Jeżeli podjęliśmy decyzję o stworzeniu serwisu internetowego z prawdziwego zdarzenia, niezbędny będzie wybór adekwatnego do naszych potrzeb i możliwości hostingu, czyli usługi pozwalającej nam przechowywać dane na serwerze. Ale to wcale nie takie łatwe, jak mogłoby się wydawać…
Dostawców usług hostingowych jest wielu. Każdy z nich ma nam do zaoferowania coś interesującego, ale to my sami musimy wiedzieć, czego poszukujemy. Już podczas projektowania samego serwisu, powinniśmy dobrze zastanowić się nad potrzebami związanymi z hostingiem, a właściwie z rozwojem naszej strony.
Problem wyboru usługi hostingowej można by podzielić właściwie na dwa główne zagadnienia: dużo miejsca vs. mało miejsca. Oczywiście dochodzą jeszcze inne – szybkość, stabilność, czy serwer będzie dedykowany (tylko nasz), czy współdzielony, czy chcemy dane na fizycznych dyskach, czy może w chmurze… Pytania będą się mnożyć, ale podstawową kwestią jest pojemność.
A tutaj wszystko zależy od tego, jak my sami widzimy rozwój serwisu. Jeżeli plan zakłada dynamiczny rozwój, warto zainwestować w pojemniejszy serwer. Jeśli uważamy, że względnie niewielka ilość danych w zupełności wystarczy, aby serwis poprawnie funkcjonował, warto zastanowić się na opcją o mniejszej pojemności. W przypadku znikomej ilości przechowywanych danych, może doskonale sprawdzi się przestrzeń serwerowa w chmurze.
– Ważne jest to, by przy wyborze pakietu hostingowego pamiętać o dalszym rozwoju swojej obecności w internecie – mówi Tomasz Zawada z serwisu hostingowego Nazwa.pl. Wtóruje mu Tomek Szwed z projektu WebWave: – Wszelkie rozwiązania powinny być dobierane na miarę naszych potrzeb i wymagań, a także powinny być w łatwy sposób skalowalne, w przypadku, kiedy potrzeby te ulegną zmianie.
No dobrze, ale jak wybrać dobrą usługę hostingową? To żadna sztuka wykupić abonament u pierwszego lepszego dostawcy, a po kilku miesiącach zorientować się, że serwer działa powolnie, strona się zacina, a nasze dane mogą wyciec w każdej chwili. Jeśli tworzymy profesjonalną stronę, skorzystajmy z usług profesjonalnego dostawcy usług hostingowych.
Określmy nasze potrzeby
Jak w przypadku każdej podejmowanej inicjatywy, na początku należy zastanowić się nad naszymi potrzebami i celem, jaki chcemy osiągnąć. – Inne wymagania będzie miała wielka fundacja reklamująca się na billboardach w gorącym okresie ubiegania się o jeden procent podatku, inne lokalna inicjatywa dopiero budująca swój wizerunek – zauważa Zawada. To bardzo istotna uwaga, ponieważ odpowiednie określenie naszych potrzeb znacząco ułatwi decyzję o wyborze dostawcy usługi. – Najważniejsze jest celne określenie naszych celów i potrzeb, co pozwoli nam wybrać odpowiedni hosting, czy to dedykowane rozwiązanie, czy też jedną z wielu ofert na rynku – dodaje Szwed.
A różnice są zasadnicze: im większy podmiot, tym większe ilości potencjalnych odwiedzin. Mała fundacja nie potrzebuje ogromnej przestrzeni hostingowej, jak słusznie zwrócił na to uwagę Tomasz Zawada. Ale wraz z rozwojem działalności przybywać będzie zarówno odwiedzających serwis zainteresowanych, jak i baz danych, które będą musiały funkcjonować na odpowiednim poziomie. Wtedy do gry może wkroczyć hosting dla bardziej wymagających klientów.
– Trzeba też upewnić się, czy dany pakiet hostingowy umożliwia stworzenie wystarczającej dla pracowników czy wolontariuszy ilości kont e-mail – kontynuuje Zawada. – Warto w tym miejscu wspomnieć, że istnieją NGO, które umożliwiają swoim sympatykom utworzenie skrzynki e-mail w ich domenie – nasz ekspert ma rację. Coraz więcej organizacji umożliwia tworzenie kont pocztowych na swoich domenach, dzięki czemu sprawnie pozyskują nie tylko sympatyków, ale i fundusze (skrzynki są płatne). Poza tym, dzięki takiemu zabiegowi, użytkownicy mają możliwość wyrażenia swojego przywiązania do danego NGO i sprawy, o jaką walczą.
Kolejną istotną kwestią są oferowane przez dostawcę hotingu udogodnienia dla klientów nie posiadających rozległej wiedzy informatycznej. – Autoinstalator aplikacji, dzięki któremu jednym kliknięciem można zainstalować na swoim hostingu blog lub forum, czy CRM służący np. do zarządzania relacjami z darczyńcami – wylicza Zawada. Warto wziąć to pod uwagę, ponieważ o wiele wygodniej pracuje się z wykorzystaniem narzędzi robiących większość skomplikowanych procesów samodzielnie, niż zajmować się żmudnymi, złożonymi kwestiami IT.
Wybór hostingu nie jest sprawą łatwą, szczególnie jeśli wcześnie nie mieliśmy nigdy do czynienia z tego typu usługami. Po drodze może pojawić się wiele kwestii problematycznych, ale ich rozwiązanie jest stosunkowo proste – wystarczy odpowiednio przygotować się do procedury wyboru. Kiedy dokładnie określimy, czego oczekujemy, o wiele łatwiej będzie nam wybrać odpowiedniego dostawcę usług.
Źródło: Technologie.ngo.pl