszcze możesz zrobić by poprawić listy z podziękowaniami?
źródło: http://www.nonprofitmarketingguide.com
Źródło: Technologie.ngo.pl