30 maja 2005 odbyło się drugie już spotkanie zespołu roboczego ds. nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działającego przy Radzie Działalności Pożytku Publicznego. Zasadnicza część obrad poświęcona była dyskusji na temat postulowanych kierunków zmian w przepisach o działalności pożytku publicznego. Podczas spotkania ustalono, że do sprawozdania z działalności ustawy dołączony zostanie spis jedynie tych postulatów, odnośnie do których istnieje pełna zgodność członków zespołu. Co istotne, członkowie rady wskazali na konieczność wzmocnienia jej pozycji w strukturach administracji rządowej.
Członkowie zespołu rozmawiali między innymi o korzyściach i
zagrożeniach wynikających z nadania statusu organizacji pożytku
publicznego spółkom prowadzącym działalność gospodarczą. W wyniku dyskusji zebrani
ustalili, iż w związku z wątpliwościami dotyczącymi tej kwestii trzeba doprecyzować definicję
organizacji pozarządowej, zawartą w art. 3 ust. 2 ustawy.
Członkowie zespołu uznali także, iż zasadne jest wzmocnienie
pozycji organizacji pozarządowych względem administracji publicznej przy tworzeniu programów
współpracy. Sposobem może być między innymi zmiana treści art. 5 pkt 3 ustawy, tak by
wyraźnie wskazywał on na konieczność ich przyjmowania po przeprowadzeniu konsultacji z
organizacjami pozarządowymi. Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż w obecnym stanie prawnym ustawa expressis verbis tego nie wymaga, nie zawiera też żadnych dyspozycji
co do szczegółowości programu. Zdaniem członków zespołu, należy w związku z tym rozważyć możliwość
wprowadzenia pewnych standardów tworzenia programów, co ułatwi dokonywanie ich oceny. Trafna wydaje
się koncepcja stosowania monitoringu programów współpracy - na przykład wysyłania ich do
Departamentu Pożytku Publicznego, czy też obowiązkowego publikowania na stronach internetowych lub
w Biuletynie Informacji Publicznej. Kolejnym trudnym i wymagającym rozwiązania problemem w tym
zakresie jest uchwalanie programów tylko na rok, co znacznie utrudnia wypracowywanie dobrych
warunków współpracy w perspektywie długofalowej.
Ponadto członkowie zespołu postanowili domagać się doprecyzowania przepisów dotyczących rozróżnienia między statutową
działalnością nieodpłatną, odpłatną a gospodarczą oraz kwestii wynagrodzenia osób fizycznych z
tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej oraz działalności
gospodarczej. W opinii członków zespołu, konieczna wydaje się modyfikacja procedur
konkursowych tak, aby małe dotacje można było przekazywać bez konieczności rozpisywania konkursów.
Ustalono też, że należy się zastanowić nad utworzeniem systemu informowania o dostępnych
środkach.
Zespół będzie również postulował wprowadzenie zmian w zakresie mechanizmów kontrolnych, a więc
wymogu publikowania sprawozdań w Monitorze Polskim oraz terminu składania sprawozdań (obecnie to
koniec marca). Pojawiła się propozycja zastąpienia obowiązku publikacyjnego koniecznością
umieszczania sprawozdań na stronie internetowej www.pozytek.gov.pl. W odniesieniu do terminu
składania sprawozdań ustalono, iż mechanizmem dyscyplinującym byłoby na przykład wprowadzenie
sankcji w postaci grzywny za jego niedotrzymanie.
W wyniku dyskusji wyłoniły się także postulaty dotyczące zmian w
innych ustawach. Zdaniem członków zespołu, w odniesieniu do mechanizmu jednego procenta należałoby zastanowić się nad
uproszczeniem sposobu przekazywania środków organizacjom pożytku publicznego. Problemem, według
zebranych, jest także pozbawienie osób prowadzących działalność gospodarczą i korzystających z
19-procentowej stawki podatkowej oraz tych czerpiących dochody z kapitału możliwości przekazywania
1% swoich podatków na rzecz organizacji pożytku publicznego. Za istotne uznano też uregulowanie
kwestii dotyczących pobierania opłat sądowych od organizacji pożytku publicznego, tak aby
ujednolicić praktykę sądów w tym zakresie.
Na zakończenie obrad postanowiono, iż kolejne spotkanie odbędzie się 8
lipca 2005. Zostanie poświęcone dalszemu zgłaszaniu propozycji zmian w ustawie oraz ustaleniu
priorytetów prac i terminarza spotkań do końca kadencji rady. Ponadto uzgodniony zostanie sposób
zbierania propozycji dotyczących nowelizacji ustawy wśród organizacji pozarządowych.
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.