Od pierwszego września wchodzą w życie nowe przepisy, które nieco zmieniają zasady przygotowywania wykazu organizacji pożytku publicznego (który zawiera listę organizacji, którym możemy przekazywać 1% naszego podatku). Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego, na mocy której zmieniają się owe zasady, ma m.in. zagwarantować poprawność danych kont OPP, na które fiskus przekazywać ma pieniądze.
Wykaz ma być publikowany do 15 grudnia każdego roku podatkowego, w formie zawierającej dane o nazwie, siedzibie oraz numerze wpisu do KRS danej organizacji. Dane muszą zostać ostatecznie zweryfikowane i zaktualizowane o poprawne numery rachunków bankowych do 15 marca następnego roku. OPP mają możliwość zgłaszania błędów trzykrotnie podczas procesu aktualizacji danych, co ma zagwarantować poprawność danych i, konsekwentnie, większą skuteczność w przekazywaniu do organizacji środków z 1% podatku dochodowego. Po 15 marca rachunek OPP w wykazie nie będzie mógł się zmienić.
Na wstępie organizacje pożytku publicznego mogą zgłaszać błędy w wykazie nazw, siedzib i numerów KRS ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego. Uwaga – zgłoszenie musi być pisemne i złożyć je można do 31 grudnia roku podatkowego, za który wypłacany ma być 1%. Dwa tygodnie na weryfikację w okresie, kiedy większość organizacji korzysta z urlopów, to niedużo, lecz sprawdzenie podstawowych danych jest bardzo prostą operacją.
Następnym krokiem jest weryfikacja numerów rachunków bankowych, które mają być publikowane w wykazie do 15 stycznia roku następującego po roku podatkowym, za który wypłacany ma być 1%. I znów na tę weryfikację OPP mają dwa tygodnie – do 31 stycznia. Zastrzeżenia co do poprawności danych (pisemne) powinny być wysyłane do naczelnika urzędu skarbowego właściwego według siedziby organizacji.
Do 15 lutego publikowany jest poprawiony wykaz. I znów, jeżeli dane rachunków bankowych nie są zgodne ze stanem rzeczywistym – do końca lutego OPP mogą zgłaszać swoje zastrzeżenia.
Wynikiem tego procesu jest ostateczny wykaz danych OPP publikowany 15 marca.
Kontrowersje wśród przedstawicieli organizacji pozarządowych wzbudza wieloetapowość weryfikacji i konieczność pilnowania dodatkowych terminów.
– Choć intencje były słuszne, to zaproponowane rozwiązanie jest bardzo skomplikowane – zauważa Tomasz Schimanek, ekspert z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, w „Dzienniku Gazecie Prawnej” z 12 sierpnia 2010 r. Nie wszyscy jednak są pesymistami, gdyż terminów tych muszą pilnować jedynie organizacje, które zmieniały siedzibę bądź numery rachunków bankowych.
– To chyba niewielka cena za to, że podatnikowi jest wygodniej – bo 1% przekazuje za niego fiskus – wypowiada się, także w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, Anna Mazgal, ekspert z Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.
Więcej: Ewa Matyszewska, Będzie trudno o 1 proc., „Dziennik Gazeta Prawna”, 12.08.2010 r.
Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”