Organizacje pozarządowe, sołectwo, uczelnia, pasieka. Partnerzy firm INEA oraz Fiberhost są różnorodni, jak różnorodni są beneficjenci tej współpracy: studenci, kobiety, mężczyźni, mieszkańcy, a nawet pszczoły.
INEA to firma bardzo dobrze znana w Wielkopolsce. Od kilkudziesięciu lat jest obecna w wielu domach i firmach za sprawą dostarczania usług Internetu światłowodowego, telewizji, telefonii oraz usług profesjonalnych dla biznesu i Data Center.
Fiberhost natomiast jest liderem w budowie i zarządzaniu nowoczesną, otwartą infrastrukturą światłowodową, którą udostępnia ogólnopolskim i lokalnym dostawcom Internetu.
INEA i Fiberhost funkcjonują w ramach Grupy, której działania są widoczne również w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. W tym roku już po raz drugi wydany został raport opisujący działania na tym polu, który nosi tytuł „We Care”. Można się z niego dowiedzieć m.in. tego, że strategia firm na polu zrównoważonego rozwoju opiera się na trzech filarach, nawiązujących do celów Agendy 2030. Są nimi równość płci, działania na rzecz klimatu oraz innowacyjność. Dlaczego akurat one?
– Poprosiliśmy naszych pracowników o opinię w tej sprawie. Za najważniejsze cele uznano wspieranie aktywnych zawodowo kobiet, minimalizowanie naszego negatywnego wpływu na środowisko oraz zapewnienie dostępu do bezpiecznych i nowoczesnych technologii – wyjaśnia Zuzanna Kaseja, Senior Communication & PR Specialist z Fiberhost.
Edukacja cyfrowa, studenci i pszczoły
Działania w ramach tych trzech filarów prowadzone są zarówno w postaci wewnętrznych inicjatyw, jak i tych podejmowanych we współpracy z partnerami zewnętrznymi. Dla zilustrowania pierwszego filaru, który obejmuje także dobrostan i zdrowie psychiczne, w zeszłym roku prowadzono dla pracowników treningi uważności i pozytywności, aby lepiej mogli oni zaplanować swój dzień oraz budować pozytywne nawyki i łatwiej radzić sobie ze stresem. W ramach partnerstwa z Wyższą Szkołą Bankową zorganizowano warsztat dla studentów uczelni, przekazując im praktyki firmy związane z elastycznością pracy i dbaniem o równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym pracowników, związane głównie z pracą zdalną.
W filarze skupionym na ekologii w Grupie od 2020 roku rozpoczęto wymianę floty pojazdów na auta hybrydowe oraz elektryczne, a także wprowadzono comiesięczne #ecotips, czyli cykl wewnętrznych publikacji z radami, jak żyć bardziej ekologicznie. Poza tym nawiązane zostało partnerstwo z sołectwem w Wysogotowie (na terenie którego mieści się siedziba firm), czego jednym z przejawów było ufundowanie pojemnika na nakrętki, których recykling wsparł zbieranie środków na operację serca małej Julii. Drugim partnerem jest jedna z poznańskich pasiek, która dzięki współpracy z Grupą troszczy się o 150 tys. pszczół.
Wreszcie w trzecim filarze – związanym z rozwojem innowacyjności – organizowane były w ostatnim roku warsztaty z nowych technologii w ramach Akademii Fiberhost. Między innymi we współpracy ze Stowarzyszeniem Centrum PISOP i Caritas Poznańską poprowadzone były zajęcia dla osób z Ukrainy.
Działania te są naturalnym kierunkiem dla firm działających w branży telekomunikacyjnej. Wpisują się one również w cele zrównoważonego rozwoju jako walka z wykluczeniem cyfrowym. Jak pokazują badania, jest to szczególnie ważne w Polsce, gdzie odsetek ludzi deklarujących, że nigdy nie korzystali z Internetu wynosi 15% i jest dużo gorszy od średniej dla Unii Europejskiej (9%, dane GUS 2020 r.)
Kobiety bohaterkami podcastów
Wśród licznych partnerstw prowadzonych przez firmy INEA i Fiberhost warto zwrócić uwagę na to, które zostało zawiązane z Fundacją im. Julii Woykowskiej. Jednym z realizowanych projektów jest noszący tajemniczo brzmiącą nazwę – Kobiety jak Rakiety.
– Od lat angażujemy się w różne inicjatywy, które prowadzi Fundacja im. Julii Woykowskiej. Projekt – Kobiety jak Rakiety – jest nam szczególnie bliski ze względu na cel strategiczny, jakim jest równość płci – wyjaśnia Zuzanna Kaseja.
Agata Żelazna z fundacji przybliża natomiast ideę samego projektu.
– Jest to seria podcastów z kobietami różnych profesji, zainteresowań, pasji wykonujących różne obowiązki i będących w różnym wieku. Po co? By pokazywać, że kobietom nie brakuje odwagi, siły, by podążać za marzeniami i zajmować się tym, co jest im bliskie. W cyklu gościłyśmy już m.in. pastorkę, konsulkę, reżyserkę, pilotkę helikoptera, basistkę, trójboistkę, pszczelarkę, zastępczynię prezydentki, dyrektorkę ZOO, pisarkę, kustoszkę i wiele innych.
Podcasty wystartowały w środku pandemii. Miały być źródłem inspiracji i wzmacniania kobiet. INEA została partnerem technologicznym, wspierając fundację finansowo oraz technicznie poprzez dostarczanie szybkiego Internetu do siedziby fundacji. Podcasty są ogólnodostępne i każdy może je odsłuchać na stronie kobietyjakrakiety.pl. Co ciekawe, INEA i Fiberhost rozbudowały serię o wewnętrzne rozmowy z kobietami o takim samym tytule, jak również o cykl – Rozmowy rodzaju męskiego – którego bohaterami są mężczyźni. W końcu równość płci jest ważnym elementem strategii firm. Rozmowy były publikowane na kanałach LinkedIn spółek.
Jak widać, INEA i Fiberhost mają świadomość tego, że nie da się prowadzić społecznie odpowiedzialnych działań samodzielnie. Stąd długa lista partnerów. Współpraca w kolejnych miesiącach ma być z nimi kontynuowana, jednak nastąpiła pewna ważna zmiana. Do tej pory spółki w ramach różnych mniejszych inicjatyw wspierały wiele podmiotów. Natomiast w wyniku ankiety przeprowadzonej wśród pracowników wyłoniono jedną, główną organizację, z którą mają być prowadzone działania z zakresu CSR. Wybór padł na Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce. Zuzanna Kaseja podsumowuje ten pomysł jednym zdaniem:
– Wierzymy, że dzięki temu będziemy mogli pomagać w sposób bardziej kompleksowy.
Artykuł opublikowano w 32. numerze Asa Biznesu. Całe wydanie dostępne jest tutaj.
Źródło: Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich "PISOP"