4 etapy przyjemnego i łatwego prowadzenia księgowości w organizacji pozarządowej - II
W poprzednim tygodniu pisaliśmy o naszych początkowych doświadczeniach z prowadzenia księgowości. Dzisiaj zapraszamy do lektury o naszych księgowych doświadczeniach na późniejszym rozwoju Sieci. Mamy nadzieję, że artykuł będzie inspiracją dla nowo zakładanych organizacji pozarządowych.
Etap 2: Pierwsze dotacje
W pierwszym roku życia organizacji pozarządowej pojawiają się również pierwsze dotacje, najczęściej ze środków samorządowych lub z tzw. Małego FIO (mikrodotacje Funduszu Inicjatyw Obywatelskich przyznawane przez wojewódzkich operatorów). Aby prawidłowo je sprawozdać należy mieć zaksięgowane i prawidłowo opisane wszystkie dokumenty księgowe dla całego podmiotu. Nie można zaksięgować np. tylko dwóch rachunków z dotacji, ponieważ musi zostać zachowana ciągłość numeracji dokumentów. W bardzo dużym skrócie księgowanie polega na:
- Opisaniu rachunku przez osobę prowadzącą księgowość. Tj.: nadanie numeru księgowego i dekretacja na konta księgowe.
- Opisaniu rachunku przez Zarząd: sprawdzenie dokumentu pod względem merytorycznym, finansowym i podpisaniu go.
- Przyporządkowaniu danego kosztu do projektu poprzez właściwy opis dokumentu zgodny z zaleceniami grantodawcy.
Sieć na tym etapie swojego rozwoju uzyskała przychód 10 tyś zł i dalej prowadziła księgowość w amerykance, korzystając z pomocy Stowarzyszenia MOST. Udało nam się nie zatrudnić żadnej osoby, dzięki czemu nie nawiązaliśmy bliższej znajomości z ZUS, a sprawozdanie do US zanieśliśmy osobiście w wersji papierowej. Na zaksięgowanie naszych prawie 10 tysięcy zł potrzebowaliśmy 4 stron w amerykance i ok. 25 godzin pracy, w tym ok. 10 godzin poradnictwa.
Na tym etapie:
- Należy świadomie podjąć decyzję o polityce kadrowej i ew. zatrudnianiu osób fizycznych. Bo o ile opisanie z pomocą faktury może być fajne, to wyliczenie prawidłowej kwoty ZUS już takie proste być nie musi.
- Należy pamiętać, że przekroczenie ilości zatrudnianych osób może się wiązać z dodatkowymi opłatami związanymi z wyrobieniem podpisu kwalifikowanego (kilkaset zł).
Etap 3: Większe dotacje
Co to oznacza z punku widzenia księgowego? ZUSy i podatki można liczyć na kalkulatorze i księgować w amerykance, ale po co? Członkowie zarządu do tej pory powinni nauczyć się podstaw księgowania i analizy sprawozdań finansowych. Bardziej szczegółowa wiedza nie jest im potrzebna i dlatego warto się w tym momencie zastanowić nad tym, aby zlecić prowadzenie księgowości specjaliście. W tym momencie Zarząd organizacji pozarządowej musi świadomie zadecydować czy:
- Zakupić program księgowy i zatrudnić do tego celu profesjonalistę,
- Czy wykupić usługę księgową.
Są plusy i minusy obydwu rozwiązań, a pewno każda organizacja pozarządowa ma swoje racje i specyficzne uwarunkowania działania. W Sieci pozyskaliśmy dotację na zakup programu księgowego z FIO Śląskie Lokalnie, który nie wymaga rocznych aktualizacji i wnoszenia opłat za subskrypcję. Argumentami przemawiającymi za pierwszym rozwiązaniem były:
- Po zakończeniu większego projektu program jest na tyle prosty, że można w nim działać jak w amerykance i wpisać te kilka faktur.
- Jest duże prawdopodobieństwo, że będzie „luka w finansowaniu działań” na początku przyszłego roku i nie będzie nas stać na opłatę za usługę księgową.
- Nie chcemy wracać do amerykanki, bo w tym momencie to narzędzie zaczyna nas ograniczać.
Etap 4: Stabilne finansowanie i dużo dotacji
To drzwi, które przed Siecią ciągle są zamknięte i pewno jeszcze długo się nie otworzą. I też nie muszą. Sieć ma działać wolontarystycznie i robić fajne akcje i wspierać sektor po swojemu. Sieć dzięki współpracy z Centrum Organizacji Pozarządowych w Katowicach wypożycza sprzęt (namiot i stoły) oraz od czasu do czas realizuje warsztaty i szkolenia. To fajny etap w życiu Sieci i dlatego jeszcze nie chcemy zatrudniać stałych pracowników i mieć stałego biura księgowego, albo zatrudnionej na etat księgowej.
Dlatego ten etap opiszemy za kilka kolejnych lat.
Artykuł powstał w ramach projektu „Profesjonalnie w Sieci”, który uzyskał dofinansowanie w ramach Programu FIO Śląskie Lokalnie. Celem projektu jest profesjonalizacja usług Sieci dzięki zakupowi programu księgowego oraz 21 leżaków, maszyny do robienia przypinek i aparatu instax do wypożyczania.
Źródło: Śląska Sieć 3 sektora