Ubieganie się o status organizacji pożytku publicznego powinno być przemyślaną, konsekwentną decyzją NGO. Jednak dla porządku przypominamy: to ostatnia chwila na zarejestrowanie w KRS statusu OPP i znalezienie się na liście uprawnionych do otrzymywania 1 proc. Ale w tym roku wyścig z czasem dotyczy nie tylko organizacji. Czy publikacja wykazu nastąpi w terminie?
Co zrobić, aby znaleźć się w wykazie OPP uprawnionych do otrzymywania 1 procenta
Co zrobić, aby zostać organizacją pożytku publicznego
Organizacja ma status OPP, kiedy spełnia wymogi ustawy oraz uzyskała potwierdzenie tego faktu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Status uzyskuje się na wniosek. Oznacza to, że organizacja zainteresowana uzyskaniem statusu musi wystąpić do KRS o jego nadanie. Sąd sprawdza, czy zostały spełnione wszystkie warunki i potwierdza nabycie statusu OPP.
WARUNKI Z USTAWY
- organizacja jest podmiotem mogącym ubiegać się o status pożytku (takim podmiotem będzie stowarzyszenie zarejestrowane w KRS oraz fundacja, ale ustawa wymienia też inne rodzaje podmiotów mogące ubiegać się o status)
- prowadzi działalność pożytku publicznego od co najmniej 2 lat i działa na rzecz ogółu społeczności lub wyodrębnionej grupy (ale nie wyłącznie na rzecz swoich członków)
- ma kolegialny organ kontroli
- ma odpowiednio uregulowaną działalność gospodarczą (jeśli ją prowadzi), dostosowane zapisy w statucie i niekaranych członków organu zarządzającego
koniecznie zobacz:
Materiały po webinarium portalu ngo.pl: Jak zostać OPP? [film]
Czy KRS zdąży nadać status pożytku do 30 listopada
skorzystaj:
- [poradnik.ngo.pl] Formularze KRS - rejestracja statusu OPP
- [bazy.ngo.pl] adresy sądów rejestrowych
Kto będzie prowadził wykaz w listopadzie 2017?
Formalnie jeszcze nie wiadomo.
Instytut Wolności zacznie więc działać najwcześniej na początku listopada. Publikacja wykazu organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymywania 1 proc. za 2017 rok będzie jednym z pierwszych ważnych zadań NIW.
art. 27a. ustawy o działalności pożytku – nowe brzmienie ustępu 1
Dyrektor Narodowego Instytutu prowadzi w formie elektronicznej wykaz organizacji mających status organizacji pożytku publicznego na dzień 30 listopada roku podatkowego, na które podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych może przekazać 1% podatku z zeznań podatkowych składanych za rok podatkowy, i nie później niż dnia 15 grudnia roku podatkowego zamieszcza ten wykaz na stronie podmiotowej Narodowego Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wymiana informacji między NIW i ministrami – kiedy rozporządzenie?
Wykaz OPP uprawnionych do zbierania 1 procenta powstaje w drodze wymiany informacji między Ministrem Sprawiedliwości, Ministrem Finansów, oraz podmiotem, który prowadzi wykaz. Współpraca w tym zakresie jest na tyle ważna i skomplikowana, że postanowiono opisać ją w rozporządzeniu.
Przewodniczący Komitetu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz Ministrem Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, tryby, terminy oraz format i strukturę danych dla wymiany informacji dotyczących organizacji pożytku publicznego, o których mowa w ust. 4 i 5, między Dyrektorem Narodowego Instytutu a Ministrem Sprawiedliwości oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, mając na względzie potrzebę zapewnienia sprawnej realizacji zadań związanych z tworzeniem i prowadzeniem wykazu, o którym mowa w ust. 1, oraz z przekazywaniem organizacjom pożytku publicznego środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Przepisy przejściowe ustawy o NIW określają, że dotychczasowe (obowiązujące dziś) rozporządzenia można stosować jeszcze przez rok od wejścia w życie ustawy o NIW. Jednak zacytowany powyżej zapis z art. 27a. ust. 10 może sugerować, że rozporządzenie o współpracy Dyrektora NIW z ministrami trzeba wydać szybciej. Czy jeszcze w tym roku? Jaka by nie była odpowiedź na to pytanie, pewne jest, że powstanie wykazu będzie w 2017 r. bardziej skomplikowane niż w latach ubiegłych. A to dlatego, że aktualny wykaz będzie tworzony w tym samym okresie, w którym trwać będzie przenoszenie kompetencji z resortu pracy do nowej instytucji.
Czego jeszcze nie wiemy, a powinniśmy dowiedzieć się w ciągu miesiąca – dwóch:
- Kiedy powstanie strona internetowa Narodowego Instytutu Wolności (i/lub BIP Instytutu)?
- Jaki będzie jej adres?
- Jaki będzie adres BIP Instytutu, pod którym dostępny będzie wykaz OPP uprawnionych do 1 proc.?
- Czy wykaz nadal będzie dostępny przez serwis pozytek.gov.pl? (serwis ten był w poprzednich latach promowany m.in. w mediach publicznych i kojarzy się podatnikom z 1 proc.)
- Czy nowe adresy w internecie (jeśli powstaną), zostaną wypromowane? Czy podatnicy dowiedzą się na czas, gdzie szukać uprawnionych OPP?
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)