Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - Krajowy Punkt Kontaktowy Programu LIFE+ - informuje o istotnych zmianach wprowadzonych w Postanowieniach Wspólnych obowiązujących w naborze 2013. Na zmiany te zwróciła uwagę Komisja Europejska podczas szkolenia dla Krajowych Punktów Kontaktowych, choć nie zostały one uwzględnione w wykazach zmian warunków dofinansowania LIFE+ w stosunku do roku poprzedniego.
Zobacz: Konkurs w Programie LIFE+ 2013
Najistotniejsze zmiany wprowadzone w Postanowieniach Wspólnych dla naboru 2013:
-
wszyscy beneficjenci są solidarnie odpowiedzialni przed KE za realizację projektu (w poprzednich wersjach Postanowień Wspóolnych za realizację projektu odpowiadał wyłącznie Beneficjent Koordynujący);
-
doprecyzowano prawa i obowiązki Beneficjenta koordynującego i współbenecjentów;
-
zmieniono definicję Zysku w projekcie: jest to nadwyżka przychodów nad kosztami kwalifikowalnymi działań. Za przychody natomiast będzie uznawane środki otrzymane z KE, od Beneficjenta koordynującego, Współbeneficjenta lub współfinansującego jak również bezpośredni przychód z realizacji działań projektu;
-
zmienił brzmienie artykuł dotyczący kwalifikowalności podatku VAT:
Zapis w brzmieniu: When the coordinating beneficiary or any of its associated beneficiaries is not in a position to recover the VAT paid under the project, this amount shall be considered eligible expenditure.
/Gdy beneficjent koordynujący lub dowolny z jego współbeneficjentów nie jest w stanie odzyskać podatku VAT zapłaconego w ramach projektu, kwota ta zostaje uznana za kwalifikowalny wydatek./
został zastąpiony brzmieniem następującym:
Value added tax paid by the beneficiaries is eligible except for:
a) taxed activities or exempt activities with right of deduction;
b) activities engaged in as a public authority by the beneficiary where it is a State, regional or local government authority or another body governed by public law.
/Podatek od wartości dodanej płacony przez Beneficejtnów jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem:
a) działań opodatkowanych lub działań zwolnionych z podatku z prawem odliczenia,
b) działań w których krajowy, regionalny lub lokalny podmiot publiczny lub inny podmiot prawa publicznego zaangażowany jest jako organ władzy publicznej./ [tłumaczenie własne Krajowego Punktu Kontaktowego]
Kwestia zapisów dotyczących kwalifikowalności podatku VAT może mieć szczególnie negatywne znaczenie dla takich podmiotów publicznych, jak Parki Narodowe, GDOŚ, RDOŚ oraz jednostki samorządowe. Ponieważ określenie kwalifikowalności kosztów inicjalnie leży po stronie wnioskodawcy, kwestia ta wymaga dogłębnego przeanalizowanie przed złożeniem wniosków aplikacyjnych.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjął działania w celu wypracowania interpretacji powyższego zapisu, która w najmniejszym stopniu dotknie podmioty publiczne.
Ponadto w Postanowieniach wspólnych 2013 wpowadzono szereg zmian mających charakter redakcyjny i doprecyzowujący:
- wprowadzono częściowo nową numerację artykułów;
- uszczegółowiono wymagania dotyczące angażowania podwykonawców, oraz wymagań dotyczących faktur wystawianych przez nich, w kontekście kwalifikowalności kosztów;
- doprecyzowano wymaganą formę składanych raportów częściowych;
- zobowiązanie do zachowania poufności zostało skrócone do okresu 5 lat od zakończenia projektu;
- wykreślono zapisy dotyczące wymagania określonego konta bankowego dla identyfikacji środków dotacji LIFE; wykreślono również zapisy dotyczące zwrotu odsetek z konta bankowego;
- koszty uznawane za kwalifikowane mogą być ponoszone po dacie rozpoczęcia projektu lub dacie podpisania umowy z KE (jeżeli ma to miejsce przed datą rozpoczęcia projektu);
- doprecyzowano kwestę kalkulacji kosztów osobowych oraz wyjątków konieczności rejestrowania czasu pracy procowników;
- skrócone zostały terminy wypłat kolejnych transz zaliczek;
- zmienił brzmienie artykuł dotyczący konieczności przedstawiania odpowiedniego zaświadczenia stosownego organu o braku możliwości odzyskania podatku VAT przez beneficjenta w przypadku uznawania VAT za koszt kwalifikowany. Od naboru 2013 r. uznawane będzie poświadczenie braku możliwości odliczenia podatku VAT przez niezależnego audytora wykonującego audyt końcowy;
- audyt projektu może przeprowadzić ETO i OLAF (we wcześniejszych wersjach takie uprawnienia miał jedynie OLAF).
Pobierz
-
201303032209340947
848731_201303032209340947 ・38.72 kB