ŚWIERCZEWSKA: Działania charytatywne Fundacji TVN finansowane są niemal wyłącznie ze zbiórek publicznych.
Działania charytatywne Fundacji TVN finansowane są niemal wyłącznie ze zbiórek publicznych – głównie SMS-owych oraz w ramach przekazywania 1% podatku dochodowego. Byłby to ogromny błąd, gdyby odebrano fundacjom korporacyjnym - w tym i nam - możliwość pozyskiwania środków finansowych z tych źródeł.
Co rok otrzymujemy z wyżej wymienionych zbiórek około 13 milionów złotych - 6 milionów z sms-ów i około 7 milionów z przekazywanego 1% podatku dochodowego. Są to jedyne środki publiczne, z jakich korzystamy. Nie aplikujemy o dotacje w konkursach samorządowych, ministerialnych, nie korzystamy z dofinansowania z funduszy europejskich. Nie oczekujemy wsparcia od rządu. Otrzymujemy pieniądze od obywateli, którzy przekazują nam je dobrowolnie. Wysyłane nam sms-y to prywatna inicjatywa każdego człowieka. Mogą to robić albo nie. Podobnie jest z 1% podatku dochodowego. Warto o tym pamiętać. Pracuję w Fundacji TVN od samego początku, 11 lat. Wiem, ile dobrego zrobiliśmy, robimy i ile wciąż przed nami. Wiem, jak rodzice chorych dzieci czekają na naszą pomoc. Przez 11 lat przekazaliśmy 160 milionów złotych, otrzymanych od darczyńców, którzy nam zaufali! Wybudowaliśmy pierwsze w Polsce Centrum Profilaktyki Nowotworów za 36 milionów złotych, po 36 latach wyremontowaliśmy Klinikę Pediatrii CZD za 30 milionów złotych, wyremontowaliśmy wszystkie Kliniki głównego budynku CZD za 18 milionów, na rehabilitację dzieci z porażeniem mózgowym przeznaczyliśmy ponad 20 milionów złotych. Czy ma to jakąś wartość? Dla nas ogromną!
Bez 1% podatku dochodowego i SMS-ów nie będziemy wiele mogli
Gdybyśmy nie mogli pozyskiwać środków z SMS-ów i 1% musielibyśmy bardzo ograniczyć naszą działalność. Pojawia się pytanie, dlaczego TVN nie przejmie na siebie finansowania realizacji celów charytatywnych? TVN od 2004 roku jest spółką akcyjną – oznacza to, że należy do akcjonariuszy. Akcjonariusze to ludzie z całego świata. Często nawet nie znają naszych polskich realiów i nie wiedzą, że istnieje Fundacja TVN. TVN inwestuje więc pieniądze swoich klientów. Akcjonariusze są nastawieni na zyski, bo zainwestowali swoje pieniądze, po to żeby zarabiać. TVN porusza się w jasno określonych realiach rynku komercyjnego.
Ale warto pamiętać, że Fundacja TVN powstała dzięki TVN – w 2001 roku. Co roku, zgodnie z tamtymi założeniami, fundator przekazuje darowiznę na działanie fundacji. Wydatkowana jest ona na opłaty czynszowe siedziby fundacji, opłaty pensji 12 pracowników, wyposażenie i wszelkie inne koszta związane z działalnością biurową. Tymczasem inne organizacje muszą często przeznaczać pieniądze zebrane w ramach zbiórek publicznych na istnienie swoich fundacji, wynagrodzenia pracowników, prowadzenie biura fundacji, etc…
Drugie Ministerstwo Zdrowia
W ramach naszej działalności finansujemy terapię osób indywidualnych, które przez NFZ finansowane są tylko w nieznacznym stopniu, a z roku na rok dofinansowanie jest coraz bardziej ograniczane przez rząd, samorządy. Na naszą pomoc czeka ponad 1000 osób rocznie. Finansujemy także budowy, remonty szpitali, zakup sprzętu medycznego – na przykład dla Centrum Zdrowia Dziecka czy Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego, czy oddziałów należących do szpitali Akademii Medycznej. To, na kogo przeznaczamy pieniądze, jest jednocześnie naszym świadomym wyborem – wiemy bowiem, że wspomniane instytucje nigdy nie będą sprywatyzowane. Nie bez powodu pan Jurek Owsiak mówi o nas, fundacjach działających w obszarze zdrowia, że jesteśmy „Drugim Ministerstwem Zdrowia”. Jeśli nie będziemy mogli pozyskiwać pieniędzy z 1% i z SMS-ów, te działania nie będą mogły być kontynuowane.
Naszą pomoc realizujemy dzięki pieniądzom publicznym. Dbamy więc o naszą transparentność: w kanałach telewizyjnych należących do TVN pokazujemy efekty naszych działań. W biurze prowadzimy szczegółową dokumentację każdego podopiecznego. I ostatnia sprawa.
Reklama społeczna – czy dla każdego?
Jak wygląda kwestia emisji reklam - reklamy naszej Fundacji nie są emitowane w czasie reklamowym TVN. KRRiTV utworzyła możliwość emisji „ogłoszeń społecznych” i w ramach tego właśnie czasu promowane są nasze działania. Jest to czas nie wliczany do limitów reklamowych. Podobnie – nieodpłatnie – TVN w tych właśnie czasach emituje zwiastuny innych fundacji, m.in.: Polskiej Akcji Humanitarnej, Caritas, Fundacji Ewy Błaszczyk „Akogo?”itd. TVN nie ma obowiązku tego robić, nie jest medium publicznym. Robi to, gdyż może i chce pomagać innym. Chcielibyśmy móc dalej pomagać. To takie proste.
Źródło: informacja własna ngo.pl