Wspieranie działalności społecznej, czy twarde warunki umowy handlowej? MPiPS opublikowało treść projektu rozporządzenia w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania. Stowarzyszenie nasze skierowało w tej sprawie list do Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Zachęcamy wszystkie organizacje do poparcia zgłoszonych postulatów.
Treść postulatów:
W imieniu reprezentowanych organizacji, zgłaszam następujące uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania:
I. 1. We wzorze Oferty Zadania Publicznego, w pkt. III. Dane oferenta, postulujemy usunięcie pozycji o treści „Przybliżona wysokość wydatków oferenta na cele statutowe w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym.”
Przedmiotowa pozycja jedynie preferuje organizacje (nader często prywatne fundacje, nierobiące niczego społecznie), którym udało się w poprzednim roku pozyskać i wydać za pomocą zatrudnionych, płatnych pracowników, wysokie dotacje. Zasadnym byłoby natomiast zamieszczenie w tym miejscu następującej pozycji „Przybliżona wartość działań społecznych, nie pokrytych z dotacji, w poprzednim roku kalendarzowym.”
Wartość społeczną danej organizacji winna określać jej obywatelska, bezinteresowna działalność, a nie wysokość skonsumowanych i wydanych przez nią publicznych pieniędzy!
II. W ramowym wzorze umowy:
- W § 9 ust. 1 postulujemy na końcu dodać zdanie „W takim przypadku Zleceniodawca, w terminie 30 dni od wystawienia wezwania, zwiększy dotację dla Oferenta w wysokości uzasadnionych kosztów sporządzenia dodatkowego sprawozdania, które nie było ujęte w kosztorysie wykonania zadania.”
Niezgodnym z podstawowymi zasadami współżycia społecznego jest nakładanie na organizację społeczną dodatkowych obowiązków bez przekazania na ich realizację odpowiednich środków finansowych.
- W § 9 ust. 5 postulujemy dodać po słowach „gdy nie zmieni się suma kosztów danego rodzaju” słowa „pokrytych z dotacji”.
W przypadku, gdy dany koszt będzie większy, a różnica zostanie w całości pokryta ze środków własnych oferenta, to nie następuje naruszenie interesu chronionego przez zleceniodawcę, a wręcz przeciwnie, organizacja zwiększa swój udział w realizację danego zadania.
- W § 10 ust. 1 postulujemy dodać po słowach „w razie nieosiągnięcia” słowa „z winy Oferenta”.
Dotacja dla organizacji pozarządowej ma za zadanie wspierać pożyteczne społecznie działania obywateli, a nie stanowić twardego kontraktu handlowego. Organizacja może w dobrej wierze i zgodnie z celem wydać dotację, a nie osiągnąć planowanego rezultatu z przyczyn absolutnie niezależnych od niej, co często zdarza się nawet Rządowi i nikt od urzędników nie wymaga zwrotu wydanych z budżetu pieniędzy. Zatem uregulowanie to stanowiłoby rażące naruszenie konstytucyjnej zasady równego traktowania obywateli przez prawo.
Pobierz
-
uaktaulniona info - usunęłam: Projekt MPiPS jest datowany na 11 września 2013 r. Na stronie BIP MPiPS został zamieszczony 16 września 2013. Organizacje, które zaproszono do konsultacji, w tym tygodniu otrzymały informację, że mogą przesyłać uwagi do... 20 września br.
Od rana w portalu ngo.pl ukazywały się komentarze dotyczące tego, że termin, w jakim MPiPS oddał rozporządzenie do konsultacji jest co najmniej - nieadekwatny. Teraz wiadomo już, że Departament Pożytku Publicznego wydłużył ten termin do 27 września 2013. Informacja ukazała się w serwisie mamzdanie.org.pl.
- Konsultacje kończą się 27 września, a w październiku zbiera się zespół prawny Rady Działalności Pożytku Publicznego, który miał pochylić się nad ostateczną wersją rozporządzenia. Truno mi sobie wyobrazić, że Minister bez konsultacji z Radą podpisuje rozporządzenie. Na pewno będziemy się starali jeszcze na nie wpłynąć.
cały poprzedni tekst: Nowy wzór wniosku o dotację - skonsultuj! ngo.pl
Konsultacje nowego rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w sprawie nowego formularza wniosku, umowy i sprawozdania z realizacji zadania potrwają o tydzień dłużej - do 27 września 2013. MPiPS wydłużył ich termin na wniosek organizacji, które list z zaproszeniem do konsultacji otrzymały na dwa dni przed ich końcem. Nowe wzory mają odzwierciedlać nową filozofię: mniej nacisku na formalności, więcej na rezultaty. ngo.pl na Facebooku
A A A
autor(ka): MBor, ngo.pl
2013-09-19, 16.10skomentuj
wersja do druku
W projekcie rozporządzenia MPiPS znajdują się: nowy wniosek o dotację, nowy wzór umowy oraz nowy formularz rozporządzenia. Samorządy i organizacje miałyby się nim posługiwać od stycznia 2013 r. Przed realizacją projektu sfinanowanego z samorządowej dotacji można by wybierać rodzaj umowy: albo "za rezultaty" albo "starannego działania".
- To jest całkowita zmiana filozofii zlecania zadań publicznych: z biurokratycznej na opartą na zaufaniu oraz skupioną na realizacji celu zadania - mówi ngo.pl Michał Guć, pomysłodawca rozporządzenia. Dlatego tak ważne jest, żeby organizacje skonsultowały ten dokument. Ważne jest, aby przyjrzały się temu, czy nowy wniosek o dotację oraz sprawozdanie są przyjazne i czytelne. W tej chwilil trudno mi żyrować ten dokument, bo Ministerstwo mogło w nim coś jeszcze zmienić po tym, jak wyszedł on z zespołu prawnego RDPP.
Projekt MPiPS jest datowany na 11 września 2013 r. Na stronie BIP MPiPS został zamieszczony 16 września 2013. Organizacje, które zaproszono do konsultacji, w tym tygodniu otrzymały informację, że mogą przesyłać uwagi do... 20 września br.
Od rana w portalu ngo.pl ukazywały się komentarze dotyczące tego, że termin, w jakim MPiPS oddał rozporządzenie do konsultacji jest co najmniej - nieadekwatny. Teraz wiadomo już, że Departament Pożytku Publicznego wydłużył ten termin do 27 września 2013. Informacja ukazała się w serwisie mamzdanie.org.pl.
- Konsultacje kończą się 27 września, a w październiku zbiera się zespół prawny Rady Działalności Pożytku Publicznego, który miał pochylić się nad ostateczną wersją rozporządzenia. Truno mi sobie wyobrazić, że Minister bez konsultacji z Radą podpisuje rozporządzenie. Na pewno będziemy się starali jeszcze na nie wpłynąć.
Projekt dostępny jest pod adresem: http://www.mpips.gov.pl/bip/projekty-aktow-prawnych/projekty-rozporzadzen-i-zarzadzen/pozytek-publiczny/rozporzadzenie-ministra-pracy-i-polityki-spolecznej-w-sprawie-wzoru-oferty-i-ramowego-wzoru-umowy-dotyczacych-realizacji-zadania-publicznego-oraz-wzoru-sprawozdania-z-wykonania-tego-zadania/
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu:
"(...) Głównym założeniem zmiany jest przesunięcie akcentów związanych z formalno-rachunkowym rozliczaniem zadań na rozliczanie oparte w większym stopniu na rezultatach.
(...) Aby więc odbiurakratyzować i uelastycznić rozliczanie zadań publicznych, niniejszy projekt rozporządzenia proponuje wariantowanie modeli rozliczania zadań publicznych w zależności od ich charakteru".
Więcej na temat: "Rozliczenie za rezultaty idzie do uzgodnień".
915278_201309181455230592 ・38.72 kB
-
20130927182711_wiad0092b.doc
doc ・165.38 kB