Pod koniec marca Gemius, polska firma badawcza analizująca rynek internetu w ponad 30 krajach Europy, Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu przedstawiła badanie popularności jednego z największych serwisów wideo w świecie – YouTube.com. W Polsce i na Węgrzech dociera już do 70 proc. użytkowników sieci, ale na Białorusi to tylko 41 proc.
Polska firma badawcza Gemius przyglądająca się ruchowi internautów w sieci na ponad 30 światowych rynkach przygotowała zestawienie dotyczące jednego z najpopularniejszych w świecie serwisów z filmami wideo. Jak rozkłada się w nich popularność YouTube’a? Gemius bada to w 17 krajach, m.in. na Białorusi, w Polsce, Rosji czy na Ukrainie.
Polska zapatrzona w YouTube
Na Węgrzech w grudniu 2012 roku serwis odwiedzało 76 proc. wszystkich użytkowników sieci, rok później już 73 proc. W Danii to kolejny rok spadków. W 2011 roku YouTube w tym kraju odwiedzało ok. 56 proc. wszystkich internautów, w minionym roku było to już 53 proc. Osoby powiązane z Interaktywnym Instytutem Badań Rynkowych takiego stanu rzeczy upatrują w coraz popularniejszych aplikacjach mobilnych, których Gemius nie zlicza do właściwego badania. Ponadto serwisy wideo coraz częściej się specjalizują i produkty konkurujące bezpośrednio z amerykańskim gigantem coraz częściej specjalizują się w wąskich kategoriach, np. wyłącznie kulinariach.
YouTube popularny wśród młodych, głównie mężczyzn
Ten serwis wideo jest popularny przede wszystkim wśród odbiorców nieprzekraczających 34 roku życia. Dla przykładu w Jordanii , Iraku czy Syrii młode osoby korzystające z niego stanowią odpowiednio 80, 79, 77 proc. W drugim biegunie znajdują się Dania i Kuwejt, które odwiedza 61 i 51 proc. osób starszych. To jednak wyjątki wśród pozostałych państw.
W Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Jordanii i Kuwejcie serwis cieszy się popularnością w szczególności w przypadku mężczyzn – jest to odpowiednio 72 i po 62 proc. W Polsce i Libanie dominują jednak mężczyźni, stanowią odpowiednio 51 i 54 proc. Badanie zostało zrealizowane zostało przez firmę Gemius w ponad 30 krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. W Polsce standardem badawczym, ukazującym i pomagającym comiesięcznie w analizie polskiej sieci jest Megapanel PBI/Gemius.
Źródło: Technologie.ngo.pl