Zakończyły się konsultacje Programu współpracy Ministerstwa Gospodarki z organizacjami na rok 2016
Pierwszy program resortu gospodarki pokazuje kierunki, w jakich ta współpraca – przynajmniej na początku – będzie się rozwijać. Ale do jej rozwoju potrzebnych jest dwoje partnerów. Chętnych i przygotowanych.
Około cztery i pół miesiąca zajęło pracownikom Ministerstwa Gospodarki oraz przedstawicielom organizacji przygotowanie projektu Programu współpracy Ministerstwa Gospodarki z organizacjami pozarządowymi na rok 2016. A wyzwań było dużo. Począwszy od wyboru członków Zespołu Konsultacyjnego po obu stronach (w końcu ten resort nie należy do wskazywanych intuicyjnie w kontekście NGO), przez nabranie zaufania, poznanie wzajemnych uwarunkowań (czyli nie tylko możliwości i potencjałów, ale również ograniczeń i stereotypów), codzienną współpracę (która pokazała, że pomimo wielu własnych pozaprojektowych obowiązków zawodowych, naprawdę obie strony są zdeterminowane, aby doprowadzić ten projekt do sukcesu), wreszcie – opracowanie tekstu i jego modyfikacje po pierwszym etapie konsultacji (na który złożyły się konsultacje wewnątrzresortowe oraz publiczne konsultacje założeń programu współpracy).
Zespół spotkał się sześć razy, dużo pracował zdalnie między posiedzeniami, jak również jego członkowie uczestniczyli w warsztatach.
Priorytety programu
Po pierwsze komunikacja – tak w skrócie można określić cele i narzędzia Programu współpracy w roku 2016. Jest to odpowiedź na główny – zdaniem członków Zespołu Konsultacyjnego – deficyt, tj. brak przepływu informacji odnośnie działań zarówno resortu, jak i organizacji w obszarach wspólnych zainteresowań.
Komunikacja oraz współpraca mają się poprawić dzięki organizacji cyklicznych spotkań konsultacyjnych, podczas których urzędnicy oraz eksperci z NGO będą prezentować plany, opinie, uwagi na wcześniej określone tematy. Istotą spotkań jest rozmowa o przyszłości, umożliwiająca wybór priorytetów i narzędzi, a nie przysłowiowe „konsultacje przecinków w ustawie”. Chcemy pomóc spotkać się i nawiązać kontakt osobom pracującym po obydwu stronach nad daną problematyką.
Celem dotarcia z zaproszeniem na ww. spotkania, jak również z informacjami o pracach ministerstwa do NGO realnie zainteresowanych współpracą, w resorcie zostanie przygotowana (i będzie na bieżąco uzupełniana) baza organizacji pozarządowych. W pracach nad tą swoistą książką adresową ministerstwo uzyska pomoc federacji organizacji, jak również skorzysta z posiadanych wykazów partnerów obywatelskich już z nim współpracujących. Oczywiście, organizacje same będą mogły (i jest to nader wskazane) zwracać się do resortu z informacją, że chcą włączyć się w dialog.
Ponadto na pierwszy rok współpracy sformalizowanej pod postacią programu zaplanowano optymalizację procedury nadawania patronatów honorowych.
Ostatnią, ale nie najmniej ważną kwestią, jest wypracowanie zasad udzielania dotacji.
Kalendarz konsultacji
Praca nad projektem została podzielona na etapy. Na pierwszy ogień poszło ministerstwo: konsultacje wewnątrzresortowe założeń programu współpracy przypadły na pierwszą połowę sierpnia.
Po przeanalizowaniu uwag i przeformułowaniu kilku fragmentów materiał został poddany pod krytyczny osąd organizacji pozarządowych. Trzy tygodnie konsultacji zaowocowały szesnastoma uwagami własnymi. Z kolei siedem osób udzieliło odpowiedzi na pytania konsultacyjne, opracowane przez Zespół. Bardzo staraliśmy się dotrzeć do jak największego grona osób i NGO potencjalnie zainteresowanych współpracą z resortem gospodarki. Rozesłaliśmy bezpośrednio lub przez sieci NGO blisko 300 maili, publikowaliśmy informacje na portalu ngo.pl, stronie domowej OFOP-u, stronach fejsbukowych, wykorzystaliśmy portal stacja-konsultacja.pl. Warto dodać, że oprócz wysyłki „z rozdzielnika”, np. do członków Federacji, skierowaliśmy dedykowaną wysyłkę m.in. do osób, które zgłosiły się w procesie rekrutacji do projektu.
Z kolei ministerstwo na przełomie września i października ponownie pochyla się nad tekstem w ramach konsultacji wewnątrzresortowych – jako że ma on inną postać, niż założenia programu.
Program czy założenia?
- na stronę Ministerstwa Gospodarki,
- na stronę Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych, skąd można pobrać projekt w wersji DOC,
- na portal mamzdanieorg.pl,
- na portal stacja-konsultacja.pl,
- wreszcie – na portal ngo.pl.
Nawet po zakończeniu konsultacji zachęcamy do zapoznania się z materiałem. Niezwłocznie po podpisaniu Programu przez Ministra Gospodarki opublikujemy wersję ostateczną.
Skład Zespołu Konsultacyjnego i informacje o projekcie
Zespół Konsultacyjny (ZK) został utworzony na przełomie marca i kwietnia. W drodze otwartej rekrutacji, według procedury jednolitej dla wszystkich Zespołów Konsultacyjnych w ramach realizacji projektu Programy dla zmiany – partycypacyjne tworzenie programów współpracy z organizacjami pozarządowymi na szczeblu centralnym (EFS POKL.05.04.02-00-I27/15), zostały wyłonione osoby wywodzące się z III sektora, z kolei strona ministerialna wskazała imiennie pracowników resortu.
W skład Zespołu weszło trzynaście osób, tj. sześcioro pracowników Ministerstwa Gospodarki, sześcioro przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz koordynatorka ZK. Zespół rozpoczął pracę w następującym gronie:
- Ministerstwo Gospodarki: Katarzyna Chajec, Jacek Dworzycki, Maja Janicka, Jolanta Korzun, Janusz Księżopolski, Piotr Michniuk;
- strona pozarządowa: Ewa Gałka (PISOP), Witold Jankowiak (Pomorska Fundacja Rozwoju, Kultury i Sztuki), Anna Mazgal (Centrum Cyfrowe Projekt: Polska), Agnieszka Plich (Federacja Zielonych Gaja), Antoni Sobolewski (Zachodniopomorska Federacja Pozarządowa), Marzena Strzelczak (Forum Odpowiedzialnego Biznesu).
Koordynatorką ZK jest pisząca te słowa.
Ze względu na napięty harmonogram pracy Zespołu Konsultacyjnego, z prac po pierwszym spotkaniu wycofały się panie Katarzyna Chajec, Agnieszka Pilch i Marzena Strzelczak. Ich miejsce zajęły:
- Monika Dróżdż (Ministerstwo Gospodarki),
- Magdalena Faracik-Nowak (Fundacja Edukacja i Integracja Społeczna),
- Elżbieta Wysocka (Stowarzyszenie Rozwoju Solca Kujawskiego).
Na początku września ze względu na zmianę pracy z Zespołu odeszła Jolanta Korzun (MG). Biorąc pod uwagę harmonogram projektu, członkowie ZK wspólnie z koordynatorem projektu podjęli decyzję o dokończeniu prac w gronie uszczuplonym, bez kooptacji przedstawiciela ministerstwa.
W pracach Zespołu na bieżąco uczestniczą koordynator projektu Łukasz Broniszewski (OFOP) oraz specjalistka ds. organizacyjnych Kinga Polubicka (OFOP). Wsparcie eksperckie zapewnili Jan Maria Grabowski, Piotr Frączak i Tomasz Schimanek. Projekt uzyskał dofinansowanie z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Projekt jest realizowany równolegle we współpracy z czterema ministerstwami: Gospodarki, Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Sportu i Turystyki oraz Sprawiedliwości.
Źródło: inf. własna OFOP