Polskie organizacje pozarządowe, ale też osoby prywatne od kilku lat mogą korzystać ze wsparcia internautów, którzy chętnie przekażą środki na szczytne inicjatywy. Na swojej stronie internetowej, blogu czy Facebooku wystarczy umieścić specjalny przycisk PayPal! I zachęcić potencjalnych beneficjentów do wsparcia!
Błyskawiczne darowizny przez internet jakie PayPal od wielu lat oferuje na całym świecie do Polski dotarły w styczniu 2011 roku. A więc stosunkowo niedawno. W okresie gdy Polacy chętnie sięgali do portfeli przy okazji 19. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. I choć za granicą stosowanie przycisku jest dość powszechne to nasi rodacy wciąż niechętnie sięgają po to rozwiązanie.
Barierą – niechęć technologiczna
Najprostszym dowodem na niechęć Polaków do sięgania po wszelkie internetowe formy wsparcia stanowią wszystkie idee crowdfundingowe. W Polsce w tej chwili funkcjonuje kilkanaście platform, za pomocą których można w ten sposób zbierać fundusze. I choć faktycznie ich liczba w krótkim czasie stosunkowo szybko urosła, to popularnością odstają od zagranicznych odpowiedników. Polacy niezmiennie od lat niechętnie zostawiają swoje pieniądze w sieci. I choć, jak podają instytuty badawcze płacących w sieci jest już blisko połowa, to gros spośród tych osób dokonało maksymalnie kilku transakcji w sieci.
- Widzę trzy podstawowe bariery, które hamują Polaków przed sięganiem po tego typu rozwiązania – zauważa Bartosz Sokoliński, współtwórca serwisu crowdfundingowego stworzonego do zbiórek społecznych Fundujesz.pl. - Przede wszystkim jest to nieznajomość narzędzi, jakimi można się posługiwać. Ale jest to też ogólny strach przed przekazywaniem jakichkolwiek pieniędzy za pośrednictwem sieci. Wciąż niewielu Polaków kupuje coś w sieci, nie mówiąc już o wspieraniu inicjatyw charytatywnych. W swojej działalności crowdfundingowej spotykam się też ze zdziwieniem na konieczność zostawiania komuś jakichś prowizji za korzystanie z danego rozwiązania.
Z doświadczeń redakcji Technologie.ngo.pl wynika, że to nieznajomość poszczególnych rozwiązań i możliwości dostępnych narzędzi jest główną, nierzadko jedyną przeszkodą w rozpoczęciu przygody z wybranymi udogodnieniami. W większości krótkie wprowadzenie i zapoznanie z danym systemem, oprogramowaniem czy też urządzeniem wystarczy, by zburzyć mur stojący na drodze, ale nie zawsze.
Jeden mały przycisk, błyskawiczna pomoc
I to właśnie brak świadomości, dostępności udogodnienia PayPala jest największym problemem. Warto uświadomić sobie, że na świecie z przycisku „Donate” korzysta już ponad 100 tys. organizacji non-profit. W Polsce do największych należą między innymi Fundacja Dar Serce, Stowarzyszenie Razem, Absolwenci na walizkach, Fundacja PCJ Otwarte Źródła czy Fundacja Niechciane i Zapomniane.
Ale wśród największych organizacji na ich stronach www próżno szukać małego, acz rozpoznawalnego przycisku donacji. A jego implementacja nie jest trudna – zajmuje około 15 minut i sprowadza się do prostych kroków zakończonych skopiowaniem kodu HTML. Od tej chwili umieszczenie go na stronie www organizacji, blogu czy Facebooku to już parę chwil. Co więcej, trzeba wiedzieć, że środki może wpłacić każdy, nie tylko osoby posiadające konto PayPal. To jest niezbędne organizacji, która w wypadku rozpoczęcia zbierania dotacji musi założyć je w systemie firmy.
Do PayPala kilka kroków
Gdy jako organizacja posiadamy już swoje konto w systemie PayPal, utworzenie przycisku nie może stanowić wielkiego problemu. Po zalogowaniu się na stronie i kliknięciu w zakładkę „Usługi dla handlowców” należy znaleźć sekcję „Główne funkcje”.
Z boksu znajdującego się po prawej stronie należy kliknąć w przycisk „Darowizny”. Na kolejnej stronie wprowadzamy wszystkie dane niezbędne do tego, by darowizna mogła zostać przekazana na konto organizacji. Tu definiujemy nazwę darowizny, domyślną walutę w jakiej dokonuje się wpłat. Po wykonaniu wszystkich kroków wystarczy kliknąć w pole „Utwórz przycisk”. Następnym krokiem jest już wklejenie kodu na naszej stronie lub blogu.
"Beneficjenci darowizny, jako podmioty obdarowane, również muszą się liczyć z możliwością powstania obowiązku podatkowego. Organizacje non-profit, takie jak fundacje czy stowarzyszenia, przeznaczające otrzymane darowizny na realizację zadań statutowych, nie zapłacą podatku dochodowego od takich dochodów. Jednak już osoby fizyczne, które poprzez przycisk darowizny PayPal uzyskają wsparcie finansowe, zapłacą podatek dochodowy wg skali określonej w art. 15 Ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, która jednakowoż przewiduje wysokie kwoty wolne od podatku", podkreśla Krzekotowska-Głowacka w informacji.
Wszelkie kwestie prawne postaramy się przytoczyć w odrębnym artykule poświęconym w całości wątpliwościom dotyczącym rozliczenia się z darowizn przez trzeci sektor.
Źródło: Technologie.ngo.pl