Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
XI Forum Inicjatyw Oświatowych. Musimy zrobić rewolucję edukacyjną
Alina Kozińska-Bałdyga
'Aby stać się dobrze wykształconym społeczeństwem w Zjednoczonej Europie musimy zrobić rewolucję edukacyjną…. Już ją robimy w 221 Małych Szkołach. Teraz czas na zmiany we wszystkich szkołach w całej Polsce.' - pisze Alina Kozińska-Bałdyga w swoim liście z okazji rozpoczynającego się 21 czerwca 2003 XI Forum Inicjatyw Oświatowych.
Aby stać się dobrze wykształconym społeczeństwem w Zjednoczonej Europie musimy zrobić rewolucję edukacyjną…. Już ją robimy w 221 Małych Szkołach. Teraz czas na zmiany we wszystkich szkołach w całej Polsce. Dlatego zapraszamy do udziału w XI Forum Inicjatyw Oświatowych, które odbędzie się w dniach 21- 23 czerwca 2003 roku w Warszawie. Rozpoczęcie o godzinie 11.00. Szkoła Przymierza Rodzin, ul. Marii Grzegorzewskiej 10, Imielin
Naszym narzędziem dokonania rewolucji edukacyjnej będzie Narodowa Strategia Integracji Społecznej. Jej przygotowania wymaga Unia Europejska, w której za priorytet uznano działania na rzecz integracji społecznej, przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu. Tymczasem największym grzechem polskiej szkoły jest wykluczanie uczniów słabszych, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu patologii społecznych, przede wszystkim przestępczości. Jeśli nie chcemy budować nowych więzień, to musimy objąć edukacją przedszkolną wszystkie dzieci z rodzin w trudnej sytuacji. Musimy ze szkół zrobić otwarte od rana do nocy ośrodki edukacji ustawicznej, miejsca rozwoju kultury i przedsiębiorczości, do których z przyjemnością będzie przychodziła młodzież. Szkoła musi stać się miejscem przyjaznym dla wszystkich: dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli i lokalnych społeczności. Musi stać się centrum integracji społecznej.
Sojusznikami w robieniu rewolucji edukacyjnej są dla nas inne kraje Unii Europejskiej, przede wszystkim Holandia. Warunkiem zwycięstwa jest dobra organizacja. Polegać
ma ona, na samoorganizowaniu się społeczeństwa w stowarzyszenia: nauczycieli w stowarzyszenia nauczycielskie, rodziców i lokalnych społeczności w stowarzyszenia wspierające szkoły samorządowe i prowadzące Małe Szkoły, wszystkich zainteresowanych rozwiązywaniem konkretnych problemów - w odpowiednie stowarzyszenia. To stowarzyszenia rodziców powinny wybierać dyrektorów szkoły i kontrolować jej finanse. Dzięki zorganizowaniu się w stowarzyszenia, aktywności w nich, współpracy i wspieraniu słabszych członków naszego społeczeństwa łatwiej nam będzie pokonć trudności przystosowania się do życia w Zjednoczonej Europie.
Dzięki stowarzyszeniom będziemy mogli efektywniej wykorzystać środki z europejskich funduszy, zwłaszcza przeznaczone na rozwój zasobów ludzkich. I wtedy zwyciężymy i staniemy się jednym z najlepiej wykształconych społeczeństw w Europie i Świecie. I będziemy żyli długo i szczęśliwie w kraju dostatnim i przyjaznym dla swoich obywateli.
W imieniu Sztabu Generalnego
Alina Kozińska-Bałdyga
Federacja Inicjatyw Oświatowych
01-571 Warszawa,
ul. Kozietulskiego 21
tel/fax (22) 839-68-19
www.fio.interklasa.pl
www.malaszkola.z.pl .
Czytaj także: XI Forum Inicjatyw Oświatowych 'Polska Szkoła w Zjednoczonej Europie'
http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci_szczeg.asp?id=10472.
Naszym narzędziem dokonania rewolucji edukacyjnej będzie Narodowa Strategia Integracji Społecznej. Jej przygotowania wymaga Unia Europejska, w której za priorytet uznano działania na rzecz integracji społecznej, przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu. Tymczasem największym grzechem polskiej szkoły jest wykluczanie uczniów słabszych, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu patologii społecznych, przede wszystkim przestępczości. Jeśli nie chcemy budować nowych więzień, to musimy objąć edukacją przedszkolną wszystkie dzieci z rodzin w trudnej sytuacji. Musimy ze szkół zrobić otwarte od rana do nocy ośrodki edukacji ustawicznej, miejsca rozwoju kultury i przedsiębiorczości, do których z przyjemnością będzie przychodziła młodzież. Szkoła musi stać się miejscem przyjaznym dla wszystkich: dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli i lokalnych społeczności. Musi stać się centrum integracji społecznej.
Sojusznikami w robieniu rewolucji edukacyjnej są dla nas inne kraje Unii Europejskiej, przede wszystkim Holandia. Warunkiem zwycięstwa jest dobra organizacja. Polegać
ma ona, na samoorganizowaniu się społeczeństwa w stowarzyszenia: nauczycieli w stowarzyszenia nauczycielskie, rodziców i lokalnych społeczności w stowarzyszenia wspierające szkoły samorządowe i prowadzące Małe Szkoły, wszystkich zainteresowanych rozwiązywaniem konkretnych problemów - w odpowiednie stowarzyszenia. To stowarzyszenia rodziców powinny wybierać dyrektorów szkoły i kontrolować jej finanse. Dzięki zorganizowaniu się w stowarzyszenia, aktywności w nich, współpracy i wspieraniu słabszych członków naszego społeczeństwa łatwiej nam będzie pokonć trudności przystosowania się do życia w Zjednoczonej Europie.
Dzięki stowarzyszeniom będziemy mogli efektywniej wykorzystać środki z europejskich funduszy, zwłaszcza przeznaczone na rozwój zasobów ludzkich. I wtedy zwyciężymy i staniemy się jednym z najlepiej wykształconych społeczeństw w Europie i Świecie. I będziemy żyli długo i szczęśliwie w kraju dostatnim i przyjaznym dla swoich obywateli.
W imieniu Sztabu Generalnego
Alina Kozińska-Bałdyga
Federacja Inicjatyw Oświatowych
01-571 Warszawa,
ul. Kozietulskiego 21
tel/fax (22) 839-68-19
www.fio.interklasa.pl
www.malaszkola.z.pl .
Czytaj także: XI Forum Inicjatyw Oświatowych 'Polska Szkoła w Zjednoczonej Europie'
http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci_szczeg.asp?id=10472.
Źródło: Federacja Inicjatyw Oświatowych
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.