Zasady współpracy biznesu z NGO. Dziś musi je znać każda odpowiedzialna firma
Z okazji 25-lecia Konkursu „Dobroczyńca Roku” powstała pierwsza w Polsce „Karta zasad dobrej współpracy biznesu i organizacji pozarządowych”. To zbiór wartości, zasad i korzyści nawiązujący do 17. celu zrównoważonego rozwoju ONZ – „Partnerstwa na rzecz celów”. Przy jej powstaniu uczestniczyli m.in. prof. Bolesław Rok z Akademii Leona Koźmińskiego i Anna Potocka-Domin z Business Centre Club i UN Global Compact Network Poland.
Dokument można pobrać na stronie https://www.dobroczyncaroku.pl/karta-zasad-dobrej-wspolpracy.
Wspieranie współpracy biznes-NGO jest realizacją 25-letniej misji Konkursu „Dobroczyńca Roku”. Dlatego w tym roku powstał dokument, który może być wykorzystywany przez duże, średnie i małe firmy w Polsce przy tworzeniu procedur, dokumentów i regulacji wewnętrznych, służących konkretnej współpracy. Jest skierowany do organizacji pozarządowych, firm, fundacji korporacyjnych; zarówno tych, które już współpracują, jak i tych, które dopiero się do takiej współpracy przymierzają. Może stanowić inspirację czy wskazówkę dla innych podmiotów, które podejmują się współpracy międzysektorowej. Dokument jest również odpowiedzią na problem wykorzystywania nadrzędnej pozycji firm wobec organizacji pozarządowych czy – z drugiej strony – niezrozumienia potrzeb firm przez NGO.
„To jest ważne, by mieć standard – uniwersalne narzędzie. Co więcej, nie chodzi tylko o użyteczność karty w Konkursie. Dla biznesu i NGO będzie ona mostem, konstrukcją wzajemnego zrozumienia i porozumienia. Karta wzmocni budowę silnych sojuszy między organizacjami pozarządowymi i biznesem – na rzecz demokracji, społeczeństwa obywatelskiego i rozwoju gospodarczego. Oprócz sfery wartości chodzi o listę praw, powinności, oczekiwań i korzyści dla obu stron. Tak potraktowana karta staje się podręcznikiem dobrego działania” – mówi Anna Potocka-Domin, wiceprezeska Business Centre Club ds. kontaktów społecznych, head of business and human rights programme UN GCNP.
Dokument nadaje odpowiednią rangę współpracy NGO i biznesu. Pozwala też na budowanie synergii zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym. W praktyce Karta ma za zadanie przyczynić się do skuteczniejszego działania biznesu w zakresie społecznej odpowiedzialności, efektywniejszej realizacji wspólnych celów, trafniejszego wydatkowania środków.
Jak mówi prof. Bolesław Rok, Akademia Leona Koźmińskiego: „Zarządzający w firmach dostrzegają partnerów z NGO, bo to one mogą spowodować, że oddziaływanie projektu społecznego będzie wielokrotnie większe niż inicjowane tylko przez biznes. Z tego powodu karta jest impulsem, który ma pobudzić wspólną energię. Wskazuje, że najlepszą praktyką jest współdziałanie”.
W skład grupy roboczej pracującej nad Kartą weszli przedstawiciele Kapituły Konkursu „Dobroczyńca Roku 2022”: Anna Potocka-Domin, prof. Bolesław Rok, przedstawiciele ekspertów Konkursu: Jacek Wojciechowicz, Monika Chrzczonowicz (NGO.pl), Paulina Koszewska (PwC), przedstawiciele partnerów: Magdalena Kitlas (Pracodawcy RP), Magdalena Pękacka (Forum Darczyńców), Agnieszka Siarkiewicz (Forum Odpowiedzialnego Biznesu) oraz Agnieszka Nalewajko (EY – audytor Konkursu) i Tomasz Schimanek, ekspert Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.