Badanie efektów programu Erasmus potwierdza, że unijny program wymiany studentów zwiększa możliwości zatrudnienia i mobilność zawodową. Młodzi ludzie, którzy studiują lub odbywają staż za granicą, nie tylko zdobywają wiedzę w konkretnych dziedzinach, ale także doskonalą swoje kluczowe umiejętności przekrojowe, które są wysoce cenione przez pracodawców. Badanie to jest największym badaniem tego typu, uczestniczyło w nim blisko 80 tys. respondentów, w tym studenci i przedsiębiorcy.
Z nowego badania wynika, że podejmując decyzję o zatrudnieniu, 92 proc. pracodawców wybiera osoby o doskonalonych przez ten program cechach osobowości, takich jak tolerancja, zaufanie, umiejętność rozwiązywania problemów, ciekawość, znajomość własnych mocnych/słabych stron. Testy przeprowadzone przed okresami wymiany za granicą i po nich pokazują, że u studentów, którzy uczestniczyli w programie Erasmus, te cechy osobowości ujawniają się silniej jeszcze przed wyjazdem na wymianę; po powrocie różnica ta zwiększa się w porównaniu z innymi studentami o średnio 42 proc.
Studenci korzystający ze stypendiów programu Erasmus mogą wybrać, czy chcą za granicą studiować czy odbyć staż. Ze sprawozdania wynika, że ponad jednej trzeciej stażystów programu Erasmus składana jest oferta pracy w przedsiębiorstwie, w którym odbywali staż. Osoby odbywające staż za granicą wykazują także większy stopień przedsiębiorczości niż ich pozostający w kraju rówieśnicy: jedna na dziesięć osób założyła własne przedsiębiorstwo, a ponad trzy spośród czterech ma takie plany lub zakłada taką możliwość. Osoby te mogą także liczyć na szybszy awans; według 64 proc. pracodawców pracownikom z międzynarodowym doświadczeniem powierza się większą odpowiedzialność.
Jest też bardziej prawdopodobne, że byli studenci Erasmusa będą mieć międzynarodowe kontakty: 33 proc. byłych studentów Erasmusa ma partnera z innego kraju, podczas gdy dla tych, którzy studiowali w kraju, odsetek ten wynosi 13 proc.; 27 proc. studentów Erasmusa poznaje swojego długoletniego partnera właśnie podczas pobytu na stypendium. Na tej podstawie Komisja szacuje, że od roku 1987 parom, które poznały się, uczestnicząc w programie Erasmus, urodziło się około miliona dzieci.
Badanie miało charakter zarówno ilościowy, jak i jakościowy. Sondaże internetowe objęły 34 krajów (państwa członkowskie UE, byłą jugosłowiańską republikę Macedonii, Islandię, Liechtenstein, Norwegię, Szwajcarię, Turcję). Prze analizowano odpowiedzi od ponad 75 tys. studentów i absolwentów, z czego ponad 55 tys. studiowało lub odbywało staż za granicą. Ponadto w sondażach internetowych udział wzięło 5 tys. pracowników, 1 tys. instytucji szkolnictwa wyższego oraz 650 pracodawców (55 proc. z MŚP). Badanie jakościowe skoncentrowane było na ośmiu zróżnicowanych pod względem wielkości i lokalizacji krajach: Bułgaria, Republika Czeska, Finlandia, Niemcy, Litwa, Portugalia, Hiszpania i Zjednoczone Królestwo. Obejmowało ono wizyty w terenie, wywiady, grupy dyskusyjne i warsztaty instytucjonalne.
Badanie efektów programu Erasmus przeprowadzone zostało przez niezależne konsorcjum ekspertów pod przewodnictwem „CHE Consult“, we współpracy z organizacjami „Brussels Education Services“, „Compostela Group of Universities“ oraz „Erasmus Student Network“.
Erasmus+, nowy program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu, zainicjowano w styczniu 2014 r., przy czym całkowity budżet na następnych siedem lat wynosi prawie 15 mld euro, co stanowi wzrost o 40 proc. w stosunku do poprzedniego poziomu.
Więcej informacji: