Jeśli jest jedna rzecz, o którą pyta niemal każda organizacja, która decyduje się na rozpoczęcie zbierania darowizn za pośrednictwem FaniMani.pl, to jest nią to: co zrobić, aby zebrać jak najwięcej?
Marek Zywert, współtwórca serwisu, pochylił się nad danymi zebranymi od dwudziestu organizacji, które zbierają środki poprzez FaniMani: i które, co istotne, zbierają ich więcej niż inne. Liczby nie kłamią! Po przeanalizowaniu dostępnych źródeł okazało się, że są dwa sposoby, aby osiągnąć spektakularne rezultaty. Możemy je nazwać dwoma kluczami do sukcesu w darowiznach od zakupów online z FaniMani.pl.
Klucze to tylko początek, czyli dlaczego najlepiej zacząć wczoraj
Im wcześniej Twoja organizacja zacznie korzystać z tych dwóch rozwiązań, tym lepiej. Działa tutaj efekt kuli śnieżnej: zamiast jednego wielkiego, spektakularnego działania liczą się setki i tysiące małych, a nawet bardzo małych. Co 28 sekund w FaniMani powstaje nowa darowizna od zakupów online, a zatem w ciągu dnia zatem jest ich nawet kilka tysięcy (wg danych z końca 2020). Co zrobić, aby była to darowizna dla Twojej organizacji?
Klucz pierwszy: współpraca na kilku poziomach
Dobrą analogią dla działania FaniMani jest system 1%, czyli możliwość przekazania na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, realizowana podczas wypełniania PIT-u. Z tych stosunkowo niewielkich, zwykle kilkudziesięcio- czy kilkusetzłotowych kwot zbierają się setki milionów złotych dla NGO-sów. Co robią organizacje, które dostają najwięcej? Nie tylko same proszą o przekazanie im 1%, ale też namawiają do tego swoich podopiecznych i sympatyków, ponieważ pozwala to znacznie poszerzyć zasięg promocji. A im więcej zbierających będzie wspierało organizację w ten sposób, tym większy będzie sumaryczny efekt darowizn.
Aby pierwszy klucz działał skutecznie, warto podjąć różnego rodzaju działania prowadzące do zdobycia nowych wspierających. Dla organizacji, które nie mają zbyt licznej bazy wspierających albo są nowe w FaniMani, bardzo istotne jest, aby pierwsze 10 osób pozyskały samodzielnie. Jak? Można odezwać się do znajomych na Messengerze; można zadzwonić i powiedzieć, że istnieje taka opcja, że gdy robi się zakupy przez internet, to część wydanych pieniędzy może trafić do waszej organizacji…
Dlaczego pierwsze 10 osób warto pozyskać samemu? Bo w sytuacji bezpośredniej, osobistej komunikacji pojawią się rozmaite pytania, na które będzie można przygotować zgrabne, klarowne odpowiedzi, które później łatwo wykorzystać w oficjalnej komunikacji: newsletterach, postach w mediach społecznościowych czy w innych kanałach.
Kolejna rzecz, o której warto pamiętać, to regularnie powtarzane komunikaty, zwłaszcza w kontekście Facebooka i innych social mediów. Nie wszyscy fani, którzy was obserwują, zobaczą każdy post. Wprost przeciwnie: zobaczy go np. 10% obserwujących, a często mniej. Zatem jeśli jednego dnia post dotrze do 10-15% osób, to innego dnia dotrze do kolejnych, potem może kolejnych…
Sprawdzanie wyników to następny ważny krok. Można tego dokonać, korzystając z panelu organizacji FaniMani.pl. Warto to robić regularnie, aby na bieżąco dostosowywać komunikację do otrzymywanych reakcji i sprawdzać, które działania są najbardziej skuteczne.
Kolejnym narzędziem, które możecie wykorzystać do zbierania wspierających, jest link do zapraszania. Każdy użytkownik FaniMani.pl może zaprosić znajomych do wspierania waszej organizacji. Jeśli ktoś skorzysta z tego zaproszenia i się zarejestruje, a następnie w ciągu dwóch miesięcy od rejestracji skorzysta z serwisu, czyli zrobi zakupy online z darowizną, do waszej organizacji trafi dodatkowe 5 zł. Z linka możecie korzystać sami lub możecie zachęcać swoich wspierających do zapraszania znajomych.
Klucz drugi: Przypominajka, by (nie musieć) pamiętać
Dlaczego Przypominajka jest istotna? Bo… działa. 89% osób korzystających z FaniMani.pl robi to na laptopie lub komputerze stacjonarnym. Wasz komunikat zatem powinien być krótki i może brzmieć mniej więcej tak: jest taka opcja, że gdy robisz zakupy online, to część pieniędzy trafi do naszej organizacji, a ty nic nie dopłacisz. Wystarczy, że zainstalujesz sobie Przypominajkę, a ona automatycznie podpowie ci, kto jest partnerem FaniMani i ile procent możesz nam w danym sklepie przekazać.
Z danych FaniMani wynika, że osoby, które mają zainstalowaną Przypominajkę, 5 razy częściej przekazują darowizny od zakupów online. Już samo to byłoby wystarczającym powodem, by uznać tę wtyczkę za klucz do sukcesu organizacji: ale trzeba jeszcze wyraźnie przekazać wspierającym, że powinni ją zainstalować.
W komunikację na temat Przypominajki warto wpleść informacje, które stanowić będą odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości odnośnie do funkcjonowania zarówno samej wtyczki, jak i całego FaniMani. Ze względu na specyfikę zakupów internetowych (taką jak co najmniej 14-dniowy czas na zwrot towaru) nie zawsze działa to tak prosto jak „ja robię zakupy, organizacja X od razu dostaje od nich Y%”. Dobrze jest uświadamiać to sympatykom organizacji, aby uniknąć nieporozumień i rozczarowań. Propozycje treści i postów na temat FaniMani oraz Przypominajki, a także odpowiadające im grafiki z logotypem swojej organizacji, znajdziecie na fanimani.pl/materialy.
Masz klucze? Pora zacząć ich używać!
Sukces wymaga czasu i cierpliwości, ale jeśli wytrwacie, zauważycie efekt kuli śnieżnej, która się rozpędza: sumy darowizn z początkowo drobnych staną się odczuwalne w budżecie, a w końcu naprawdę duże. Powodzenia!
Zarejestruj organizację w 5 minut i już dzisiaj zacznij zbierać darowizny od zakupów w internecie.
Źródło: Fundacja Fanimani