Projekt ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych trafia do trzeciego czytania w Sejmie, w kształcie, jaki uzyskał na etapie pierwszego czytania (po korektach zaproponowanych przez podkomisję). Poprawki opozycji, zgłoszone w drugim czytaniu, przepadły. Regulacja zachowuje więc generalny kształt, jaki nadali jej projektodawcy – Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji – wnosząc ustawę do Sejmu we wrześniu 2013 r.
Zbiórki publiczne na posiedzeniu Sejmu 22-24 stycznia?
Plan najbliższego posiedzenia Sejmu (22-24 stycznia) przewiduje, że porządek dzienny posiedzenia może zostać uzupełniony o Sprawozdanie Komisji Administracji i Cyfryzacji oraz Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii o rządowym projekcie ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Może to oznaczać, że projekt zostanie przegłosowany przez Sejm jeszcze w tym tygodniu. Uwzględniając czas, jaki potrzebuje na analizę ustawy Senat i Prezydent oraz zapisane w projekcie vacatio legis, nowe przepisy wejdą w życie już w maju 2014 r.
Wszystkie poprawki odrzucone
10 stycznia 2014 r. o poprawkach opozycji (Twojego Ruchu i PIS) dyskutowali posłowie połączonych Komisji Administracji i Cyfryzacji oraz Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Zgłoszono 22 poprawki. 21 zostało odrzuconych, jedna wycofana przez zgłaszających.
Dlaczego nie rejestrować zbiórek w gminach
Na posiedzeniu komisji Zastępca dyrektora departamentu w MAiC, Małgorzata Steiner wyjaśniała, dlaczego propozycje dotyczą gmin, nie pasują do zgłoszonego projektu.
Celem tej ustawy, ideą budowy portalu zbiórek publicznych, jest racjonalizacja nakładu pracy. Chodzi nam o to, aby ten proces przebiegał sprawnie i, żeby był racjonalny. W sytuacji, kiedy mamy 2,5 tysiąca gmin w kraju i 3,5 tysiąca zbiórek, wychodzi nam 1,2 zbiórki na gminę na rok. Tak więc, dla tej ilości zbiórek w roku trzeba byłoby przygotować urzędników gminnych do obsługi portalu czy w ogóle do obsługi tego systemu, co wydaje iż byłoby nieracjonalnym nakładem pracy. (...).
Oczywiście, można byłoby dać wszystkich urzędnikom gminnym dostęp do portalu, ale są to niesamowite koszty. Poza tym koszt związany ze szkoleniem tych urzędników będzie duży. Można ustanowić gminę, jako coś co przekazuje tylko informację dalej do ministerstwa, ale to tylko przedłuża proces. Dlatego wydaje się, że tutaj nie ma takiej potrzeby.
(stenogram z posiedzenia 10 stycznia 2014 r.)
Poprawki PIS miał rekomendować poseł Marek Suski, biorący bardzo aktywny udział w pracach podkomisji pod koniec 2013 r. Poseł Suski nie zjawił się jednak na posiedzeniu 10 stycznia.
Poprawki zaproponowane przez Twój Ruch miały dwojaki charakter. Część poprawek dotyczyła zaostrzenia i uszczelnienia niektórych procedur (szczególnie dotyczących sprawozdawczości oraz działania Komitetów Społecznych) – te poprawki odrzucono jako zbędne lub dublujące istniejące już zapisy.
(...) proponujemy w poprawce następujące brzmienie art. 2 pkt 1: „Art. 2. Zbiórką publiczną nie jest zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze: 1) na cele religijne, na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą, naukową, oświatową i wychowawczą oraz na utrzymanie duchownych i członków zakonów, jeżeli odbywa się w obrębie terenów kościelnych i kaplic:”. I na tym ten punkt kończyłby się, czyli proponujemy, aby nie stosować rozszerzenia „w miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony”, które wykreślamy.
(stenogram z posiedzenia 10 stycznia 2014 r.)
________________
Rządowy projekt ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych - przebieg procesu legislacyjnego
Źródło: inf. własna (ngo.pl)