Zakaz pośredniczenia w przekazywaniu 1% tylko dla OPP
Organizacja pożytku publicznego, znajdująca się w wykazie organizacji uprawnionych do pozyskiwania 1% w danym roku, nie może namawiać podatników do przekazania środków z 1% za jej pośrednictwem na rzecz innej OPP, która nie została uwzględniona w tym wykazie. Również OPP, której nie ma w wykazie, nie może namawiać podatników do przekazywania środków z 1% na jej cel i zbierać ich za pośrednictwem innej OPP, która jest w wykazie.
Organizacje, które nie dostosują się do nowych przepisów i będą brały (w jakikolwiek sposób) udział w pośredniczeniu w przekazywaniu 1% podatku organizacjom do tego nieuprawnionym grozi kara grzywny (art. 50d). Zgodnie z kodeksem wykroczeń może to być nawet do 1000 zł.
Takie obostrzenie wprowadziła ostatnia nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego (której większość przepisów weszła w życie 9 listopada 2015 r.).
Część organizacji pożytku publicznego (jak i innych organizacji pozarządowych) postulujących generalną naprawę ustawowych przepisów o 1% poczuła się rozczarowana. Ustawodawca ograniczył się bowiem do obłożenia sankcjami tylko jednej sytuacji: zakaz pośredniczenia dotyczy jedynie relacji między organizacjami pożytku publicznego.
W ten sposób (chociaż ze sporym opóźnieniem) zareagowano na sytuację, z którą mieliśmy do czynienia pierwszy raz w 2010 roku. Wtedy okazało się, że na liście OPP uprawnionych do otrzymywania 1% nie znalazło się około 2,5 tysiąca organizacji. Między innymi dlatego, że część z nich nie przesłała do Departamentu Pożytku Publicznego w terminie swojego sprawozdania finansowego i merytorycznego.
Wówczas, jak grzyby po deszczu, zaczęły się pojawiać OPP (uprawnione do otrzymywania 1%), które wiedzione bądź poczuciem solidarności z innymi organizacjami, bądź chęcią zysku – proponowały swoje usługi w postaci udostępniania subkont na cele tych organizacji pożytku publicznego, które nie znalazły się na liście uprawnionych. I taki proceder kwitł właściwie do obecnej nowelizacji. Teraz taka „współpraca” między organizacjami jest zabroniona.
Nowelizacja nie dotyczy natomiast wielu innych sytuacji, w których wykorzystuje się subkonta do prowadzenia zbiórek 1% dla podmiotów do tego nieuprawnionych (np. szkół, przedszkoli, innych organizacji pozarządowych nie posiadających statusu OPP czy osób prywatnych).
Komentarz
„Jeśli organizacja pozarządowa nie ma statusu OPP, to może korzystać z pośrednictwa OPP, która jest w wykazie w pozyskaniu 1 %?” – takie i podobne pytania często pojawiają się na portalowym forum. A my – przyznam – mamy z nimi problem. Z jednej strony, chcąc rzetelnie informować organizacje o przepisach je obowiązujących, nie możemy napisać, że to zakazane. Z drugiej strony – nie chcemy na portalu promować rozwiązań, które naszym zdaniem stoją w sprzeczności z ideą 1%.
W czasie prac nad obecną nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego pojawiały się głosy, aby gruntowniej przyjrzeć się temu, jak działa 1% i jakie nieprawidłowości wokół niego narastają. Były pomysły, aby w ogóle zakazać pośrednictwa w przekazywaniu 1% (chociaż nie brakowało i apeli, by tego tematu nie ruszać). Nikt jednak nie zaproponował rozwiązania na tyle dobrego, aby uzyskało akceptację uczestników prac. W końcu i czas zaczął gonić – zbliżał się koniec parlamentarnej kadencji i nad całym projektem zawisła groźba dyskontynuacji. Ostatecznie więc nowe przepisy regulują tylko wycinek, budzącej kontrowersje, jednoprocentowej rzeczywistości.
A że rzeczywistość ta jest bardzo złożona – nie trzeba nikogo przekonywać. I naprawdę dawno już nie chodzi o to, aby odebrać możliwość pozyskiwania pieniędzy na długotrwałe leczenie czy rehabilitację pojedynczych osób. Chodzi o to, aby się zastanowić czemu ma służyć status organizacji pożytku publicznego i czy ten cel jest realizowany pod rządami obecnych przepisów. A jeśli nie – co zmienić. Być może należy zrewidować samo założenie, że OPP są swego rodzaju „lepszymi” organizacjami? Może należy „uwolnić” 1% i dać możliwość przekazywania go nie tylko organizacjom pożytku publicznego? Może powinniśmy zacząć myśleć o 1% jako rodzaju budżetu partycypacyjnego i pod tym kątem także modyfikować przepisy?
Więcej informacji, jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – znajdziesz w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)