Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
W związku z ostatnimi kontrowersjami wokół opłat za publikację sprawozdań w Monitorze Polskim oraz zmianą stanowiska Rządowego Centrum Legislacyjnego w tej kwestii Departament Pożytku Publicznego przedstawił swoją interpretację. Departament stoi na stanowisku, uzgodnionym z Rządowym Centrum Legislacji 17 marca 2005: prawie wszystkie organizacje pożytku publicznego są zwolnione z opłat za publikację sprawozdania. Odpowiedzi Rządowego Centrum Legislacji jeszcze nie ma.
W piśmie przygotowanym przez Departament możemy między innymi przeczytać, że:
"Właściwym przepisem określającym jakie sprawozdania finansowe podlegają obowiązkowi badania i ogłaszania, a tym samym są sprawozdaniami finansowymi, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, jest art. 64 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). W związku z tym, że organizacjami pożytku publicznego mogą być jedynie podmioty, o których mowa w ust.1 pkt 4 tego artykułu, należy przyjąć, że jedynie organizacje pożytku publicznego które spełniają co najmniej dwa spośród warunków wymienionych w ww. przepisie, mają obowiązek ogłaszania sprawozdań finansowych i ponoszenia odpłatności, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W stosunku do pozostałych organizacji pożytku publicznego obowiązek ogłaszania sprawozdań finansowych wynika z ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.), tym samym nie ma do nich zastosowania przesłanka art. 11 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.
W świetle powyższego należy podnieść, że interpretacja zaprezentowana przez Państwa, prowadziłaby do naruszenia przepisów prawa, poprzez nałożenie obowiązku odpłatności na podmioty, które temu obowiązkowi nie podlegają w świetle stosownych regulacji prawnych, a tym samym mogłaby się spotkać z zarzutem naruszenia Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, która w art. 7 nakłada na organy władzy publicznej obowiązek działania na podstawie i w granicach prawa.
Ponadto prowadziłaby do paradoksalnej sytuacji, w której organizacje pożytku publicznego nie spełniające kryteriów w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości, których podstawowym źródłem dochodu są składki członkowskie, darowizny i dotacje, byłyby w gorszej sytuacji niż spółki prawa handlowego będące przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w celu osiągnięcia zysku, a które również nie spełniają ww. kryteriów."
Odpowiedzi ze strony Rządowego Centrum Legislacji wciąż nie ma, ale chyba każda organizacja posiadająca status pożytku publicznego ma nadzieję, że argumentacja Departamentu okaże się przekonywująca.
"Właściwym przepisem określającym jakie sprawozdania finansowe podlegają obowiązkowi badania i ogłaszania, a tym samym są sprawozdaniami finansowymi, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, jest art. 64 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). W związku z tym, że organizacjami pożytku publicznego mogą być jedynie podmioty, o których mowa w ust.1 pkt 4 tego artykułu, należy przyjąć, że jedynie organizacje pożytku publicznego które spełniają co najmniej dwa spośród warunków wymienionych w ww. przepisie, mają obowiązek ogłaszania sprawozdań finansowych i ponoszenia odpłatności, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W stosunku do pozostałych organizacji pożytku publicznego obowiązek ogłaszania sprawozdań finansowych wynika z ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.), tym samym nie ma do nich zastosowania przesłanka art. 11 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.
W świetle powyższego należy podnieść, że interpretacja zaprezentowana przez Państwa, prowadziłaby do naruszenia przepisów prawa, poprzez nałożenie obowiązku odpłatności na podmioty, które temu obowiązkowi nie podlegają w świetle stosownych regulacji prawnych, a tym samym mogłaby się spotkać z zarzutem naruszenia Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, która w art. 7 nakłada na organy władzy publicznej obowiązek działania na podstawie i w granicach prawa.
Ponadto prowadziłaby do paradoksalnej sytuacji, w której organizacje pożytku publicznego nie spełniające kryteriów w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości, których podstawowym źródłem dochodu są składki członkowskie, darowizny i dotacje, byłyby w gorszej sytuacji niż spółki prawa handlowego będące przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w celu osiągnięcia zysku, a które również nie spełniają ww. kryteriów."
Odpowiedzi ze strony Rządowego Centrum Legislacji wciąż nie ma, ale chyba każda organizacja posiadająca status pożytku publicznego ma nadzieję, że argumentacja Departamentu okaże się przekonywująca.
Źródło: Ministerstwo Polityki Społecznej
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.