Współpraca samorządu i NGO - wieloletnie kontraktowanie usług społecznych oparte na efektach
W wyniku współpracy lokalnych organizacji pozarządowych z samorządem, wypracowano w Gminie Sopot pakiet 4 innowacyjnych narzędzi wzmacniających potencjał JST-NGO do realizacji usługi społecznej w formie wieloletniego kontraktu. Jednym z pakietów jest ‘Zestaw narzędzi badających efektywność społeczną i ekonomiczną zmiany formy realizacji usług społecznych na formę kontraktowania’ http://www.niesiemypomoc.org.pl/kontraktnajakosc/
Od kwietnia 2012 roku do marca 2015 roku Fundacja Niesiemy Pomoc w partnerstwie z Gminą Miasta Sopotu oraz firmą badawczą Spectrum Research realizuje na terenie gminy, regionu pomorskiego i województw ościennych projekt poświęcony narzędziom kontraktowania usług społecznych przez administrację publiczną. Projekt pod nazwą PI Kontrakt na jakość – Innowacyjne rozwiązania w Gminie Sopot na rzecz kontraktowania usług społecznych współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora, Poddziałanie 5.4.2 Rozwój dialogu obywatelskiego.
Zestaw narzędzi badających efektywność społeczną i ekonomiczną zmiany formy realizacji usług społecznych na formę kontraktowania tworzą:
- model i procedura wdrożenia zmiany tj. przejścia na wieloletnie kontraktowanie
- harmonogram wdrożenia zmiany
- kryteria oceny efektywności ekonomicznej i społecznej zmiany na kontraktowanie
- zestaw wskaźników oceny finansowej i poza finansowej
- kwestionariusz wywiadu indywidualnego z osobami kluczowymi - perspektywa: organizatora usługi (JST), organizacji realizującej (NGO`s), personelu świadczącego usługi opiekuńcze
Po uzupełnieniu wymaganych danych powyższe narzędzia odpowiadają na dwa pytania:
• Co pod względem ekonomicznym jest bardziej efektywne: czy realizacja usługi w ciągu 1 roku czy zaplanowanej na 3 lata - efektywność planowania długofalowego a jednorocznego?
• Co pod względem ekonomicznym jest bardziej efektywne: czy realizacja usług opiekuńczych jest tańsza kiedy wykonywana jest przez jednostkę samorządu terytorialnego czy może kiedy głównym wykonawcą usług jest organizacja pozarządowa?
W narzędziu oceny efektywności ekonomiczno-społecznej przejścia na wieloletnie kontraktowanie wprowadzono pomiar sytuacji bieżącej dwojakiego rodzaju: gdy JST własnymi siłami realizuje daną usługę społeczną lub gdy przekazuje to zadanie NGO (w skali 1 roku), następnie umożliwiono prognozowanie sytuacji, gdy JST-NGO wykonają zadanie na zasadzie 3 letniego kontraktu. Z chwilą wprowadzenia kontraktowania narzędzie będzie służyło do bieżących pomiarów efektywności ekonomiczno-społecznej.
Wypracowane narzędzia mogą być zatem podstawą do przygotowania gminy do wprowadzenia kontraktowania (budowanie informacji o planach gminy, dostępnych zasobach, założonych celach), jak również do oceny już istniejących kontraktów. Warto wskazać, że przygotowane narzędzia mogą być użyteczne nie tylko w sytuacji zmiany formy realizacji usług społecznych na formy kontraktowania, ale odpowiednio zmienione i uzupełnione mogą zostać wykorzystane w procesie ewaluacji trwającego kontraktowania.
Partnerzy projektu:
- Fundacja Niesiemy Pomoc (Sopot)
- Gmina Miasta Sopotu
- SPECTRUM RESEARCH Agnieszka Małecka-Jagła (Gdynia)
Biuro projektu:
Fundacja Niesiemy Pomoc ul. Mickiewicza 9/1, 81-728 Sopot,
tel./faks (058) 661 77 27
http://www.niesiemypomoc.org.pl/kontraktnajakosc/
Źródło: Fundacja Niesiemy Pomoc