Nie byłoby miło, gdybyśmy wszyscy mówili w tym samym języku – języku dawania, mierzenia i sprawdzania wyników? Nie lepiej by było, gdybyśmy mogli współpracować ze sobą i wspólnie taki język stworzyć?
Wyobraźcie sobie taki obrazek: dwie organizacje non profit skoncentrowane na walce z ubóstwem. Można założyć, że obydwie działają na tych samych zasadach, mają podobne podejście do sprawy, do gromadzenia i interpretacji statystyk. Istnieje jednak spora szansa, że tak nie jest. W rzeczywistości jest tak, że nie ma jakiegoś porozumienia w sektorze dotyczącego definiowania i zmierzenia konkretnych danych, czyli nie udaje im się rozmawiać jednym językiem. Tak dzieje się w całym sektorze, a porównanie organizacji dających granty, z tymi, które je otrzymują staje się sporym wyzwaniem. Nie sposób porównać ich wyników, a także wpływu wykonanych przez nich prac.
Często słyszy się, jak darczyńcy mówią:
- Chcemy śledzić statystyki i wyniki, ale nie wiemy gdzie zacząć, i co dokładnie mierzyć…
- Jakie statystyki śledzą inni?
- Jak mamy zmierzyć nasz wpływ, tak nie stał się obciążeniem dla naszych partnerów, grantbiorców, którzy z kolei będą musieli to potem zaraportować ich darczyńcom?
- Jaki wywieramy wpływ na życie ludzi? Co dokładnie nasze działania ulepszyły w ich życiu i jak do tego doszło?
Z pomocą znowu może przyjść specjalne oprogramowanie – platformy. Coś na zasadzie automatyzacji procesów w firmie, tym jednak razem, służące do kooperacji między organizacjami. Zbliżanie ludzi i organizacji do siebie oraz unifikacja ich komunikacji będzie rozwiązaniem w/w problemów.
Platformy te, po przeanalizowaniu rynku sektora potrafią określić najważniejsze punkty do zmierzenia na podstawie doświadczenia darczyńców, samych organizacji i ekspertów z basenu z danymi. To punkt startu dla łączenia konkretnych ludzi i organizacji, tak aby wspólnie mogli osiągnąć założony, konkretny cel. Jeśli dwie organizacje łączą siły aby wspólnie przeć ku temu samemu celowi, może to nawet być wspomniana walka z ubóstwem. Mogą sobie pomóc poprzez uczenie się od siebie, a zrobią to jeszcze lepiej i szybciej, jeśli mówią tym samym językiem.
Wpływ dostępnych danych, wraz ze stosowanymi, najlepszymi praktykami napędzanymi doświadczeniem, oraz wiedzy eksperckiej pomoże w przygotowaniu aplikacji/platformy opartej na czystych rezultatach. Może zachęci to cały sektor do przeniesienia się z tradycyjnej filantropii na tą o charakterze społecznościowym. Wprowadzenie platformy do organizacji non profit pomoże pracownikom w kooperacji międzyorganizacyjnej poprzez oprogramowanie, a to prowadzi wprost do lepszego zrozumienia i szerszego wpływu.
Źródło: technologie.ngo.pl