Za publikację w Monitorze trzeba jednak płacić
Wszyscy chcieli dobrze, a wyszło jak zwykle. Nie dalej jak dwa miesiące temu, 17 marca minister Rafał Baniak ogłosił, że zgodnie z opinią Rządowego Centrum Legislacji prawie wszystkie organizacje pożytku publicznego, na których ciąży obowiązek sporządzania i ogłaszania sprawozdań finansowych wynikających z przepisów o rachunkowości, nie muszą ponosić opłat z tytułu ich publikacji w "Monitorze Polskim B".
Zgodnie z tym, co wówczas ustalono za publikację w Monitorze miały
płacić jedynie te organizacje, które spełniają co najmniej dwa z warunków wymienionych w art. 64
ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości. Artykuł ten mówi, że:
"badaniu i ogłaszaniu, z zastrzeżeniem art. 64b, podlegają roczne
sprawozdania finansowe jednostek powiązanych, w tym roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe
grup kapitałowych, a także roczne sprawozdania finansowe - kontynuujących działalność: (…)
pozostałych jednostek, które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania
finansowe, spełniły co najmniej dwa z następujących warunków:
- średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób,
- suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość w walucie polskiej co najmniej 2.500.000 euro,
- przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 5.000.000 euro".
Tymczasem dziś "Gazeta Prawna" poinformowała, że
kierownictwo redakcji "Monitora Polskiego B" nic nie wie o podjętych wcześniej
ustaleniach. Na druk czeka już 600 sprawozdań, a kierownik Piotr Rączka oświadczył dziennikarzom
"Gazety Prawnej", że na tę chwilę: "Jeżeli organizacja pożytku publicznego chce
opublikować sprawozdanie, to powinna zapłacić. Jak okaże się, że publikacja jest zwolniona z opłat,
to organizacja może wystąpić o zwrot pieniędzy".
Opinię w tej kwestii zmieniło również RCL. Nagle okazuje się, że
ewentualne zwolnienie z opłat wymagałoby nowelizacji ustawy od działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie. W projekcie pisma przesłanego do Departamentu Pożytku Publicznego możemy
przeczytać:
"Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego zawartym w uzasadnieniu
uchwały z dnia 29 października 2003 r., sygn. akt III C/P 69/03 dotyczącym zwolnienia od opłat
przepisy dotyczące opłat i podatków stanowią pewien samodzielny system. Dlatego te przepisy
dotyczące opłat i podatków, zawarte w innych aktach prawnych mają charakter szczególny i z tego
względu muszą być poddawane wykładni ścisłej. Zakres zwolnień od opłat i podatków, przysługujących
organizacjom pożytku publicznego został określony w art. 24 ust. 1 ustawy o organizacji pożytku
publicznego i o wolontariacie. Rozszerzanie tego zakresu w drodze interpretacji nie jest zgodne z
ogólnymi regułami wykładni. Bezspornie charakter oraz społeczna ranga działalności, prowadzonej
przez organizacje pożytku publicznego, uzasadniają przyznanie im zwolnienia od obowiązku ponoszenia
opłat, za publikację rocznych sprawozdań finansowych. Jednak zwolnienie to powinno wynikać z
jednoznacznie brzmiącej normy, ustanowionej w tym celu. Zwolnienie takie, w ocenie Rządowego
Centrum Legislacji, powinno zostać zawarte w art. 24 ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie".
Sprawa nie jest więc jeszcze przesądzona, ale wygląda na to, że
przynajmniej w tej kwestii na pewno czeka nas nowelizacja ustawy o działalności pożytku
publicznego.
Przeczytaj także: Organizacje pożytku wolne od opłat za publikację sprawozdania w Monitorze Polskim B.