Znak ES i Zakup Pro Społeczny - czy polscy konsumenci zaczną kupować bardziej odpowiedzialnie?
Zaufanie samorządu, poszerzenie rynku zbytu, zadowoleni klienci. Jakie mogą być korzyści z posiadania certyfikatu jakości dla przedsiębiorstwa społecznego?
Znaki, certyfikaty, wyróżnienia – to znane i popularne narzędzia oznaczenia przedsiębiorstw, które spełniają szereg kryteriów w różnych dziedzinach, czy to w produkcji, handlu czy usługach. Znak Jakości Q, Teraz Polska, Certyfikat „Przedsiębiorstwo Fair Play” czy „Rzetelna Firma”, Certyfikat ISO, Znak „Fair Trade” – te wyróżnienia wskazują potencjalnym klientom, że mają do czynienia z przedsiębiorstwami, które oferują produkty i usługi wysokiej jakości, są zarządzane w zrównoważony, rozsądny sposób, wykorzystują polskie surowce lub surowce pochodzące ze sprawiedliwego handlu.
Certyfikat – skuteczna rekomendacja
Wszystkie te informacje pozwalają klientom w mgnieniu oka rozpoznać, z jakim przedsiębiorstwem mają do czynienia i pomagają podjąć decyzję o nawiązaniu współpracy. Z pewnością posiadanie tego typu wyróżnień i certyfikatów pomaga i ułatwia firmom funkcjonowanie na rynku bogatym w konkurencyjne oferty.
Coraz częściej świadomi konsumenci, wybierając kontrahenta lub dostawcę, kierują się tym rodzajem rekomendacji, szukając informacji o posiadanych odznaczeniach na opakowaniach produktów czy stronach internetowych firm.
Posiadanie certyfikatu jest informacją dla klientów o tym, że dane przedsiębiorstwo zostało zweryfikowane pod względem spełniania określonych kryteriów. Innymi słowy organizator certyfikacji poleca daną firmę.
Jak pokazało badanie zrealizowane przez program Rzetelna Firma w listopadzie 2011 roku, 42% przebadanych przedsiębiorców podejmowało decyzję o nawiązaniu współpracy na podstawie rekomendacji od innego podmiotu. W tym kontekście szalenie istotne jest posiadanie znaku informującego potencjalnych klientów o wysokiej jakości oferty firmy. Jest to właśnie swego rodzaju rekomendacja wystawiona przez organizację certyfikującą, która bierze na siebie odpowiedzialność za polecone podmioty.
Wiele branż posiada swoje, rozpoznawane na danym rynku, certyfikaty i oznaczenia bezpieczeństwa, mówiące o spełnianiu norm krajowych i europejskich. Funkcjonują także znaki, dzięki którym wiemy, że oferowane produkty i usługi zostały przygotowane z poszanowaniem środowiska naturalnego lub zasad sprawiedliwego handlu. Istnieją też certyfikaty wskazujące pochodzenie produktów. Czy przedsiębiorstwa społeczne także mogą posiadać „swój” certyfikat?
Znak ES
Aktualnie funkcjonują w Polsce dwa systemy certyfikacji przedsiębiorstw społecznych: Znak „Przedsiębiorstwo Ekonomii Społecznej” – Znak [eS]oraz Znak Promocyjny Ekonomii Społecznej „Zakup Pro Społeczny”.
Pierwszy z nich, został przygotowany i jest prowadzony przez Fundację Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. Certyfikat „Znak [eS]” to pierwszy i jak dotychczas jedyny tego typu certyfikat o zasięgu ogólnopolskim. Dla klientów jest to przede wszystkim informacja o tym, że dane przedsiębiorstwo społeczne jest w dobrej kondycji finansowej i oferuje produkty lub usługi na wysokim poziomie, zaś społeczny wymiar pozostaje istotnym elementem działalności firmy.
Jest to więc certyfikat „za całokształt” dla przedsiębiorstw, w których działania rynkowe, prowadzone są w odpowiedzialny i zrównoważony sposób i dzięki temu pozwalają na realizowanie ważnych celów społecznych.
Zakup Pro Społeczny
Z kolei „Zakup Pro Społeczny” to certyfikat promocyjny przyznawany konkretnym produktom i usługom przedsiębiorstw społecznych. Ideę i zasady przyznawania tego znaku opracowali pracownicy podpoznańskiej Fundacji Królowej Polski Św. Jadwigi. Znak funkcjonuje od trzech lat. Początkowo przyznawano go wyłącznie w Wielkopolsce. Jednakże na zasadzie franczyzy Fundacja św. Jadwigi umożliwiła organizację systemu certyfikacji w dwóch innych województwach: małopolskim i łódzkim. W każdym w tych województw organizatorem certyfikacji jest podmiot działający lokalnie.
Certyfikat to więcej klientów?
Jaką rolę mogą odegrać certyfikaty dla przedsiębiorstw społecznych? Czy dzięki nim więcej klientów wybierze właśnie je, ze względu na społeczny wymiar ich działalności? Należy mieć taką nadzieję.
Źródło: ekonomiaspoleczna.pl