Standaryzacja organizacji i oferowanych przez nie produktów oraz usług jest wyrazem profesjonalizacji III sektora. Niekiedy jednak fundacje i stowarzyszenia poprzestają na osiąganiu norm na papierze. By skakanie nad poprzeczką standardów miało sens potrzeba nie tylko zestawu praktycznych, użytecznych reguł, które zaakceptuje większe grono podmiotów, ale także jawności uznanych norm i sprawozdawania ich przestrzegania.
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w minimalnym stopniu określa wymogi dotyczące działalności organizacji pozarządowych. Dotyczą one głównie działalności statutowej odpłatnej oraz wolontariatu. Pozostałe regulacje związane są przede wszystkim z korzystaniem przez organizacje z różnych form wsparcia publicznego. Oznacza to, że w działalności organizacji pozarządowych pozostaje duże pole do samoregulacji. Jest ono dodatkowo ograniczone w przypadku usług świadczonych przez organizacje. Część z nich jest regulowana ustawowo, np., usługi opiekuńcze czy usługi aktywizacji osób bezrobotnych. Jeżeli organizacje świadczą tego typu usługi i finansują je ze środków publicznych lub muszą mieć zgodę na ich prowadzenie ze strony państwa, to mają obowiązek jednocześnie wypełnić wymogi prawne z tym związane.
Standardy mogą odnosić się do różnych elementów działalności organizacji, na przykład do:
- sposobu czy też konkretnej metody prowadzenia działań, np. określają, jakie czynności składają się na zarządzanie finansami w organizacji,
- cech czy też wymagań dotyczących zasobów ludzkich, finansowych, instytucjonalnych niezbędnych do realizacji działań, np. księgowość organizacji musi prowadzić osoba z odpowiednimi uprawnieniami i doświadczeniem, a w biurze musi być odpowiednie pomieszczenie, gdzie przechowywane będą dokumenty księgowe,
- narzędzi, instrumentów, które w tych działaniach są wykorzystywane, np. podstawą dla prowadzenia księgowości i zarządzania finansami w organizacji jest polityka rachunkowości, która musi mieć postać dokumentu, przyjętego uchwałą odpowiednich władz,
- efektów realizowanych działań, na przykład udzielonej porady prawnej czy informacji,
- zasad, norm etycznych, społecznych, zgodnie z którymi prowadzone są działania, np. zasady niedyskryminowania nikogo ze względu na płeć, wiek czy kolor skóry.
Ogólnie standardy dotyczą:
- sprawności działania organizacji, np. standardy zarządzania,
- metodologii działania, np. standardy świadczenia usług,
- ogólnych zasad, norm prowadzenia działalności, np. przejrzystości czy jawności działania.
Niekiedy przyjmuje się również podział na standardy wewnętrzne i zewnętrzne. Te pierwsze dotyczyć mają funkcjonowania organizacji (zarządzania, zasobów ludzkich, itp.), a zewnętrzne relacji organizacji z otoczeniem (np. z darczyńcami czy partnerami). Podział ten wydaje się jednak sztuczny, gdyż relacje zewnętrzne są pochodną wewnętrznych mechanizmów działania organizacji.
Standardy mają charakter samoregulacji, a więc są tworzone po to, by wypełnić brak wymogów prawnych lub je uzupełnić bądź wzmocnić. Ma to na celu przede wszystkim zapewnienie jakości świadczonych usług czy prowadzonych działań. Dobrym przykładem może być cel wprowadzenia standardów określony przez Sieć SPLOT: zapewnienie wysokiej jakości usług (sieci) wspierających rozwój lokalny i regionalny, dostępnych w ramach stałej, kompleksowej oferty na terenie całego kraju.
Ale normy i związana z nimi standaryzacja mogą pełnić jeszcze kilka innych funkcji:
- normotwórczą: poprzez standardy wyznacza się normy dotyczące działań organizacji pozarządowych stanowiące pewien wzorzec postępowania; jest to szczególnie istotne w sytuacji, w której wcześniej nie było określonych norm czy też wymagań prawnych,
- informacyjną: standardy pełnią rolę informacji dla odbiorców działań organizacji, partnerów i darczyńców, którzy za ich sprawą wiedzą czego mogą się spodziewać po organizacji i jej działaniach,
- regulacyjną: standardy oraz proces standaryzacji może być sposobem regulowania określonego rodzaju działalności, włącznie z eliminowaniem z rynku – na przykład poprzez certyfikację – podmiotów, które nie spełniają tych norm; bardzo ciekawym przykładem zastosowania tej funkcji są brytyjskie compacts czyli porozumienia zawierane na przykład przez świadczeniodawców usług społecznych niezależnie od tego, czy należą do sektora publicznego, gospodarczego czy społecznego; najważniejszą częścią tych porozumień są wspólnie wypracowane minimalne wymagania świadczenia usług, które zobowiązani są przestrzegać wszyscy świadczeniodawcy,
- kontrolną: standardy są podstawą do (samo)kontrolowania zgodności z nimi prowadzonych działań, a w znaczeniu szerszym – narzędziem kontroli społecznej nad działalnością organizacji pozarządowych, co w sytuacji, w której prawo określa jedynie fundamentalne wymogi prawne, ma bardzo istotne znaczenie,
- ewaluacyjną: poziom i sposób realizacji standardów mogą być podstawą do oceny skuteczności, jakości czy użyteczności prowadzonych działań,
- edukacyjną: (samo)kontrola i (samo)ocena wypełniania standardów może być dobrą lekcją dla organizacji, umożliwiającą identyfikację jej deficytów i określenie sposobów ich wypełnienia, a więc doskonalenia własnych działań,
- identyfikacyjną: standardy służyć mogą także identyfikacji pewnych środowisk czy grup organizacji, wyróżnienia ich spośród pozostałych; przykładem może być będący w toku proces tworzenia reguł fundacji korporacyjnych zainicjowany przez Forum Darczyńców w Polsce, którego jednym z celów jest zbudowanie własnej tożsamości, identyfikacja fundacji tworzonych i finansowanych przez biznes,
- integrującą: standardy często są także wykorzystywane jako sposób integracji grup czy środowisk organizacji działających w tym samym obszarze – przykładem mogą być standardy działania stowarzyszeń abstynenckich,
- ochronną: dzięki standardom z jednej strony prawa odbiorców działań organizacji są lepiej zabezpieczone, ale z drugiej chronione są także osoby te działania realizujące; przykładem mogą być normy świadczenia porad prawnych i obywatelskich, przyjęte na przykład przez Studenckie Poradnie Prawne czy Biura Porad Obywatelskich; dzięki nim osoba korzystająca z porady wie dokładnie, czego może żądać od doradcy, ale także doradca, na przykład w sytuacji, w której osoba korzystająca nie jest zadowolona z efektu porady, może udowodnić, że zrobił dokładnie to, do czego był zobowiązany standardami; mają one także stwarzać poczucie większe bezpieczeństwa dla darczyńców, przekazujących środki organizacjom je stosującym,
- wizerunkową: standardy i standaryzacja wskazują, że organizacje, które w niej uczestniczą, poważnie i rzetelnie traktują siebie, swoich partnerów, a przede wszystkim społeczeństwo, a także to, że chcą doskonalić swoje działania; mogą być więc one istotnym narzędziem budowania zaufania publicznego do organizacji; dzięki zaufaniu każda organizacja buduje swój kapitał społeczny, sieć sympatyków, darczyńców, wolontariuszy; z drugiej strony standardy mogą być mechanizmem obronnym przed nieuczciwością i nierzetelnością niektórych organizacji oraz uogólnianiem negatywnych ocen sformułowanych na bazie wyjątków na całe środowisko.
Standaryzacja to proces opracowania i stosowania reguł działalności, obejmujący kilka etapów:
- określenie celów, którym mają służyć, oraz sposobów ich wykorzystania w działalności organizacji,
- wypracowanie standardów oraz mechanizmów wdrażania i kontrolowania ich stosowania,
- formalne ich przyjęcie przez odpowiednie gremia decyzyjne,
- wdrażanie i kontrola stosowania,
- ocena ich stosowania i podejmowanie decyzji na jej podstawie,
- okresowa ich weryfikacja i aktualizacja.
Standaryzacja ma charakter ciągły, a standardy są stosowane w bieżących działaniach organizacji. Kontrola ich stosowania także prowadzona jest na bieżąco – ocena z reguły przeprowadzana jest okresowo i służy nie tylko wyciągnięciu wniosków dotyczących działań organizacji, ale także wniosków dotyczących trafności i użyteczności standardów. Mogą one prowadzić do konieczności weryfikacji i/lub aktualizacji wymagań.
Określanie celów, jakim mają służyć normy, warunkuje ich zakres przedmiotowy, charakter i główne pełnione funkcje. Jeżeli na przykład mają służyć przede wszystkim poprawie sprawności działań organizacji, to odnosić się powinny głównie do zasobów ludzkich, instytucjonalnych oraz procedur i narzędzi zarządzania organizacją. Jeżeli natomiast standaryzacja ma służyć budowaniu tożsamości i identyfikacji jakiejś grupy organizacji, to powinny odnosić się głównie do wspólnych wartości i zasad działania. Natomiast jeśli mają być pomocne w regulacji rynku świadczenia określonych usług, to powinny dotyczyć przede wszystkich sposobów, metod świadczenia tych usług.
Kontrola i ocena wdrażania standardów dokonywana jest albo samodzielnie poprzez różnego rodzaju narzędzia samokontroli i samooceny albo przez wspólnie powołane ciała (komisje, rady), rzadziej przez ewaluatorów zewnętrznych. Niekiedy procedura kontroli i oceny połączona jest z przyznaniem certyfikacji lub akredytacji czyli formalnym potwierdzeniem spełniania wymagań. Bardzo ważne jest także podejmowanie działań w sytuacji ich nieprzestrzegania. Jeżeli podmiot uzyskał certyfikat, to można go mu odebrać – najczęściej jednak konsekwencją powinno być zaproponowanie działań służących pełnemu wdrożeniu zaakceptowanych reguł.
O standardach działaniach organizacji pozarządowych zaczęto w środowisku mówić mniej więcej 20 lat temu, a impulsem do tego były wyniki kontroli Najwyższej Izby Kontroli z lat 1992 i 1994, które ujawniły szereg nieprawidłowości w funkcjonowaniu fundacji korzystających ze środków publicznych. Rozmowy na temat wspólnych norm zaowocowały opracowaniem w 1996 roku „Karty zasad działania organizacji pozarządowych” pod auspicjami Stowarzyszenia na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych[1]. Karta, pomimo deklaracji jej stosowania ze strony wielu organizacji, nie zaczęła szerszej funkcjonować w środowisku pozarządowym. Wydaje się, że zadecydowały o tym trzy powody. Po pierwsze, większość organizacji mentalnie ani praktycznie nie była przygotowana na stosowanie standardów opisanych w Karcie. Po drugie Karta miała uchronić przed nowelizacją Ustawy o fundacjach, którą zapowiedział rząd po ogłoszeniu wyników kontroli NIK. Zainteresowanie Kartą spadło w momencie, w którym rząd wycofał się z planów nowelizacji aktu, a zapowiedział prace nad rozwiązaniem systemowym czyli Ustawą o działalności pożytku publicznego[2]. Trzecim powodem był brak jasnych mechanizmów monitorowania i oceny stosowania standardów w niej określonych.
W 2010 roku Karta została odświeżona i przyjęta przez Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych (OFOP), która stara się obecnie zachęcać do jej stosowania. Nadal jednak nie powstał żaden mechanizm publicznej weryfikacji stosowania norm, które są zresztą dość podstawowe i ogólne, odnoszące się głównie do fundamentalnych zasad działania organizacji pozarządowych, takich jak działanie na rzecz dobra wspólnego, przejrzystość, legalizm, niezależność, partnerstwo czy unikanie konfliktu interesów.
Innym nurtem standaryzacji, który rozwija się w ostatnich latach, są standardy federacji i sieci organizacji pozarządowych, których głównym celem jest uspójnienie i identyfikacja wspólnie prowadzonych działań. Takie funkcje pełnią m.in. wspomniane reguły Ogólnopolskiej Federacji Funduszy Lokalnych czy też Certyfikat Jakości Centrum Aktywności Lokalnej. Podejmowane są także próby wdrażania systemu zarządzania jakością ISO, m.in. przez Stowarzyszenie Współpracy Regionalnej i Federację Polskich Banków Żywności. Ta ostatnia organizacja promuje także wdrażanie norm HACCP dotyczących bezpiecznego obrotu żywnością.
Według badania „Diagnoza działalności organizacji pozarządowych pod kątem istnienia standardów działania”, przeprowadzonego na zlecenie MPiPS w 2010 roku, 42% organizacji pozarządowych stosowało standardy[8]. Należy jednak zastrzec, że dotyczy to stosowania jakichkolwiek, nie zawsze spisanych, minimalnych nawet norm dotyczących prowadzenia działań w sposób powtarzalny, co zawiera także zwyczajne przestrzeganie wymogów prawnych, np. obowiązku publikowania raportów rocznych z działalności. Wydaje się, że przyjmując rozumienie standardów użyte w niniejszym opracowaniu, odsetek stosujących je organizacji byłby o co najmniej połowę mniejszy. Potwierdzeniem tego faktu może być to, że według badania spisane procedury dotyczące sytuacji konfliktu interesów (co nie jest wymogiem prawnym) miało zaledwie 26% organizacji. Badanie ujawniło również, że wspomnianą „Kartę zasad działania organizacji pozarządowej” zna tylko 32% badanych organizacji, a jedynie 10% ją podpisało. Takie normy stosowały przede wszystkim organizacje zajmujące się świadczeniem usług społecznych, organizacje infrastrukturalne oraz organizacje o charakterze sieciowym.
Według wspomnianego badania, do najczęstszych obszarów, do których w praktyce odnoszą się standardy, należą kwestie związane ze sprawnym działaniem organizacji. Badani wymieniali najczęściej te dotyczące sprawnego zarządzania organizacją:
- struktury organizacji i sposobu zarządzania,
- zakresu czynności, który powinien wykonany w ramach zarządzania,
- kompetencji władz,
- zasobów instytucjonalnych (lokal, sprzęt biurowy, itp.),
- narzędzi i instrumentów (dokumenty, procedury),
- zasobów finansowych (koszty związane z zarządzaniem),
- zasobów ludzkich (kompetencje, doświadczenie),
- relacji z otoczeniem (darczyńcy, partnerzy, beneficjenci).
Równie często pojawiały się reguły dotyczące świadczonych usług, obejmujące:
- zakres przedmiotowy i podmiotowy usługi,
- spodziewany efekt i sposób jego oceny,
- zakres czynności, wykonanej w ramach usługi,
- zasoby instytucjonalne, ludzkie i finansowe niezbędne do realizacji usługi,
- narzędzia i instrumenty niezbędne do realizacji usługi (dokumenty, procedury, podręczniki, itp.),
- prawa i obowiązki świadczeniodawców i świadczeniobiorców.
Trzecia grupa to zasady, wartości czy normy, którymi kierują się organizacje w swojej działalności, czyli zasady odnoszące się do:
- uwzględniania misji i celów w bieżącej działalności organizacji,
- przejrzystości i jawności działania,
- poszanowania praw beneficjentów (podmiotowość, poufność, prywatność, itp.),
- niedyskryminowanie beneficjentów,
- rzetelności i odpowiedzialności w działaniu.
Standaryzacja może pełnić szereg użytecznych dla organizacji i jej otoczenia funkcji, ale dotychczasowe marginalne jej wykorzystywanie przez organizacje pozarządowe wiąże się z istotnymi wyzwaniami. Pierwsze zagrożenie, to fasadowość. Wydaje się, że większość podmiotów III sektora (a także ich otoczenie!) traktuje standardy jako zabieg wizerunkowy, mający na celu zdobycie zaufania potencjalnych beneficjentów, a najczęściej darczyńców. Jeżeli za regułami nie stoi rzetelny mechanizm sprawdzania ich stosowania przewidujący także sankcje w przypadku ich niezachowywania, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie będą traktowane serio.
Tomasz Schimanek, rynekpracy@fise.org.pl
Standardy cytowane w tekście:
-
Karta zasad działań organizacji pozarządowych
http://osektorze.ngo.pl/x/20025 -
Karta etyczna organizacji ekologicznych
http://osektorze.ngo.pl/x/20025 -
Karta zasad organizacji monitorujących działalność administracji publicznej
http://osektorze.ngo.pl/x/20025 -
Standardy działań stowarzyszeń abstynenckich Krajowej Rady Związków i Stowarzyszeń Abstynenckich
www.mzsa.pl/mzsa/doc/standardy_2013.pdf -
Standardy Federacji Funduszy Lokalnych w Polsce
http://www.ffl.org.pl/pl/standardy_fl -
Standardy sieci Regionalnych Centrów Wolontariatu
http://wolontariat.org.pl/siec/standardy-sieci -
Standardy Biur Porad Obywatelskich
http://bpo.warszawa.pl/o-nas/standardy-poradnictwa -
Standardy Uniwersyteckich Poradni Prawnych
http://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/standardy -
Informacje o procesie tworzenia standardów działania fundacji korporacyjnych
www.forumdarczyncow.pl -
Certyfikat Jakości Centrum Aktywności Lokalnej
http://www.cal.org.pl -
Informacje o standaryzacji Sieci SPLOT
http://siecsplot.pl/strony/standaryzacja
Źródło: FISE