Wolontariat kompetencji w wiejskim gimnazjum? Da się zrobić [RELACJA]
Po pilotażowym programie wolontariatu kompetencji Fundacja Rozwoju „Dobre Życie” z Lutczy koło Rzeszowa opracowała zespół dobrych praktyk i rekomendacji dla tego typu działań. Istotą powodzenia projektu okazały się odwołania do lokalnego patriotyzmu
Ci, którzy zajmują się zagadnieniami społecznej odpowiedzialności biznesu czy wolontariatem pracowniczym, wiedzą, że musi zostać spełnionych kilka warunków, aby przedsięwzięcie miało sens (jak np. angażowanie tylko tych, którzy wykazują gotowość czy diagnoza potrzeb wolontariuszy). Największym wyzwaniem jest kontynuacja – prowadzenie kolejnych edycji akcji. Poryw serca bywa bowiem spontaniczny i jednorazowy.
18 wolontariuszy-pracowników oraz decydentów z firm i instytucji – od października do grudnia 2013 r. prowadziło w sześciu szkołach powiatu strzyżowskiego na Podkarpaciu zajęcia z nowoczesnych technologii, edukacji finansowej, rozsądnego gospodarowania energią, przedsiębiorczości, komunikacji i pracy w zespole oraz z doradztwa zawodowego.
Kiedy bezpośrednią przestrzenią działania wolontariatu kompetencji jest gminna szkoła, sprawdza się praca w asyście doświadczonych trenerów i wykorzystanie aktywnych metod nauczania w prowadzeniu zajęć. Jednym z postulatów na przyszłość jest zorganizowanie wspólnego obozu przedsiębiorców czy pracowników z uczniami, a także wizyty szkolne w firmach.
Wierzę, że Podkarpacie jest potencjalnie cudownym miejscem do współpracy i życia dla nas wszystkich. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami oraz inspirowanie młodych ludzi do rozwoju to najlepsza inwestycja. (cytat z wolontariusza)
Program realizowany w ramach projektu “Działam, bo jestem. Jestem, bo działam” Projekt współfinansowany ze środków otrzymanych od Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Źródło: Fundacja Rozwoju "Dobre Życie"