Organizacje pozarządowe coraz częściej poszukują partnerów do realizacji swoich działań wśród przedstawicieli biznesu. Ponad 60% NGO regularnie współpracuje z sektorem prywatnym, chociaż formy współpracy są bardzo różne: od realizacji jednorazowych akcji aż po zawiązanie partnerstwa i wspólne realizowanie inicjatyw (niestety wspólne projekty realizuje jedynie 10% podmiotów III sektora).
Jakich partnerów w III sektorze poszukują przedsiębiorcy?
Współpracę z III sektorem cenią sobie ci przedstawiciele sektora prywatnego, którzy dużą wagę przywiązują do swojego wizerunku i tego, jak są postrzegani nie tylko przez swoich obecnych klientów. Tacy przedsiębiorcy coraz częściej swoją PR-ową strategię opierają na społecznym zaangażowaniu i to oni w tym zakresie uważają organizacje pozarządowe za swoich kluczowych partnerów. Świadome kreowanie swojego wizerunku przez sektor prywatny bardzo mocno wiąże się z coraz popularniejszym w Polsce zjawiskiem społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR, Corporate Social Responsibility), gdzie już na etapie budowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa uwzględnia się interesy społeczne.
Jest to również wyraz chęci zakorzenienia przedsiębiorców w lokalnej społeczności i bycia jej częścią. W tym zakresie organizacje pozarządowe mają bardzo wiele do zaoferowania – znają lokalne potrzeby, wiedzą, jakie są najważniejsze problemy, ponieważ dobrze znają środowisko, które reprezentują. Coraz częściej w takich organizacjach pracuje wykwalifikowana i bardzo mocna merytorycznie kadra, co sprawia, że NGO potrafią (przy wsparciu finansowym bądź rzeczowym) profesjonalnie i efektywnie rozwiązywać społeczne problemy.
Na czym więc zależy obu stronom potencjalnego społeczno-prywatnego partnerstwa?
Organizacje rozpoczynające taką współpracę zwykle liczą na finansowe wsparcie w realizacji swoich działań, natomiast przedsiębiorcy chcą zrealizować swoje projekty społeczne, a w szerszym kontekście kreować taki swój wizerunek, na jakim im zależy. Czy jednak jedyną formą współpracy pomiędzy III sektorem a biznesem jest wysyłanie przez tych pierwszych próśb o finansowe wsparcie? Ten model współpracy zmienia się – organizacje coraz częściej zdają sobie sprawę, że nie wystarczy wysyłanie typowych próśb, ponieważ one są coraz częściej przez drugą stronę ignorowane. Przedsiębiorcy szukają partnerów, z którymi mogą kooperować i oczekują, że będą mogli zawiązać partnerstwo ze specjalistami w jakieś dziedzinie. Współpraca powinna polegać na łączeniu potencjałów obu sektorów.
Dla przedsiębiorców kluczową kwestią przy wyborze partnerskiej organizacji pozarządowej jest jej wizerunek i wiarygodność, które stanowią gwarancję, że zaangażują swoje środki w realizację właściwych inicjatyw.
Z drugiej strony przedsiębiorcy najczęściej obawiają się, że organizacje pozarządowe będą miały problem z rozliczeniem otrzymanych środków finansowych. Utrata wizerunku przez NGO również będzie miało silny wpływ na wizerunek współpracujących z nimi przedstawicieli biznesu.
Dlatego tak ważne jest dbanie o wypracowanie i zachowanie standardów zarządzania organizacją, w tym zarządzania finansami. Jasność i przejrzystość zasad, w tym położenie nacisku na finansową transparentność, są jednym z fundamentów budowania wizerunku profesjonalnej i wiarygodnej organizacji. Standardy, które wdrożone w codzienną działalność pozwalają na sprawniejsze zarządzanie NGO, jednocześnie pozwolą na budowanie wiarygodności nie tylko w oczach swoich odbiorców ale i też potencjalnych partnerów.
Coraz więcej organizacji jest świadomych, jak duże znaczenie mają odpowiednie standardy zarządzania finansami i ich wdrożenie przy budowaniu finansowej stabilności. Takie zadanie postawili sobie m.in. realizatorzy i uczestnicy projektu „Drogowskaz dla NGO. Profesjonalizacja Trzeciego Sektora poprzez wypracowanie i upowszechnianie zasad zarządzania finansowego".
– Przystępując do projektu zależało nam (jako cel długofalowy) na zapewnieniu stabilności finansowej fundacji. Przygotować się do tego mogliśmy poprzez przegląd i podniesienie standardów i procedur finansowych w naszej organizacji, zapewnienie stabilności, przygotowanie organizacji pod względem zarządzania finansami do ewentualnej zmiany zarządu i dużego rozwoju (nowe projekty, w tym działalność w zakresie ekonomii społecznej). Liczyliśmy też na uporządkowanie procedur związanych z obrotami magazynowymi, w tym wycenę darowizn żywności. Obecnie nie współpracujemy z żadnymi biegłymi, ale jest to dobry moment na przegląd ksiąg i badanie sprawozdania finansowego przez nowy podmiot – mówi Magdalena Krajewska, prezes Fundacji Bank Żywności SOS w Warszawie.
Fundacja jako jedna z ośmiu organizacji pozarządowych z całej Polski bierze udział w tworzeniu standardów zarządzania finansami. Wypracowane w ramach projektu standardy będą następnie upowszechniane wśród przedstawicieli III sektora.
Źródła:
CR Navigator: „Raport z badania - Postrzeganie współpracy z organizacjami pozarządowymi przez przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialne”
Toruń 2013 ODPOWIEDZIALNESTRONA 1
Raport „Polskie Organizacje Pozarządowe. Badania Aktywności Obywatelskiej”, Klon/Jawor 2012
Realizatorem projektu „Drogowskaz dla NGO” jest Fundacja dla Polski w partnerstwie z Polsko-Amerykańskim Funduszem Pożyczkowym Inicjatyw Obywatelskich oraz PricewaterhouseCoopers.
Źródło: informacja nadesłana