XXIII Liceum Ogólnokształcące im. ks. prof. J. Tischnera z Łodzi zostało zwycięzcą III edycji Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”. Ich kampania „Rak prostaty = zmowa milczenia?” zostanie zrealizowana jako ogólnokrajowa kampania zachęcająca mężczyzn do wykonywania badań w kierunku raka prostaty. Laureatów poznaliśmy 28 maja 2010 r. podczas Gali Finałowej, która odbyła się w klubie Palladium w Warszawie.
Zwycięski zespół z Łodzi tworzą cztery uczennice z XXIII Liceum Ogólnokształcącego: Natalia Bogdan, Żaneta Smolarczyk, Aleksandra Mielczarek oraz Paulina Filipczak. Zespół pod opieką Pani Katarzyny Osuchowskiej stworzył najlepszy pomysł, który zostanie zrealizowany i wyemitowany w całej Polsce. Ideą przewodnią kampanii jest odwołanie się do faktu, że o raku prostaty nie mówi się wcale. Motyw plastra jest wyrazistym symbolem skrępowania, a spot może zaskakiwać swoim rozwiązaniem dzięki wykorzystaniu głównego pomysłu „zrywania plastra” z ust pacjenta, jako symbolu „zerwania” zmowy milczenia.
- Zupełnie nie spodziewałyśmy się, że nasz pomysł wygra. Jesteśmy tym bardziej zaskoczone, ponieważ nasz zespół składa się z samych dziewczyn, a temat raka prostaty jest typowo męski. Pracę nad pomysłem rozpoczęłyśmy od rozmów z bliskimi nam mężczyznami – tatą, dziadkiem, wujkiem. Chciałyśmy poznać powód, dla którego unikają lekarzy i badań. Najczęściej słyszałyśmy, że to właśnie wstyd i skrępowanie. Dlatego postanowiłyśmy, by nasza kampania pokazała, że mężczyźni wstydzą się o tym mówić, że jest to pewnego rodzaju zmowa milczenia tzw. temat tabu. A wystarczy zerwać ten symboliczny plaster z ust i zacząć o tym głośno mówić, tak jak to robią np. Amazonki. – mówi Natalia Bogdan, jedna z laureatek programu.
W finałowej trójce poza zespołem z Łodzi znalazły się dwie szkoły z województwa opolskiego. I Liceum Ogólnokształcące im. B. Chrobrego z Brzegu z kampanią „Najwyższy czas na pierwszy raz” zajęło drugie miejsce. Natomiast drużyna z Zespołu Szkół Rolniczych z Prudnika z hasłem „Niech badanie gruczołu prostaty wpisze się na stałe w rytm twojego życia” zajęła trzecią pozycję w rankingu.
Swój udział w głosowaniu mieli również internauci, którzy nagrodę przyznali kampanii „Nie czas umierać. Badaj prostatę”, stworzonej przez III Liceum im. Cypriana Kamila Norwida w Koninie, oddając na ich pomysł 2566 głosów. Ponadto po raz pierwszy w tej edycji przyznano Nagrodę Mediów. Statuetka trafiła w ręce V Liceum Ogólnokształcącego w Piotrkowie Trybunalskim, którą osobiście wręczyła Pani Jadwiga Kamińska, Prezes Stowarzyszenia Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia.
Galę Finałową poprowadził zespół z Lublina, zwycięzcy II edycji programu wraz z Joanną Kos-Krauze. Młodzież nie przypadkowo poprosiła o wsparcie znaną reżyserkę i scenarzystkę. Mąż Joanny Kos-Krauze, Krzysztof Krauze kilka lat temu publicznie przyznał się do raka prostaty, a trzecia edycja programu poświęcona jest temu nowotworowi. Stąd właśnie pomysł by wspólnie z młodzieżą Galę poprowadziła osoba, której bliska jest ta choroba.
- Nowotwór prostaty jest bardzo trudnym tematem, o którym mężczyźni wstydzą się mówić. W XXI wieku jest to nadal temat tabu. Dlatego jestem pełen podziwu dla młodzieży, która pokazała, że dla nich nie ma rzeczy niemożliwych. Swoimi działaniami po raz kolejny udowodnili, że potrafią i chcą działać. W swoje aktywności angażowali wiele środowisk min. lekarzy, pacjentów, media, bo wiedzą, że tylko dzięki wspólnemu wysiłkowi można coś zmienić. Jestem przekonany, że w przyszłości nasi Hakowicze umiejętnie wykorzystają wiedzę zdobytą już teraz – powiedział Jerzy Toczyski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny GlaxoSmithKline Pharmaceuticals, partner strategiczny programu.
Podczas uroczystości swoje pomysły na kampanię osobiście zaprezentowali wszyscy finaliści „Mam Haka na Raka”. Galę Finałową zaszczycili swoją obecnością Patroni Honorowi, Partnerzy oraz Patroni Medialni programu. To oni wręczali nagrody zespołom i dziękowali za zaangażowanie młodzieży w promocję profilaktyki onkologicznej. Łodzianie zdobyli wiele cennych nagród nie tylko dla siebie, ale również dla całej szkoły m.in. nowoczesny mikroskop czy fantom człowieka. Ponadto szkoły otrzymały modele do nauki samobadania jąder dzięki, którym młodzi mężczyźni będą mogli nauczyć się obserwować własne ciało i reagować na wszelkie zmiany z wyprzedzeniem.
Celem tegorocznej edycji programu było stworzenie kampanii społecznej, która przełamie barierę wstydu i tabu istniejącego w naszym społeczeństwie na temat raka prostaty. Już w czerwcu rozpocznie się produkcja zwycięskiego pomysłu. Emisja kampanii zaplanowana jest na okres wakacyjny. Tym samym idealnie wpisze się w program działań w zakresie profilaktyki nowotworu prostaty skierowanej do mężczyzn tworzony przez Ministerstwo Zdrowia.
- Zwycięska kampania przekonuje mężczyzn do wizyty u lekarza i rozmowy z nim. Główne przesłanie to przerwanie milczenia i wyzbycie się wstydu przed badaniem gruczołu prostaty. To właśnie chcieliśmy osiągnąć, gdy wybieraliśmy tematykę trzeciej edycji programu. Jestem niezmiernie ciekawy jak będzie wyglądała finalna produkcja spotu telewizyjnego i radiowego. Młodzież włożyła naprawdę dużo pracy i wysiłku w stworzenie, tak wspaniałej kampanii. Jestem przekonany, że udział w programie był dla nich wielką przygodą, ale też nauką, którą w przyszłości świadomie wykorzystają – powiedział dr Janusz Meder, Organizator, Prezes Polskiej Unii Onkologii.
Rak prostaty codziennie zabija dziesięciu dziadków, ojców czy wujków. Najskuteczniejszą metodą przeciwdziałania tak wysokiej śmiertelności wśród mężczyzn jest wczesna diagnostyka, a tym samym wykrycie choroby w jak najwcześniejszym stadium. Z roku na rok wzrasta tempo zachorowalności na raka gruczołu krokowego. Według danych Centrum Onkologii aż 7,11% stanowią zgony na raka gruczołu krokowego. Odsetek ten z roku na rok rośnie, a wynika to m.in. z niskiego poziomu świadomości mężczyzn znajdujących się w grupie zagrożonej ryzykiem, a także wstydu jaki niesie za sobą ta choroba. Nasilająca się skala problemu wymaga prowadzenia działań edukacyjnych mających na celu zwiększenie wiedzy nt. profilaktyki chorób nowotworowych. „Mam Haka na Raka” to inicjatywa, która w znaczący sposób może przyczynić się do obniżenia statystyk zachorowalności na nowotwory w Polsce.
Organizatorem programu „Mam Haka na Raka” jest Polska Unia Onkologii, a partnerem strategicznym firma GlaxoSmithKline. Patronat honorowy nad programem objęli Minister Zdrowia, Minister Edukacji Narodowej, Polskie Towarzystwo Urologiczne, Rzecznik Praw Dziecka, Przewodniczący Sejmowej Komisji Zdrowia, Przewodniczący Senackiej Komisji Zdrowia. Partnerami programu są Stowarzyszenie Mężczyzn z Chorobami Prostaty „Gladiator”, Fundacja „Wygrajmy Zdrowie”, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Stowarzyszenie Zdrowych Miast Polskich, Stowarzyszenie Kwiat Kobiecości, Fundacja Psychoonkologii „Ogród Nadziei” oraz Studenckie Towarzystwo Onkologiczne. Patronat medialny objęli Telewizja Polska Program 1, Rynek Zdrowia, Polskie Radio Euro, Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia, a także portale Proto.pl, Intermen.pl, Senior.pl i Kampaniespoleczne.pl.
Pobierz
-
Zwycięzcy Mam Haka na Raka
pdf ・261.07 kB
Źródło: Biuro Organizacyjne „Mam Haka na Raka”Hill amp; Knowlton Poland