Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Związek Miast Polskich o wypłatach świadczeń rodzinnych
nadesłała: Alicja Stachowiak, rzecznik prasowy ZMP
Związek Miast Polskich wystosował list otwarty w sprawie wypłat świadczeń rodzinnych po 1 maja 2004 roku. 5 lipca list otrzymał Prezes Rady Ministrów, Marek Belka. Poniżej pełen tekst listu.
List otwarty
Związku Miast Polskich
w sprawie
wypłat świadczeń rodzinnych po 1 maja 2004 roku
Związku Miast Polskich
w sprawie
wypłat świadczeń rodzinnych po 1 maja 2004 roku
Zarząd Związku stwierdza, że - pomimo
niestworzenia gminom podstawowych warunków realizacji nowego zadania - wypłaty świadczeń rodzinnych
zostały w ogromnej większości zrealizowane dzięki wielkiemu zaangażowaniu pracowników
samorządowych, w tym socjalnych.
Jednak w dyskusji publicznej w tej
sprawie, w tym w środkach masowego przekazu, nastąpiło wiele nieporozumień i przeinaczeń. Dlatego
przypominamy w niniejszym oświadczeniu fakty, jakie miały miejsce
podczas procesu przekazywania gminom nowego zadania:
1) Ustawa została przyjęta w kształcie
niedającym podstaw prawnych do podejmowania konkretnych działań przed 1 maja 2004 roku.
2) Nie zostały przygotowane ani
przekazane gminom żadne informacje wyjściowe o sposobie realizacji świadczeń rodzinnych przed
zmianą ustawy przez inne instytucje, w tym podlegające rządowi.
3) Rząd nie wywiązał się z obowiązku
wydania rozporządzenia wykonawczego, warunkującego obsługę informatyczną wypłacania świadczeń
rodzinnych, które zostało wydane 3 czerwca 2004 (Dz.U. nr 127 Poz. 1323);
4) Miasta otrzymały na przełomie
kwietnia i maja kwotę po 4 tys. zł. na przygotowanie nowych stanowisk pracy do obsługi wydawania
świadczeń rodzinnych, a więc wielokrotnie mniejszą od rzeczywistych kosztów ich utworzenia
(znacznie mniejszą niż koszt utworzenia jednego stanowiska).
5) W przypadku niektórych miast, termin
przekazania dotacji uniemożliwia wypłacenie świadczeń w terminie.
6) Zignorowano nasz postulat o
przełożenie terminu przejęcia zadania, przez co postawiono nas w sytuacji, w której byliśmy
zmuszeni do działania w państwie prawa de facto poza prawem:
- podejmowania działań przed wejściem w życie (a nawet opublikowaniem) przepisów dających do nich podstawę prawną,
- pomijania procedury zamówień publicznych przy tworzeniu infrastruktury do wykonania nowego zadania.
7) Podczas trwającej od kilku miesięcy
debaty publicznej w tej sprawie niektórzy urzędnicy ministerialni podawali nieprawdziwe lub
nierzetelne informacje o okolicznościach przekazania tego zadania gminom, co spowodowało
przeniesienie odpowiedzialności za zaistniałe w niektórych miejscach Polski kłopoty w całości na
gminy. W świetle powyższego jasno widać, iż nie jest to prawdą.
Zwracamy też uwagę, że formułowane wobec
nas oczekiwanie założenia w ciągu kilku tygodni od podstaw bazy danych, którą ZUS i inne instytucje
tworzyły przez lata (i - niestety - nam jej nie udostępniły), jest nieuzasadnione.
Zarząd ZMP
/-/ Ryszard Grobelny
Prezes Związku Miast Polskich
Kołobrzeg, 2 lipca 2004
Zarząd ZMP
/-/ Ryszard Grobelny
Prezes Związku Miast Polskich
Kołobrzeg, 2 lipca 2004
Źródło: Związek Miast Polskich
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.