Zapytaj prawnika… O ewidencję czasu pracy zleceniobiorców w NGO
Od 1 stycznia 2017 r. wprowadzony został obowiązek ewidencjonowania czasu pracy zleceniobiorców. Czy dotyczy również stowarzyszeń i fundacji? Kto ma prowadzić ewidencję czasu pracy? Przeczytaj wyjaśnienia kancelarii Wardyński i Wspólnicy w ramach cyklu ngo.pl i Centrum Pro Bono!
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
ODPOWIEDŹ KANCELARII WARDYŃSKI I WSPÓLNICY
Kogo dotyczą nowe przepisy
Z nielicznymi wyjątkami (wskazanymi dalej), wymóg wypłacania minimalnej stawki godzinowej, który implikuje obowiązek potwierdzania liczby godzin świadczenia usług, stosuje się do osób fizycznych, które przyjmują zlecenie lub świadczą usługi na podstawie umów zlecenia lub umów o świadczenie usług na rzecz przedsiębiorcy albo na rzecz innej jednostki organizacyjnej, w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności. Minimalna stawka godzinowa obejmuje zleceniobiorców i osoby świadczące usługi, które nie prowadzą działalności gospodarczej, jak i tych, które prowadzą działalność gospodarczą, ale nie zatrudniają pracowników lub zleceniobiorców.
Fundacja zatrudniająca zleceniobiorców będzie więc obowiązana do zapłaty im wynagrodzenia w stawce nie niższej niż wynikająca z ustawowej minimalnej stawki godzinowej, a także do sporządzania i przechowywania dokumentacji potwierdzającej liczbę godzin pracy takich osób. Obowiązek ten obciąża fundację niezależnie od tego, czy zleceniobiorcy są zatrudniani w ramach działalności gospodarczej fundacji, czy wykonują zadania w innym zakresie.
Obowiązków tych nie stosuje się też w stosunku do zleceniobiorców i osób świadczących usługi, jeżeli osoby te same decydują o miejscu i czasie wykonania zlecenia lub świadczenia usług i przysługuje im wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne. Oba te warunki, tj. samodzielne decydowanie o miejscu i czasie świadczenia usług, jak i wynagrodzenie przysługujące wyłącznie w formie prowizyjnej, muszą występować łącznie. Pojęcie wynagrodzenia prowizyjnego jest przy tym ściśle zdefiniowane i oznacza wynagrodzenie uzależnione od wyników (takich jak liczba zawartych umów, wartość zawartych umów, sprzedaż, obrót, pozyskane zlecenia, wykonane usługi lub uzyskane należności) uzyskanych przez przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi w ramach wykonania zlecenia lub świadczenia usług, lub od wyników działalności przedsiębiorcy albo innej jednostki organizacyjnej, na rzecz których usługi są świadczone.
- umów dotyczących usług opiekuńczych i bytowych realizowanych poprzez prowadzenie rodzinnego domu pomocy na podstawie art. 52 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
-
umów:
- o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej,
- o utworzeniu rodziny zastępczej zawodowej lub rodzinnego domu dziecka,
- w przedmiocie prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- w przedmiocie pełnienia funkcji rodziny pomocowej,
- w przedmiocie pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego,
- w przedmiocie pełnienia funkcji wychowawcy wyznaczonego do pomocy w kierowaniu placówką opiekuńczo-wychowawczą typu rodzinnego, w przypadku gdy w tej placówce nie ma zatrudnionego dyrektora,
- pod warunkiem jednak, że ze względu na charakter sprawowanej opieki usługi są świadczone nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 1 doba;
- umów dotyczących usług polegających na sprawowaniu opieki nad grupą osób lub osobami podczas wypoczynków lub wycieczek - jeżeli ze względu na charakter sprawowanej opieki usługi są świadczone nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 1 doba;
- umów dotyczących usług opieki domowej nad osobą niepełnosprawną, przewlekle chorą lub w podeszłym wieku, gdy w związku z ich wykonywaniem osoba świadcząca usługi zamieszkuje wspólnie z podopiecznym w jego mieszkaniu lub domu, a ze względu na charakter sprawowanej opieki usługi są świadczone jednej osobie lub wspólnie zamieszkującej rodzinie nieprzerwanie przez okres dłuższy niż jedna doba, z wyjątkiem przypadku świadczenia usług we wszelkich placówkach świadczących całodobowe usługi dla osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych lub w podeszłym wieku.
Obowiązek ewidencjonowania liczby godzin
Obowiązek ewidencjonowania liczby godzin przepracowanych przez zleceniobiorcę w związku z realizacją zlecenia lub ze świadczeniem usług służy umożliwieniu zweryfikowania, czy zleceniobiorca lub osoba świadcząca usługi otrzymała wynagrodzenie w stawce nie niższej niż minimalna stawka godzinowa przewidziana prawem.
Od 1 stycznia 2017 roku, kto, będąc przedsiębiorcą albo działając w imieniu przedsiębiorcy albo innej jednostki organizacyjnej, wypłaca przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi wynagrodzenie w wysokości niższej niż obowiązująca wysokość minimalnej stawki godzinowej, podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.
Tym samym podmiot zlecający usługi powinien być w stanie wykazać, że wypłacił wynagrodzenie w wysokości nie niższej niż ustawowo gwarantowana, a więc konsekwencje braku ewidencji liczby przepracowanych godzin lub ewentualnych błędów w takiej dokumentacji będą obciążały zleceniodawcę.
Jak prowadzić ewidencję
Należy pamiętać, że podmiot, na rzecz którego zlecenie lub usługi są świadczone, ma obowiązek przechowywać zarówno dokumenty określające sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług (np. umowę stron), jak i dokumenty potwierdzające liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług przez okres 3 lat od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne.
Jak przygotować się do nowych przepisów
Przygotowując się do wejścia w życie przepisów dotyczących umów zlecenia należy zacząć od zrewidowania obowiązujących umów lub wzorców takich umów, którymi posługuje się organizacja pozarządowa.
Zasadność podjęcia działań i wprowadzenie odpowiednich postanowień do treści umów zlecenia będą zależały od okoliczności danej sprawy.
W umowach, w których wynagrodzenie ryczałtowe wykonawcy, przysługujące za określony w umowie okres świadczenia usług, jest wyższe niż ogólna liczba godzin przypadająca w tym okresie, wymóg umownego określenia wynagrodzenia gwarantującego otrzymanie co najmniej minimalnego wynagrodzenia należy uznać za spełniony. Mimo tego, że w takiej sytuacji spełnienie wymogu wypłaty minimalnego wynagrodzenia jest oczywiste, ustawa nie zwalnia z obowiązku poświadczenia liczby godzin świadczenia usług, a więc także i w takim przypadku wykonawca powinien w formie uzgodnionej przez strony potwierdzić przed wypłatą wynagrodzenia, ile godzin wykonywał usługi (np. złożyć w tej sprawie oświadczenie w przedkładanym rachunku).
Jeżeli usługi świadczone są tylko w siedzibie zleceniodawcy, liczba godzin świadczenia usług może być poświadczana np. poprzez system wejść i wyjść z budynku lub podpisywanie dziennych oświadczeń o liczbie godzin świadczenia usług.
Największe trudności mogą wiązać się z realizacją wymogów ustawowych w sytuacjach, w których usługi są świadczone przynajmniej częściowo poza siedzibą zleceniobiorcy lub miejscem przez niego wskazanym, a wysokość umówionego wynagrodzenia ryczałtowego za dany okres świadczenia usług jest niższa niż ogólna liczba godzin w tym okresie. W takim bowiem przypadku, w zależności od okoliczności faktycznych sprawy, po stronie zlecającego istnieje ryzyko, że mimo umówionego ryczałtu zleceniobiorca zażąda dodatkowego wynagrodzenia powołując się na to, że w związku z przepracowaną przez niego liczbą godzin pierwotnie uzgodniony ryczałt jest niższy niż gwarantowane ustawą wynagrodzenie minimalne.
O czym jeszcze pamiętać
Od 1 stycznia 2017 r. ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę wprowadza także zasadę, że wypłaty wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej dokonuje się w formie pieniężnej. Oznacza to, że zleceniobiorca za wykonane usługi powinien otrzymać wynagrodzenie pieniężne w wysokości odpowiadającej iloczynowi ustawowej stawki minimalnej i liczby przepracowanych godzin, a ewentualne świadczenia w formie niepieniężnej (np. w postaci towarów, bonów, czy usług) może stanowić tylko pozostałą cześć należnego wynagrodzenia.
Ponadto, w przypadku umów zawartych na czas dłuższy niż 1 miesiąc, wynagrodzenie w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej powinno być wypłacane co najmniej raz w miesiącu.
Jeżeli więc we wcześniej zawartych umowach, obowiązujących nadal po 1 stycznia 2017 roku, zapisane zostały inne zasady, umowy te powinny zostać w tym zakresie zmienione.
Firma doradza w wielu dziedzinach, ale jest szczególnie ceniona przez klientów i konkurencję za swoje usługi w dziedzinie prawa pracy, sporów, transakcji, własności intelektualnej i nieruchomości.
Obecnie w firmie jest ponad 100 prawników świadczących obsługę prawną w języku polskim, angielskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim, rosyjskim, czeskim i koreańskim. Nasze biura znajdują się w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu.
Aktywnie działamy i rozwijamy działalność pro bono.
Szukasz informacji i porad dotyczących NGO? Masz problem z prowadzeniem NGO? Potrzebujesz pomocy prawnej?
Zadaj pytanie: http://poradnik.ngo.pl/zapytaj.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)