Fundraising to "proszenie o pieniądze", a zajmować się nim mogą tylko duże, zamożne organizacje. Obie opinie, choć często powtarzane, nie są prawdziwe!
Fundraising w obiegowej definicji nazywany jest „proszeniem o wsparcie”. To duże uproszczenie, gdyż tak naprawdę należy rozumieć fundraising jako opłacalny dla organizacji proces, oparty na przemyślanej, długofalowej strategii, etyczny i zgodny z obowiązującym prawem, którego zadaniem jest zapewnienie funduszy i zasobów niezbędnych do realizacji misji oraz zbudowanie relacji z partnerami prywatnymi i publicznymi. Zadaniem fundraisera lub fundraiserki nie jest zatem chaotyczne „proszenie o pieniądze”, tylko stworzenie i wdrożenie strategii. Co więcej: nie tylko oni odpowiadają za jej sukces, ale cała organizacja, poprzez swoją codzienną pracę, jej wyniki i wizerunek.
Skąd organizacje mogą brać fundusze?
Z tej sytuacji istnieje tylko jedno wyjście: stworzenie planu pozyskiwania funduszy dostosowanego do wielkości i możliwości organizacji oraz jego konsekwentne wdrażanie. Zanim organizacja będzie miała możliwości finansowe zatrudnienia fundraisera/fundraiserki na stałe, pozyskiwaniem funduszy może zajmować się zarząd lub osoby związane z organizacją, z pomocą wolontariuszy.
Istnieje skończona liczba źródeł finansowania organizacji pozarządowej i zarazem niekończona liczba metod, w której fundraisera ogranicza jedynie obowiązujące prawo lub własna wyobraźnia. Skąd zatem NGO mogą brać fundusze?
Granty i dotacje publiczne to jedno z najpopularniejszych źródeł, ale niestety jest ono obłożone dużym ryzykiem. Organizacja korzystająca tylko z tego źródła może popaść w pułapkę „dostosowywanie misji” do potrzeb bieżących konkursów. Fundusze pochodzące z dotacji są de facto wydane już w momencie wpłynięcia na konto, co w praktyce oznacza, że organizacja nie posiada żadnych wolnych środków.
W przypadku stowarzyszeń częstym źródłem finansowania są składki członkowskie, z których korzysta 61% polskich organizacji. Pomimo popularności tej metody finansowania, pieniądze ze składek nie mają dużego udziału w budżecie sektora.
Współpraca z biznesem np. poprzez darowizny od firm czy wsparcie sponsorskie, to źródło stosowane przez około 30% polskich NGO.
W odróżnieniu od krajów Europy Zachodniej polskie organizacje pozarządowe w niewielkim stopniu korzystają z finansowania opartego na darczyńcach indywidualnych. Obecnie poszukuje ich 28% polskich NGO, przy czym popularność tego źródła maleje.
Odpłatną działalność statutową i działalność gospodarczą prowadzi prawie co dziesiąta organizacja w naszym kraju.
Organizacje pożytku publicznego korzystają ponadto z 1% podatku, przy czym te z nich, które nie prowadzą subkont zbierają znacznie mniej funduszy.
Jakie źródła finansowania wybrać?
Źródła, na których organizacja może oprzeć swoje finansowanie określa prawo, statut organizacji i wewnętrze rozporządzania, a także pod pewnymi względami misja. Dla przykładu, Amnesty International z powodu misji i celem uniknięcia konfliktu interesów nie korzysta z dotacji państwowych, a podobne przyczyny powodują, iż Greenpeace nie przyjmuje wsparcia od firm. Jeśli organizacja nie posiada tego typu ograniczeń, dobór źródeł finansowania powinien opierać się po pierwsze na opłacalności, a po drugie na realności wdrożenia strategii.
Organizacje pożytku publicznego są zdecydowanie uprzywilejowane w prowadzeniu działań fundraisingowych. Jeśli zatem fundacja lub stowarzyszanie spełnia formalne warunki otrzymania OPP, to ta kwestia powinna być pierwszym punktem rozważań zarządu. Bynajmniej nie z powodu 1% podatku. W przypadku małych organizacji, które nie prowadzą subkont, pozyskana z niego kwota nie będzie wysoka. Istotniejsze jest jednak to, że tylko OPP są zwolnione podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych, mogą otrzymywać darowizny w postaci nieruchomości z zasobów Skarbu Państwa, mogą też np. pozyskać od firmy Google grant w wysokości 120 tys. dolarów rocznie z przeznaczeniem na reklamy AdWords. Status OPP to także swoisty „znak jakości” ułatwiający dialog z darczyńcami i sponsorami.
Organizacje odnoszące sukcesy w fundraisingu łączy kilka wspólnych cech: planują, analizują i oszczędzają. Dlatego też działania fundraisingowe w organizacji warto rozpocząć od analizy wydatków i wdrożenia planu oszczędnościowego.
Źródło: Technologie.org.pl