Wolontariat pracowniczy w praktyce - czyli kilka inspiracji z własnego doświadczenia. #CSRWRO, #Wolontariat, #Sektor3
Wolontariat pracowniczy to działania, które pracownicy firm podejmują jako wolontariusze na rzecz społeczności lokalnej lub organizacji pozarządowych. Warto podkreślić, iż taka forma współpracy międzysektorowej przynosi korzyści obu stronom. Biznes wspiera taką aktywność poprzez ogłaszanie konkursów grantowych i wspieranie zaangażowania pracowników, dodatkowymi funduszami na realizację projektów społecznych.
Jedną z form jest
wolontariat kompetencyjny (ang.
Skill-Based Volunteering), którego celem jest rozwój umiejętności przywódczych liderów firm i tym samym wspomaganie społeczności lokalnych. Przykładem jest program firmie IBM - Corporate Services Corps, który wysyła swoich pracowników do krajów rozwijających się, by pomóc w walce z problemami społecznymi. Więcej informacji o programie znajduje się w
case study.
Jeśli firma nie ma takich funduszy oraz możliwości, może wdrażać wolontariat pracowniczy przy pomocy swoich pracowników oraz ich pomysłów i zaangażowania. Ciekawym przykładem jest organizacja sprzedaży wypieków zrobionych przez pracowników. Zebrane fundusze przekazywane są dla organizacji pozarządowych np. na posiłki dla dzieci. Pracownicy bardzo chętnie zgłaszają się do przygotowania wypieków, a taka słodka inicjatywa sprawia, że wszystkie ciasta i ciasteczka zostają szybko wykupione. Ponadto można organizować kiermasze okolicznościowe, np. sprzedaż ręcznie robionych przez pracowników bożonarodzeniowych kartek lub produktów zriobionych przez podopiecznych fundacji.
Coraz bardziej popularne staje się wspieranie ogólnopolskich inicjatyw przez firmy, np. Szlachetnej Paczki. Firmy lub zespoły wybierają rodzinę, którą chcą wesprzeć i zbierają dla niej niezbędne produkty. Zaletą wspólnej zbiórki jest pomoc dla rodzin, których potrzeby nie byłaby w stanie zapewnić osoba indywidualna ze względu na wyskoki koszt, np. zakup mebli kuchennych czy lodówki. Przedsiębiorstwa organizują także w swoich siedzibach zbiórkę krwi we współpracy z Regionalnym Centrum Krwiodawstwa. Jest to udogodnienie dla pracowników, którzy chcą pomóc i oddać krew w miejscu pracy pod opieką specjalistów. Poza tym firma może ustanowić tzw. czasu „na wolontariat” i jej pracownicy mogą poświęcić np. godzinę, dwie w miesiącu na działalność wolontariacką. Niektóre firmy wprowadzają również jeden dzień w roku, który może być poświęcony przez pracownika na działalność na rzecz organizacji pozarządowej.
Oprócz wyżej wymienionych pomysłów można wymienić jeszcze, m.in. e-wolontariat, który zdobywa coraz większą popularność, ponieważ jest bardzo elastyczny pod kątem miejsca i czasu dostępu czy wolontariat interesariuszy (np. angażowanie emerytowanych pracowników w mentoring czy konsulting pracowników). Niewątpliwie wszystkie inicjatywy przyczyniają się do promowania idei wolontariatu pracowniczego i zachęcają pracowników do wspierania społeczności lokalnej.
Każda firma reguluje wolontariat pracowniczy we własnym zakresie, często na podstawie swojej strategi Społecznie Odpowiedzialnego Biznesu (CSR), dlatego zachęcam pracowników firm do inicjatyw oddolnych oraz organizacje pozarządowe do kontaktu z biznesem w celu nawiązania współpracy.
Fundacja Akademia Odpowiedzialnego Biznesu wspiera takie formy współpracy oraz pomaga firmom angażować swoich wolontariuszy w akcje na rzecz organizacji pozarządowych i społeczności lokalnych.