Zbliż wakacje! – ZHP rozpoczyna technologiczną rewolucję w kwestach
Dzięki innowacyjnym puszkom z technologią zbliżeniową, datek dla harcerzy można przekazać nawet gdy nie mamy gotówki, za pomocą karty płatniczej
Związek Harcerstwa Polskiego, największa w Polsce organizacja pozarządowa dzieci i młodzieży, licząca dziś ponad 100 tysięcy członków, stawia na najnowsze technologie i rozpoczyna rewolucję w społecznych zbiórkach. Harcerze, promując przedsiębiorczość, od lat przeprowadzają kwesty i oferując drobne usługi, jak pakowanie zakupów w sklepach, samodzielnie gromadzą środki np. na wakacje. Od tego roku oprócz tradycyjnych puszek na datki gotówkowe, ZHP dysponować będzie innowacyjnym narzędziem: serią elektronicznych puszek, dzięki którym wszyscy chętni będą mogli prosto, szybko i wygodnie przekazać datek metodą zbliżeniową – przykładając kartę płatniczą do terminalu. Designerskie puszki specjalnie dla ZHP przygotowali pro bono znani polscy graficy. Partnerem akcji jest Getin Bank, a zbiórki w marketach ruszają już w przedświąteczny weekend.
Wyzwanie dla kwestujących: Polacy coraz częściej nie mają przy sobie gotówki
Skąd pomysł akcji? To proste. Bazując na kwestach społecznych, jako jednym z głównych źródeł dochodów, harcerze w Polsce – podobnie jak skauci w USA i na całym świecie – muszą podążać z duchem czasów i szukać skutecznych sposobów dotarcia do darczyńców. Przez lata tradycyjnym narzędziem towarzyszącym społecznym zbiórkom (nie tylko harcerskim, ale też prowadzonym przez wszelkie inne organizacje pozarządowe) były symboliczne puszki, do których wrzucało się datki – monety lub banknoty. Tymczasem, jak pokazuje doświadczenie ostatnich lat, coraz częściej barierą w zbiórce okazuje się fakt, że potencjalni darczyńcy… nie mają przy sobie gotówki. Nawet udając się do sklepu, szczególnie w dużych miastach, coraz częściej mamy przy sobie tylko kartę płatniczą. Kto chce zbierać datki, musi więc znaleźć sposób na to jak zbierać je także bezgotówkowo. Możliwość przekazania środków przelewem bankowym jest już standardem, ale wymaga od darczyńcy większego zaangażowania niż kontakt z wolontariuszem w codziennej sytuacji. Czas więc na unowocześnienie ulicznej kwesty - najstarszego sposobu zbierania pieniędzy na cele dobroczynne.
Jak to wygląda z perspektywy danych?
Z badań zrealizowanych przez Instytut Homo Homini w marcu 2014 r. wynika, że aż 31% Polaków zawsze korzysta z karty płatniczej na zakupach, a aż 41% najczęściej płaci kartą debetową za zakupy spożywcze. Raporty Narodowego Banku Polskiego podsumowują, że według stanu na koniec września 2014 r., na polskim rynku znajdowało się w obiegu 35,5 mln kart płatniczych. W III kwartale 2014 r. przy użyciu kart przeprowadzono 494 mln transakcji bezgotówkowych, a więc aż o 31% więcej niż w analogicznym okresie w 2013 roku i o 59% więcej niż w 2012 r. Dane jednoznacznie wskazują, że na rynku polskim rośnie skłonność klientów do realizowania płatności bezgotówkowych przy użyciu kart płatniczych. (Źródło: NBP, „Informacja o kartach płatniczych III kwartał 2014 roku”, Grudzień 2014)
Co ważne z punktu widzenia wybranej przez ZHP i Getin Bank technologii zbliżeniowej według danych szacunkowych NBP rośnie liczba kart zbliżeniowych. Na polskim rynku na koniec III kwartału 2014 r. było w obiegu ok. 24,5 mln kart z funkcją zbliżeniową, co stanowi 69% wszystkich kart płatniczych. Liczba kart zbliżeniowych, w porównaniu do kwartału poprzedniego wzrosła o 0,4 mln. sztuk. I wreszcie: na rynku polskim na koniec września 2014 r. funkcjonowało łącznie 378,7 tys. terminali POS. Porównując do analogicznego kwartału w roku 2013 liczba terminali POS wzrosła odpowiednio o 22% – oznacza to, że możemy płacić kartą w coraz większej liczbie punktów.
Harcerze stawiają na innowacje
Związek Harcerstwa Polskiego to organizacja pozarządowa, której celem jest wychowywanie młodych ludzi w duchu wyzwań i przygód. Jak? Przez wykorzystanie systemu małych grup, czyli zastępów. Każdy zastęp ma swojego lidera – zastępowego, który jest rówieśnikiem dla swoich kolegów i koleżanek, ale jednocześnie wie więcej. Zastępy działają w drużynach harcerskich, którymi kieruje drużynowy. Aby program był rozwijający, ZHP na każdym etapie oferuje szkolenia z różnych dziedzin.
Słowa klucze, które najlepiej oddają charakter współczesnego harcerstwa, to obok wychowania czy braterstwa także przygoda, zabawa, wyzwania, przyjaźnie, zloty, obozy. Ale także: sprawności na całe życie. Czerpiąc zarówno z najlepszych praktyk międzynarodowego skautingu, jak i stuletnich polskich tradycji, harcerze działają na wielu polach i zdobywają różne sprawności – od sportowych, przez ratownicze, po umiejętności pracy w grupie i przedsiębiorczość. Tej ostatniej uczą się m.in. organizując wspomniane społeczne zbiórki. Każdy kojarzy zapewne obrazek z amerykańskich filmów, gdzie skauci sprzedają w swoim sąsiedztwie ciastka czy inne produkty, zbierając datki dla drużyny. Także w Polsce, oferując swój czas i umiejętności oraz drobne usługi, jak pakowanie zakupów w sklepach czy sprzedaż symbolicznych zniczy, harcerze zarabiają sami na swoje szkolenia czy wakacje, odciążając tym samym rodziców. Warto pamiętać, że ZHP nie jest dotowane przez państwo – utrzymanie struktury jest więc zasługą własnych inicjatyw i gospodarności organizacji.
„ZHP to dziś 100 tys. młodych ludzi, którzy codziennie chcą wiedzieć więcej niż wiedzą i umieć więcej niż umieją. Innowacyjność zawsze była dla nas istotna, a wykorzystanie technologii jest dziś niezwykle ważne – to dzięki nim możemy się rozwijać i budować lepszy świat wokół siebie” – mówi Wojtek Puchacz, członek komendy Chorągwi Stołecznej ZHP. „Zbiórki to mądre narzędzie, bo uczą szacunku dla pieniądza i przedsiębiorczości. Pomagając w pakowaniu zakupów w średniej wielkości markecie przez jeden weekend, kilkuosobowy zespół jest w stanie zebrać z drobnych, kilkuzłotowych datków nawet 3 tysiące złotych. Jeden 2/3-tygodniowy obóz harcerski w Polsce to koszt około 1500 zł od osoby – jest więc całkiem realne, by zebrać w ten sposób kwotę dla całej drużyny. Podobnie działa to we Francji, Niemczech czy Hiszpanii. Sięganie po nowe technologie jest dla nas oczywiste – korzystamy z nowoczesnego oprogramowania i aplikacji. Poza tym, to po prostu skuteczne. Jestem przekonany, że puszki z technologią zbliżeniową realnie pomogą nam w zbieraniu większych kwot – to proste rozwiązanie prostego problemu. Przeskoczymy barierę „nie mam przy sobie drobnych”. Jestem dumny, że wdrażamy tak pionierskie rozwiązanie, bo wpisuje się to w nasze myślenie o nowoczesnym harcerstwie” – dodaje.
Zbliż wakacje – mechanizm akcji
Innowacyjne puszki z technologią zbliżeniową
Do zaprojektowania specjalnej, pierwszej edycji innowacyjnych puszek z technologią zbliżeniową dla ZHP zaproszeni zostali znani polscy graficy i designerzy. W akcję pro bono zaangażowali się m.in.: Ola Niepsuj, Jan Feliks Kallwejt, Tymek Piotrowski, Rafał Szczepaniak, Paweł Mildner, Magdalena Łapińska, Malwina Konopacka, Alek "Lis Kula" Morawski, HD. Dzięki nim powstała wyjątkowa linia zabawnych puszek pieńków o zróżnicowanym designie – każdy z projektów nawiązuje do tematyki harcerstwa.
Za technologiczną stronę projektu i przygotowanie innowacyjnych puszek odpowiada Getin Bank, pionier na rynku nowych technologii w bankowości. Partnerami akcji są Polskie ePłatności oraz Blue Media.
„Jesteśmy bardzo dumni, że możemy wspólnie z ZHP tworzyć tak wyjątkowy projekt – mamy nadzieję, że uda nam się razem wypracować narzędzie, które realnie zrewolucjonizuje społeczne zbiórki i pozwoli organizacjom pozarządowym nie tylko nadążyć, ale wręcz wyprzedzić rynkowe trendy. Akcja „Zbliż wakacje”’ jest szczególnie bliska naszej filozofii. Jesteśmy polskim bankiem, stworzonym przez polskiego przedsiębiorcę – organizacją, której DNA opiera się w 100% na duchu przedsiębiorczości. Wspieranie tej cechy, a szczególnie rozwijanie jej wśród młodych ludzi i na polskiej scenie pozarządowej, to wartość, w którą od lat inwestujemy i będziemy inwestować. Jeżeli organizacji takiej jak ZHP, pełnej zapału i energii, można pomóc rozwinąć skrzydła poprzez stworzenie narzędzi technologicznych i finansowych – to projekt dla nas. W tym duchu angażujemy się także w wiele innych działań, m.in. ogólnopolskie partnerstwo z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości” – mówi Marcin Wójtowicz, Dyrektor Departamentu Marketingu Getin Banku.
Źródło: inf. nadesłana