Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
ngo.pl używa plików cookies, żeby ułatwić Ci korzystanie z serwisuTen komunikat zniknie przy Twojej następnej wizycie.
Dowiedz się więcej o plikach cookies
Potrzeba nam czegoś, co przybliży nas do Europy i całego świata, a mianowicie świadomości społecznej i empatii wobec potrzebujących, mówi Amma Omenaa Mensah, przedsiębiorczyni, założycielka fundacji, od ponad dekady związana z TVN.
No właśnie – jacy jesteśmy my, Polacy, pani oczami? Jakie cechy zachowania rzucają się w oczy?
Amma Omenaa Mensah: – Staramy się być mili i gościnni. Choć w praktyce z naszą narodową gościnnością różnie bywa. Jesteśmy też sprytni, co jest związane z koniecznością przystosowania się do funkcjonowania w ramach wolnego rynku, którego doświadczamy od lat 90. XX wieku.
Reklama
Czy dobrze wykorzystujemy swoje narodowe cechy?
A.O.M: – Zależy, do jakich celów. Narodowy spryt jest pomocny w załatwianiu spraw wszelakich, co jest cechą indywidualistów i służy prywatnym interesom. Potrzeba nam czegoś, co przybliży nas do Europy i całego świata, a mianowicie świadomości społecznej i empatii wobec potrzebujących.
Jak pani zdaniem powinien wyglądać biznes zaangażowany społecznie?
A.O.M: – Posłużę się przykładem modelu, który sama wypracowałam. Uważam, że każda działalność, która czerpie z zasobów społeczeństwa, powinna przynajmniej w minimalnym stopniu oddawać mu część energii, jaką od niego otrzymała. Oczywiście na początku startu biznesu nie można sobie na to pozwolić. Tak było w moim przypadku. Ale teraz, gdy moje biznesowe przedsięwzięcia okrzepły na tyle, bym mogła zwrócić tę energię zaczerpniętą od społeczeństwa, chętnie oddaję ją z nawiązką, bo pomaganie jest fajne, a mnie osobiście daje siłę i ogromną satysfakcję.
I założyła pani fundację.
A.O.M: – Omenaa Foundation wspiera edukację dzieci w Afryce i budowę szkoły dla dzieci ulicy w Ghanie. Z sumy, niezbędnej do ukończenia budowy, czyli kwoty jednego miliona złotych, udało nam się do I kwartału 2017 roku zebrać trochę ponad 40 proc., co uważam za początek sukcesu tego szczytnego celu. W ramach fundacji realizujemy wiele projektów związanych z promocją tolerancji wobec drugiego człowieka. Tym staramy się walczyć z rasizmem, ksenofobią czy homofobią.
Jakich argumentów używać, aby firmy włączały się w życie społeczności, oddawały całemu społeczeństwu energię, o której pani wspomniała?
A.O.M: – Poza pracą w telewizji jestem też przedsiębiorcą, dlatego dobrze orientuję się w realiach współczesnego biznesu i wiem, czego on potrzebuje – wymiernych korzyści. Stąd np. gdy negocjuję wsparcie finansowe dla swojej fundacji, przygotowuję listę wymiernych świadczeń PR-owo-marketingowych, które możemy zaproponować z naszej strony.
Ciekawy kontent do komunikacji z mediami, jaki dzięki współpracy z fundacją firma może od nas dostać, to dla świadomych przedsiębiorców ogromna wartość wizerunkowa. Dziś w natłoku treści medialnych nie jest łatwo wyróżnić się z tłumu i skutecznie dotrzeć do odbiorców. A sposobów przekonania biznesu do filantropii może być wiele, jak wiele jest obustronnych korzyści przy konstruowaniu takiej współpracy.
Amma Omenaa Mensah – od ponad dekady związana z TVN. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, doktorantka SGH. Od 2011 roku rozwija własną markę mebli Ammadora. Inwestuje w sztukę, a także współtworzy przedsięwzięcia biznesowe w branży mody i deweloperskiej. Od 2014 roku prowadzi fundację Omenaa Foundation.
Zapraszamy Państwa do dyskusji na temat przyszłości biznesu i jego relacji ze społeczeństwem. By zainspirować Państwa do rozmowy, proponujemy lekturę cyklu „20 wywiadów na 20-lecie Dobroczyńcy Roku”, którego gośćmi są znani politycy, działacze społeczni, przedsiębiorcy, sportowcy, celebryci. Każda z tych osób opowie swoją wizję relacji pomiędzy biznesem a społeczeństwem, oraz spróbuje odpowiedzieć na pytanie „Jaki będzie biznes za 20 lat”.
Kolejne wywiady znajdziecie Państwo na stronie Konkursu Dobroczyńca Roku oraz jego fan page, gdzie zachęcamy do komentowania wywiadów i wyrażania swojej opinii.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.