Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
ngo.pl używa plików cookies, żeby ułatwić Ci korzystanie z serwisuTen komunikat zniknie przy Twojej następnej wizycie.
Dowiedz się więcej o plikach cookies
Używane rzeczy to niekoniecznie śmieci. Z badania TNS OBOP na zlecenie Banku Drugiej Ręki wynika, że 53% dużych firm co najmniej raz w roku pozbywała się używanego sprzętu komputerowego zdatnego jeszcze do użycia, a 36% takich mebli. Stowarzyszenie Bank Drugiej Ręki zachęca do przekazywania używanych rzeczy organizacjom pozarządowym. Tam zostaną spożytkowane z ogromną korzyścią – dla nas wszystkich.
Efekty! Oszczędności! Korzyści! To codzienność każdej firmy. Konieczność oszczędzania, szczególnie w czasach kryzysu, zobowiązuje firmy do szukania rozwiązań najbardziej efektywnych: kupowania najnowszego oprogramowania czy ergonomicznych mebli. Pozbywając się niepotrzebnych rzeczy trzeba pamiętać o kilku ważnych sprawach:
Reklama
Ekonomia
Oszczędzamy czas i pieniądze korzystając ze sprawdzonego pośrednictwa, np. firmy recyklingowej. Musimy jednak mieć świadomość, że wówczas nasze biurka i komputery już nikomu nie posłużą. Zamiast wyrzucać sprawne jeszcze przedmioty, warto nabrać nawyku korzystania z serwisu www.daryrzeczowe.pl, na którym za darmo zamieścimy ogłoszenie, używany sprzęt zostanie zabrany z biura, a następnie trafi do organizacji pozarządowych, które przemnożą jego wartość na efekty społeczne. To efektywne dla naszej firmy, i przyczynia się rozwoju organizacji pozarządowych, a przez to społeczeństwa obywatelskiego. Dzięki temu, pośrednio, firmy mogą przyczynić się do budowania kapitału społecznego/kapitału zaufania, który ma wpływ na efektywność biznesu, np. na szybkość zawierania i realizacji transakcji handlowych.
Ekologia
Jeszcze do niedawna uważało się, że zachowania ekologiczne to moda, która ogarnęła przedstawicieli bogatych krajów zachodnich. Teraz, gdy m.in. coraz więcej płacimy za wywóz nieposortowanych śmieci, a istotna część naszych podatków musi być przeznaczana na ich utylizację czy budowę wysypisk - widzimy, że nie jest to kwestia mody, a liczenia wymiernych korzyści lub strat –indywidualnych, biznesowych i społecznych - wynikających z podejmowanych decyzji. Przedłużanie czasu użycia rzeczy to zalecenie dyrektyw unijnych[i]. Krótkotrwałe używanie przedmiotów i beztroskie wyrzucanie jeszcze sprawnego sprzętu obciąża kieszeń każdego z nas.
Marketing
Przekazując rzeczy organizacjom pozarządowym firmy budują swój dobry wizerunek. To klasyczny przykład działania CSR – tu nie ma przegranych, korzystają wszyscy. Oczywiście oddając jeden komputer nie stajemy się jeszcze firmą społecznie odpowiedzialną, filozofia „dawania rzeczom drugiego życia” powinna na stałe wtopić się w działalności firmy. Wówczas pracownicy, ale i konsumenci wiedzą, że firma pomaga innym: dba o ekologię i mądrze gospodaruje swymi zasobami. Często doceniają te starania poprzez swoje zachowania lojalnościowe i zakupowe[ii].
[i] Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. nr 180, poz. 1495);
Dyrektywa 2002/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Dokumenty obligują do stworzenia sieci zbiórki i odzysku zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego, m.in. komputerów, telefonów, sprzętu audio-wideo, AGD oraz wielu innych.
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.