Zakończyła się realizacja projektu „Mediacje szkolne i rówieśnicze. Praca u podstaw”
Dobiegła końca realizacja projektu „Mediacje szkolne i rówieśnicze. Praca u podstaw”, prowadzonego przez mediatorów pracujących pod egidą Fundacji Biuro Inicjatyw Społecznych w ramach FIO Małopolska Lokalnie. Projekt prezentował uczniom gimnazjum mediacje, jako metodę rozwiązywania konfliktów.
Projekt „Mediacje szkolne i rówieśnicze. Praca u podstaw”
Zakończyła się realizacja projektu „Mediacje szkolne i rówieśnicze. Praca u podstaw”, prowadzonego przez mediatorów pracujących pod egidą Fundacji Biuro Inicjatyw Społecznych, Operatora konkursu grantowego organizowanego i finansowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej – Departament Pożytku Publicznego w ramach „Funduszu Inicjatyw Obywatelskich – Małopolska Lokalnie” edycja 2015 – przy finansowym wsparciu Województwa Małopolskiego.
Projekt miał na celu propagowanie mediacji - alternatywnej wobec sądów metody rozwiązywania sporów i konfliktów. Rozpoczęcie edukacji w tym zakresie na możliwie wczesnym etapie – tu: edukacji szkolnej młodzieży, przyniesie lepsze efekty niż późniejsze edukowanie dorosłych, mających już często ukształtowane schematy postępowania w przypadku konfliktów (t.j. np. kierowanie spraw od razu do sądów lub – w najbardziej skrajnych, choć nierzadkich przypadkach – stosowanie przemocy w różnych jej formach).
Projekt wpisywał się w szeroko zakrojone działania na rzecz profilaktyki przemocy i wykluczenia realizowane w szkołach.
W ramach projektu 185 uczniów klas gimnazjalnych w Krakowie miało możliwość wysłuchania prelekcji oraz wzięcia udziału w warsztatach na temat mediacji i tematów związanych z zapobieganiem oraz rozwiązywaniem konfliktów: znaczenia prawidłowej komunikacji interpersonalnej, teorii konfliktu oraz podstaw zarządzania gniewem.
Program miał za zadanie uświadomienie młodym ludziom istnienia takich form komunikacji, które nie prowadzą do agresji oraz istnienia innych sposobów rozwiązywania konfliktów.
Projekt obejmował także podniesienie kompetencji realizatorów projektu – mediatorów, poprzez udział w specjalistycznym szkoleniu z zakresu mediacji oświatowych.
Efekty realizacji projektu potwierdzone zostały wynikami przeprowadzonych wśród młodzieży ankiet, wg których 80% badanych zwiększyło swą wiedzę nt prawidłowej komunikacji międzyludzkiej oraz na temat przyczyn powstawania i rozwoju konfliktów, 88% zwiększyło poziom swej dotychczasowej wiedzy na temat mediacji, w tym 53% dowiedziało się dzięki projektowi o istnieniu mediacji, 84% uznało mediację za skuteczną metodę rozwiązywania konfliktów, 64% zmieniło swe postrzeganie mediacji jako skutecznego sposobu rozwiązywania konfliktów, a 88% uznało prezentowaną tematykę za przydatną w codziennym życiu.
Projekt prowadzony był w okresie VI-XI 2015 w Krakowie.