25 mld zł na rewitalizację wydamy według nowych przepisów
Do 2020 roku mamy do wydania 25 mld zł na szeroko rozumiane działania rewitalizacyjne. Rząd liczy, że przyjęta ostatnio przez sejm ustawa o rewitalizacji przyczyni się do rozsądnego i efektywnego wydatkowania tych pieniędzy. Nowe przepisy stanowią m.in., że organizacje pozarządowe i grupy nieformalne powinny być włączane proces rewitalizacji na każdym jego etapie.
Nowa ustawa przede wszystkim definiuje czym jest rewitalizacja („proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych”), jaki powinien być charakter tego procesu (kompleksowy, a działania podejmowane na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki – integralne), czyje jest to zadanie (samorządu gminnego) oraz jakimi narzędziami można je realizować (m.in. poprzez uchwalanie gminnego programu rewitalizacji).
Wśród interesariuszy, czyli wszystkich podmiotów, które mogą być zainteresowane przebiegiem rewitalizacji na danych obszarze, wymienione są także organizacje pozarządowe i grupy nieformalne. Co to oznacza? Przede wszystkim, że powinny być włączane w proces rewitalizacji na każdym jego etapie – od zaplanowania do realizacji. Ustawa przewiduje szereg narzędzi, które mają pomóc w możliwie jak najbardziej partycypacyjnym organizowaniu całego procesu (obejmuje to zarówno przygotowanie, prowadzenie i ocenę rewitalizacji). Są to nie tylko różne formy konsultacji społecznych (katalog jest otwarty), ale także np. powołanie Komitetu Rewitalizacji, który ma pełnić rolę opiniodawczo-doradczą dla wójta lub burmistrza. Skład Komitetu ma być reprezentatywny dla wszystkich interesariuszy obecnych na obszarze wyznaczonym do rewitalizacji (a więc powinny mieć tam swoich przedstawicieli także organizacje pozarządowe i grupy nieformalne). Podstawowe zasady dotyczące ustalania składu oraz działania Komitetu Rewitalizacji określa rada gminy (w drodze uchwały).
Ustawa o rewitalizacji wprowadza zmiany dotyczące organizacji pozarządowych w dwóch innych ustawach. W ustawie o działalności pożytku publicznego rewitalizacja została wpisana do sfer zadań pożytku publicznego (art. 4) oraz do zakresów, w jakich może być realizowana inicjatywa lokalna (art. 19 b). W ustawie Prawo zamówień publicznych dodano z kolei zapisy (w art.4), zgodnie z którymi nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych (czyli wyłączony jest tryb przetargowy) w przypadku zamówień udzielanych przez urząd gminy lub gminne jednostki organizacyjne organizacjom pozarządowym lub spółdzielniom socjalnym, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a) zamówienia wykonywane są na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji oraz realizują przedsięwzięcia rewitalizacyjne zawarte w gminnym programie rewitalizacji (zarówno Specjalne Strefy Rewitalizacji , jak i gminny program rewitalizacji są zdefiniowane w Ustawie o rewitalizacji);
b) wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 (czyli jeśli ich wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 tys. euro);
c) zasadnicza część działalności wykonawcy wykonywana jest na obszarze rewitalizacji;
d) przedmiot zamówienia należy do działalności statutowej wykonawcy.
Na szeroko rozumiane działania rewitalizacyjne na lata 2014-2020 przewidziano 25 mld zł, z czego 22 mld zł będzie pochodzić z programów unijnych (ok. 15 mld zł z regionalnych, 7 mld zł z krajowych), a 3 mld ze środków budżetu państwa oraz samorządów.
Ustawa została przyjęta przez Sejm. Nowymi przepisami zajmą się teraz senatorowie, na najbliższym posiedzeniu Senatu w dniach 4-5 sierpnia 2015.
Źródło: inf. własna