We Wrocławiu i Poznaniu rozpoczyna się właśnie, w ramach projektu "KARnet 15+ – model współpracy trójsektorowej", testowanie innowacyjnych rozwiązań pracy z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym, w tym objętą opieką zastępczą. Sprawdzana będzie skuteczność wypracowanych narzędzi aktywizacji zawodowej i edukacji do pracy, które będą ułatwiały młodzieży wchodzenie na rynek pracy.
W miastach powstaną sieci tzw. Klubów Aktywności Rozmaitych, które będą stanowiły dla młodzieży przestrzeń do rozwoju zainteresowań, kompetencji społecznych i zawodowych. Po przetestowaniu model będzie upowszechniany w całej Polsce.
Innowacyjne rozwiązania, które będą wykorzystane w pracy z grupami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, są efektem realizacji projektu „KARnet 15+ – model współpracy trójsektorowej“. Nowe podejście odsuwa na bok pracę skupioną na deficytach młodzieży. Cała uwaga będzie skoncentrowana na zasobach i kompetencjach młodych ludzi. W klubach dostaną oni przestrzeń do rozwijania różnych aktywności - sami zdecydują, czym chcą się zajmować i w jaki sposób się organizować. Elastyczność formuły funkcjonowania klubów daje pole do kształtowania niezbędnej na rynku pracy postawy otwartości na zmiany i nowe rozwiązania.
Formuła klubów, zależna od decyzji i zaangażowania młodzieży, przełoży się na jej silną wewnętrzną motywację. Młodzież będzie stopniowo odkrywać siebie i swoje prawdziwe pasje. Dzięki temu nauczy się efektywnie funkcjonować i w przyszłości wybierać zatrudnienie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami (a nie przypadkowo, jak często dzieje się to obecnie). Od początku pracy w klubach będą rozwijane umiejętności istotne z punktu widzenia pracodawców, m.in. komunikowanie z otoczeniem, nawiązywanie relacji interpersonalnych, praca w grupie. Uczestnictwo w klubach pozwoli młodzieży na samodzielne dokonywanie adekwatnych wyborów zawodowych. Decyzje takie są podejmowane wcześniej niż w momencie ukończenia 18 roku życia, dlatego model zakłada objęcie wsparciem osób młodych, już od 15 roku życia.
Rozwiązania modelu są odpowiedzią na kluczowe problemy młodzieży, które zostały zdiagnozowane w trakcie pierwszego etapu realizacji projektu. Młodzi ludzie nie mają poczucia realnego wpływu na swoje życie. Podejmując decyzje o wyborze kierunku i poziomu kształcenia, nie uwzględniają własnych zainteresowań i predyspozycji. Mają mylne wyobrażenie o zawodach i rynku pracy, co jest efektem braku edukacji i praktycznej wiedzy przydatnej w pracy. Młodzież zagrożona wykluczeniem społecznym, objęta systemem opieki zastępczej ma mniejsze możliwości w porównaniu do rówieśników, w jej otoczeniu brakuje wzorców związanych z nauką i pracą. Jednocześnie udzielana jej pomoc jest rozczłonkowana wśród wielu instytucji i ma charakter wybiórczy. Wychowankowie posiadają deficyt kompetencji społecznych i kulturowych, mają problemy z identyfikacją swoich zainteresowań (a nawet jeśli je zidentyfikują, nie rozwijają ich). W konsekwencji dokonują przypadkowych, nieadekwatnych wyborów poziomu i kierunków kształcenia. To z kolei wpływa na ich niską pozycję na rynku pracy.
W różnych dzielnicach Wrocławia i Poznania powstaną Kluby Aktywności Rozmaitych. Odpowiednio przygotowana kadra będzie towarzyszyć młodzieży w procesie rozwoju zainteresowań, nabywania nowych kompetencji społecznych i zawodowych, wzmacniać działania pozytywne. Kluby Aktywności Rozmaitych zakładają również integrację młodzieży objętej opieką zastępczą z rówieśnikami spoza pieczy. Takie rozwiązanie pozwoli skutecznie zapobiegać wykluczeniu młodych ludzi. Kluby rozpoczną działalność we wrześniu, rekrutacja zacznie się już w lipcu tego roku.
Testowanie modelu we Wrocławiu i Poznaniu umożliwi sprawdzenie jego skuteczności w 2 różnych otoczeniach. Narzędzia i metody pracy wypracowane w ramach projektu będą upowszechniane na terenie całego kraju.
Projekt jest realizowany we współpracy przedstawicieli trzech sektorów. Inicjatorem i Liderem Partnerstwa realizującego projekt jest Wrocławska Rewitalizacja Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Partnerami projektu są instytucje sektora publicznego, pozarządowego i prywatnego: Gmina Wrocław (w imieniu której projekt realizuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej we Wrocławiu), Wrocławska Pracownia Psychoedukacji i Terapii „PLUS” Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz spółka ATTESTOR s.c. Ewa Kuzilek-Sekścińska, Ewa Suchożebrska.