Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Każde stowarzyszenie i fundacja działa poprzez swoje organy w sposób przewidziany w ustawach i statucie. Organem obowiązkowym jest zarząd.
Zarząd reprezentuje organizację na zewnątrz, decyduje o kontaktach
z partnerami (mediami, administracją publiczną, dostawcami usług
czy sponsorami), pozyskuje pieniądze na działalność i nimi
zarządza, odpowiada za pracę organizacji.
Kto kontroluje zarząd?
Drugim ważnym organem w organizacji pozarządowej jest organ kontroli wewnętrznej i nadzoru. W stowarzyszeniu jest to komisja rewizyjną, w fundacji (najczęściej) – rada fundacji. Zazwyczaj zajmują się one bieżącą kontrolą działalności zarządu, wnioskują o udzielanie mu (lub nie) absolutorium, działają w razie bezczynności zarządu. Nie w każdej organizacja musi być organ kontroli wewnętrznej.
Jakie władze w fundacji?
W fundacji jedynym wymaganym organem władzy jest zarząd. Nie ma obowiązku powoływania organu nadzorczo-kontrolnego, ale coraz częściej fundacje stosują takie rozwiązanie. Radę muszą mieć te fundacje, które starają się o status organizacji pożytku publicznego.
Pierwszy skład organów fundacji najczęściej wskazuje fundator. Kolejny skład np. /ustępujący/ odchodzący członkowie tych organów - zawsze musi być to zgodnie z zapisami statutu.
Jakie władze w stowarzyszeniu?
W stowarzyszeniu są 3 obowiązkowe organy:
Zarząd i komisja rewizyjna są wybierane przez członków stowarzyszenia na tzw. walnym zebraniu. To, w jaki sposób wybiera się te organy, jak mają one pracować, jakie są ich obowiązki i kompetencje musi być zapisane w statucie stowarzyszenia. Można też stworzyć oddzielny dokument, w którym opiszemy, jak pracuje dany organ, np. regulamin pracy zarządu. Nie jest to obowiązkowe.
Skład zarządu i komisji rewizyjnej trzeba zgłosić do Krajowego Rejestru Sądowego (imię i nazwisko, numer PESEL, a w przypadku członków zarządu – także kim dana osoba w nim jest, np. prezesem, skarbnikiem itp.). Do KRS zgłaszamy każdą zmianę składu tych organów.
Czy zarząd może być jednoosobowy?
Władze organizacji powinny być organami kolegialnymi, nie jednoosobowymi. Tak mówi obowiązujące prawo, wskazuje praktyka i społeczny charakter fundacji i stowarzyszeń – o działaniach całej organizacji nie może decydować jedna osoba. Przepisy nie określają maksymalnej liczby członków zarządu, ale powinny być to przynajmniej 2 osoby. Ze względów praktycznych lepiej, aby zarząd nie był zbyt duży. Gdy liczy on np.10 członków – trudniej się zebrać i ustalić wspólne stanowisko. Liczba członków wybieranych do władz musi być określona w statucie organizacji.
Czy członkowie władz mogą być pracownikami organizacji?
Kwestia zatrudnienia członków zarządu wygląda inaczej w stowarzyszeniu i inaczej w fundacji.
Członkowie zarządu stowarzyszenia pełnią swoje funkcje społecznie, a więc nie mogą pobierać za to wynagrodzenia. Nie oznacza to jednak, że żaden członek zarządu nie może być zatrudniony w stowarzyszeniu. Jedno z orzeczeń Sądu Apelacyjnego w Warszawie (z 7 kwietnia 1992 r. I Acr 130/92, opublikowane w Przeglądzie Sądowym w 1993 r, wkładka do nr 11,poz.9) mówi, że oparcie działalności stowarzyszenia na pracy społecznej członków nie wyklucza możliwości łączenia członkostwa w stowarzyszenia z pracą na jego rzecz. Dotyczy to także – w ograniczonym zakresie – członków zarządu. Trzeba tylko wyraźnie rozróżnić obowiązki, wynikające z członkostwa w zarządzie od obowiązków związanych z pracą, którą wykonuje się za pieniądze. Na przykład: prezes zarządu pełni swoją funkcję społecznie i nie dostaje za nią wynagrodzenia, ale jest zatrudniony w stowarzyszeniu na umowę o pracę jako dyrektor biura, lub koordynator projektu.
W fundacji nie ma takich obostrzeń: członkowie zarządu mogą być zatrudnieni do pełnienia funkcji w danym organie.
Natomiast członkowie organów kontroli i nadzoru wewnętrznego nie powinni być zatrudnieni w organizacji. Przepisy zakazują tego w organizacjach pożytku publicznego, ale taką samą zasadę można zastosować w innych organizacjach. Zatrudnienie członka rady fundacji lub komisji rewizyjnej oznaczałoby, że bezpośrednio podlega on zarządowi, z którym zawarł umowę o pracę. To mogłoby zaważyć na obiektywności jego działań w organie, który ma kontrolować działalność zarządu.
Kto kontroluje zarząd?
Drugim ważnym organem w organizacji pozarządowej jest organ kontroli wewnętrznej i nadzoru. W stowarzyszeniu jest to komisja rewizyjną, w fundacji (najczęściej) – rada fundacji. Zazwyczaj zajmują się one bieżącą kontrolą działalności zarządu, wnioskują o udzielanie mu (lub nie) absolutorium, działają w razie bezczynności zarządu. Nie w każdej organizacja musi być organ kontroli wewnętrznej.
Jakie władze w fundacji?
W fundacji jedynym wymaganym organem władzy jest zarząd. Nie ma obowiązku powoływania organu nadzorczo-kontrolnego, ale coraz częściej fundacje stosują takie rozwiązanie. Radę muszą mieć te fundacje, które starają się o status organizacji pożytku publicznego.
Pierwszy skład organów fundacji najczęściej wskazuje fundator. Kolejny skład np. /ustępujący/ odchodzący członkowie tych organów - zawsze musi być to zgodnie z zapisami statutu.
Jakie władze w stowarzyszeniu?
W stowarzyszeniu są 3 obowiązkowe organy:
- walne zebranie (najwyższa władza, tworzą je wszyscy członkowie stowarzyszenia),
- zarząd,
- komisja rewizyjna.
Zarząd i komisja rewizyjna są wybierane przez członków stowarzyszenia na tzw. walnym zebraniu. To, w jaki sposób wybiera się te organy, jak mają one pracować, jakie są ich obowiązki i kompetencje musi być zapisane w statucie stowarzyszenia. Można też stworzyć oddzielny dokument, w którym opiszemy, jak pracuje dany organ, np. regulamin pracy zarządu. Nie jest to obowiązkowe.
Skład zarządu i komisji rewizyjnej trzeba zgłosić do Krajowego Rejestru Sądowego (imię i nazwisko, numer PESEL, a w przypadku członków zarządu – także kim dana osoba w nim jest, np. prezesem, skarbnikiem itp.). Do KRS zgłaszamy każdą zmianę składu tych organów.
Czy zarząd może być jednoosobowy?
Władze organizacji powinny być organami kolegialnymi, nie jednoosobowymi. Tak mówi obowiązujące prawo, wskazuje praktyka i społeczny charakter fundacji i stowarzyszeń – o działaniach całej organizacji nie może decydować jedna osoba. Przepisy nie określają maksymalnej liczby członków zarządu, ale powinny być to przynajmniej 2 osoby. Ze względów praktycznych lepiej, aby zarząd nie był zbyt duży. Gdy liczy on np.10 członków – trudniej się zebrać i ustalić wspólne stanowisko. Liczba członków wybieranych do władz musi być określona w statucie organizacji.
Czy członkowie władz mogą być pracownikami organizacji?
Kwestia zatrudnienia członków zarządu wygląda inaczej w stowarzyszeniu i inaczej w fundacji.
Członkowie zarządu stowarzyszenia pełnią swoje funkcje społecznie, a więc nie mogą pobierać za to wynagrodzenia. Nie oznacza to jednak, że żaden członek zarządu nie może być zatrudniony w stowarzyszeniu. Jedno z orzeczeń Sądu Apelacyjnego w Warszawie (z 7 kwietnia 1992 r. I Acr 130/92, opublikowane w Przeglądzie Sądowym w 1993 r, wkładka do nr 11,poz.9) mówi, że oparcie działalności stowarzyszenia na pracy społecznej członków nie wyklucza możliwości łączenia członkostwa w stowarzyszenia z pracą na jego rzecz. Dotyczy to także – w ograniczonym zakresie – członków zarządu. Trzeba tylko wyraźnie rozróżnić obowiązki, wynikające z członkostwa w zarządzie od obowiązków związanych z pracą, którą wykonuje się za pieniądze. Na przykład: prezes zarządu pełni swoją funkcję społecznie i nie dostaje za nią wynagrodzenia, ale jest zatrudniony w stowarzyszeniu na umowę o pracę jako dyrektor biura, lub koordynator projektu.
W fundacji nie ma takich obostrzeń: członkowie zarządu mogą być zatrudnieni do pełnienia funkcji w danym organie.
Natomiast członkowie organów kontroli i nadzoru wewnętrznego nie powinni być zatrudnieni w organizacji. Przepisy zakazują tego w organizacjach pożytku publicznego, ale taką samą zasadę można zastosować w innych organizacjach. Zatrudnienie członka rady fundacji lub komisji rewizyjnej oznaczałoby, że bezpośrednio podlega on zarządowi, z którym zawarł umowę o pracę. To mogłoby zaważyć na obiektywności jego działań w organie, który ma kontrolować działalność zarządu.
PODSTAWA PRAWNA:
|
Źródło: gazeta.ngo.pl
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.