Media podały, że 26 stycznia 2010 r. w Brukseli w tajnym głosowaniu polscy europosłowie wybrali Wrocław na drugą w Polsce siedzibę biura Parlamentu Europejskiego. W ostatniej turze miasto to pokonało Kraków.
Polska jako duży kraj członkowski Unii Europejskiej ma możliwość prowadzenia dwóch biur PE (pierwsze znajduje się w Warszawie).
W sumie do rywalizacji zgłoszono 11 kandydatur. Pod uwagę brane było położenie geograficzne, wielkość miast, infrastruktura i atrakcyjność. Na ostatecznej liście znalazły się trzy miasta wytypowane przez międzynarodowe jury, które miało pomóc deputowanym w wyborze: Kraków, Wrocław i Gdańsk. Do tej listy przewodniczący Parlamentu Jerzy Buzek dopisał następnie trzy kolejne: Katowice, Łódź i Poznań.
Po I turze głosowania odpadły Łódź i Poznań. Wrocław i Kraków otrzymały po 10 głosów, Gdańsk - sześć, a Katowice - siedem. Ostatecznie starcie zakończyło się zwycięstwem Wrocławia nad Krakowem 24 do 18.
Biura PE w krajach członkowskich nie są przedstawicielstwami Parlamentu, ale wspierają europosłów w tej roli. Zajmują się promocją, służą pomocą dziennikarzom, organizują panele dyskusyjne i konferencje z udziałem eurodeputowanych, publikują materiały informacyjne o PE i Unii Europejskiej. Warszawskie biuro powstało pod koniec 2002 roku, zatrudnia sześć osób.
Wybór ten będzie jeszcze musiała zaaprobować Komisja Europejska. Jeśli tak się stanie, to wrocławskie biuro powinno rozpocząć działalność od przyszłego roku (tuż przed polską prezydencją w UE w drugiej połowie 2011 roku). Będzie miało charakter regionalny, zatrudni do czterech osób.
Źródło: oprac. na podst. inf. pras.