Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
ngo.pl używa plików cookies, żeby ułatwić Ci korzystanie z serwisuTen komunikat zniknie przy Twojej następnej wizycie.
Dowiedz się więcej o plikach cookies
Brawa dla firm podejmujących swego rodzaju ryzyko wizerunkowe, wchodzących w partnerstwo z organizacją zajmującą się poważnymi problemami społecznymi, np. przemocą wobec kobiet – mówi Sylwia Chutnik, pisarka, kulturoznawczyni, feministka, działaczka społeczna, laureatka Paszportu Polityki, kieruje Fundacją MaMa, zajmującą się prawami matek.
O co chodzi w CSR – społecznej odpowiedzialności biznesu?
Sylwia Chutnik: – Życzyłabym sobie, aby nie chodziło tylko o dopisanie jakiegoś ckliwego rozdziału do rocznego sprawozdania finansowego firmy. Ani o to, aby to nie było „kopiuj – wklej” działań centrali do lokalnej siedziby. Chciałbym też, aby firmy nie traktowały CSR jako swego rodzaju sponsoringu NGO, gdy trzeci sektor traktuje się jako agencję reklamową.
Reklama
Do legend przeszły przepychanki NGO – biznes wokół wielkości logo umieszczonego na folderze reklamującym jakąś akcję społeczną.
Sięgnijmy po przykłady z jasnej strony.
S.Ch.: – Owszem. Z Fundacji MaMa wyniosłam też dobre doświadczenia we współpracy z firmami. Na przykład francuska sieć hoteli Accor sama zgłosiła się do nas z pytaniem, co możemy wspólnie zrobić. Dalej nasze relacje polegały na wzajemnym szacunku. I wyobrażam sobie, że tak to powinno się kształtować – firma ma zaufanie do organizacji, będącej bliżej grupy docelowej, do której obie wspólnie się kierują.
W jakie działania powinien angażować się biznes?
S.Ch.: – Brawa dla firm podejmujących swego rodzaju ryzyko wizerunkowe, wchodzących w partnerstwo z organizacją zajmującą się poważnymi problemami społecznymi, np. przemocą wobec kobiet. Stało się tak w przypadku firmy Avon i Fundacji Feminoteka, a teraz z Niebieską Linią. Przemoc wzbudza naturalne reakcje niechęci, odrzucenia, a jednak firma zaryzykowała.
Fundacja MaMa szukała też sponsorów dla działań polegających na budowaniu grup wsparcia kobiet, które poroniły. Jednak w Polsce, gdzie prawa reprodukcyjne są szczególnie ideologizowane, nie udało się nam znaleźć partnerów.
Czego to dowodzi?
S.Ch.: – Jeśli chodzi o społeczne zaangażowanie w Polsce, to firmy są bardzo zachowawcze i przewidywalne. W praktyce dotyczy to najczęstszych grup docelowych: dzieci i zwierząt.
Firmy z zasady powinny angażować się w projekty kontrowersyjne?
S.Ch.: – Nie zawsze. Jednak biznes powinien ogólnie ufać organizacjom pozarządowym i nie chodzi tu o wydatkowanie pieniędzy, tylko o szeroko potraktowane zaufanie. Do szczegółowej współpracy powinien też oddelegować pracownika, który rozumie zasady kontaktów NGO – biznes i cechuje go wrażliwość społeczna.
Może firmy w przyszłości mogłyby angażować się anonimowo w kampanie społeczne?
S.Ch.: – Nie wiem, czy w Polsce były takie działania. Czy będą – trudno powiedzieć.
Zaplanujmy przyszłość. Jak przekonać szefów firm, żeby inaczej traktowali NGO?
S.Ch.: – Apelować do sumienia, pokazywać korzyści inwestowania w kapitał społeczny i edukację w Polsce. Działań społecznych nie można traktować jak reklamy wykupionej w TV. Relacje ze społeczeństwem firmy powinny potraktować jako wyzwanie i innowację.
Jak mogłaby wyglądać systemowa pomoc biznesu dla twórców, w tym ludzi piszących?
S.Ch.: – Przez stypendia – pobyt w jakiejś artystycznej rezydencji plus dieta. Tak teraz działają stypendia państwowe, regionów czy miast. Wciąż jednak nie ma takich inicjatyw finansowanych przez firmy. Ciekawą formą jest też nagroda literacka. W przypadku biznesu mogłaby to być nagroda np. celowo skierowana do debiutantów lub w jakiś inny sposób akcentująca zaangażowanie w wybrany obszar społeczny. Jestem przekonana, że wzbudziłoby to bardzo duże zainteresowanie wśród twórców.
Sylwia Chutnik– pisarka, kulturoznawczyni, feministka, działaczka społeczna. Laureatka Paszportu Polityki, trzykrotnie nominowana do Nagrody Literackiej Nike. Kieruje Fundacją MaMa, zajmującą się prawami matek. Otrzymała Społecznego Nobla Stowarzyszenia Innowatorów Społecznych „Ashoka”.
Zapraszamy Państwa do dyskusji na temat przyszłości biznesu i jego relacji ze społeczeństwem. By zainspirować Państwa do rozmowy, proponujemy lekturę cyklu „20 wywiadów na 20-lecie Dobroczyńcy Roku”, którego gośćmi są znani politycy, działacze społeczni, przedsiębiorcy, sportowcy, celebryci. Każda z tych osób opowie swoją wizję relacji pomiędzy biznesem a społeczeństwem, oraz spróbuje odpowiedzieć na pytanie „Jaki będzie biznes za 20 lat”.
Kolejne wywiady znajdziecie Państwo na stronie Konkursu Dobroczyńca Roku oraz jego fan page, gdzie zachęcamy do komentowania wywiadów i wyrażania swojej opinii.
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.