Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
W dniach 22-23 marca 2005 odbył się w Brukseli tzw. Wiosenny Szczyt UE, czyli posiedzenie Rady Europejskiej - szefów państw i rządów UE. W trakcie posiedzenia dyskutowano głównie na temat reformy Paktu Stabilności i Wzrostu, przeglądu Strategii Lizbońskiej i zmiany klimatu.
"Polska bardzo
pozytywnie ocenia zakończony w środę szczyt przywódców państw UE" - powiedział w czwartek, 24
marca, minister ds. europejskich Jarosław Pietras, szef Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej na
porannym spotkaniu z dziennikarzami.
Co
to jest Pakt Stabilności i Wzrostu
Pakt Stabilności i Wzrostu został przyjęty przez Radę Europejską w czerwcu 1997 r. w celu uszczegółowienia postanowień Traktatów założycielskich w odniesieniu do Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW). W ramach Paktu państwa członkowskie Unii muszą utrzymywać swój deficyt budżetowy na poziomie nie wyższym niż 3 procent PKB, a ich dług publiczny nie powinien przekroczyć 60 procent PKB. Ponieważ niektóre państwa przekraczają obowiązujące w ramach Paktu limity, Unia podjęła rozmowy na temat jego reformy. Debata dotyczyła możliwości wyłączenia niektórych wydatków z wyliczeń dotyczących deficytu budżetowego. Chodziło, m.in., o wydatki związane z realizacją Strategii Lizbońskiej czy też koszty zjednoczenia Niemiec.
Pakt Stabilności i Wzrostu został przyjęty przez Radę Europejską w czerwcu 1997 r. w celu uszczegółowienia postanowień Traktatów założycielskich w odniesieniu do Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW). W ramach Paktu państwa członkowskie Unii muszą utrzymywać swój deficyt budżetowy na poziomie nie wyższym niż 3 procent PKB, a ich dług publiczny nie powinien przekroczyć 60 procent PKB. Ponieważ niektóre państwa przekraczają obowiązujące w ramach Paktu limity, Unia podjęła rozmowy na temat jego reformy. Debata dotyczyła możliwości wyłączenia niektórych wydatków z wyliczeń dotyczących deficytu budżetowego. Chodziło, m.in., o wydatki związane z realizacją Strategii Lizbońskiej czy też koszty zjednoczenia Niemiec.
Reforma Paktu
Porozumienie zostało osiągnięte już 20 marca w Brukseli, podczas spotkania ministrów finansów - spotkanie dotyczyło właśnie reformy Paktu. Szczyt szefów państw UE tylko ją ostatecznie potwierdził. Uzgodniono, że przy ocenie deficytu budżetowego brane będą pod uwagę pewne "czynniki łagodzące", za które uznano m.in. koszty "ponownego zjednoczenia Europy" (np. w przypadku Niemiec, transfery do wschodnich landów wynoszą ok. 4 procent PKB). To złagodzenie dyscypliny budżetowej ma doprowadzić do zwiększenia stabilności euro.
Porozumienie zostało osiągnięte już 20 marca w Brukseli, podczas spotkania ministrów finansów - spotkanie dotyczyło właśnie reformy Paktu. Szczyt szefów państw UE tylko ją ostatecznie potwierdził. Uzgodniono, że przy ocenie deficytu budżetowego brane będą pod uwagę pewne "czynniki łagodzące", za które uznano m.in. koszty "ponownego zjednoczenia Europy" (np. w przypadku Niemiec, transfery do wschodnich landów wynoszą ok. 4 procent PKB). To złagodzenie dyscypliny budżetowej ma doprowadzić do zwiększenia stabilności euro.
Jean-Claude Juncker, premier
kierującego w tym półroczu pracami UE Luksemburga zapewnił, że kraje, których deficyt budżetowy
nieznacznie przekroczy 3 proc. PKB, będą miały szanse ubiegać się o przyjęcie do unii monetarnej,
czyli strefy euro. Oznacza to, że Polska ma realne szanse na wejście do strefy w 2009
roku.
Rewizja Strategii Lizbońskiej
Na szczycie przyjęto także rewizję uchwalonej w 2000 roku w Lizbonie unijnej strategii gospodarczej na rzecz konkurencyjności i wzrostu, tzw. Strategii Lizbońskiej. Jej założenia okazały się nierealistyczne.
Na szczycie przyjęto także rewizję uchwalonej w 2000 roku w Lizbonie unijnej strategii gospodarczej na rzecz konkurencyjności i wzrostu, tzw. Strategii Lizbońskiej. Jej założenia okazały się nierealistyczne.
Przywódcy UE wezwali do
skoncentrowania się na dwóch priorytetach: zwiększeniu wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w UE.
Postanowiono także powołać narodowych koordynatorów ds. Strategii. Minister Pietras uważa, że w
Polsce powinien to być minister gospodarki lub wicepremier odpowiadający za gospodarkę.
Liberalizacja usług w Unii
Najwięcej kontrowersji i dyskusji wzbudziła dyrektywa usługowa, liberalizacji której sprzeciwia się zwłaszcza Francja. Ostatecznie, na apel Francji oraz kilku starych krajów UE, we wnioskach końcowych zapisano, że obecny projekt dyrektywy usługowej nie odpowiada w pełni wymaganiom, a liberalizacji rynku usług musi towarzyszyć zachowanie europejskiego modelu socjalnego. Jest to stanowisko, które będzie prawdopodobnie podtrzymywane, dopóki w tych starych krajach nie zostanie przyjęta konstytucja europejska. Istnieje bowiem obawa, że społeczeństwa rozczarowane zbyt szerokim otwarciem się na usługi tańszych firm z innych krajów mogłyby konstytucję odrzucić.
Liberalizacja usług w Unii
Najwięcej kontrowersji i dyskusji wzbudziła dyrektywa usługowa, liberalizacji której sprzeciwia się zwłaszcza Francja. Ostatecznie, na apel Francji oraz kilku starych krajów UE, we wnioskach końcowych zapisano, że obecny projekt dyrektywy usługowej nie odpowiada w pełni wymaganiom, a liberalizacji rynku usług musi towarzyszyć zachowanie europejskiego modelu socjalnego. Jest to stanowisko, które będzie prawdopodobnie podtrzymywane, dopóki w tych starych krajach nie zostanie przyjęta konstytucja europejska. Istnieje bowiem obawa, że społeczeństwa rozczarowane zbyt szerokim otwarciem się na usługi tańszych firm z innych krajów mogłyby konstytucję odrzucić.
Uczestnicy szczytu nie zdecydowali, na
czym miałyby polegać zmiany w projekcie i jaka jest przyszłość budzącej kontrowersje "zasady
kraju pochodzenia", która przewiduje, że usługodawca z jednego kraju UE może wykonywać usługi
w drugim zgodnie z prawem swojego kraju. Francuzi obawiają się tzw. dumpingu socjalnego. Uważają,
że przedsiębiorcy z krajów o mniej wymagającym prawie pracy zaleją francuski rynek, oferując tańsze
usługi.
O
klimacie
Posiedzenie Rady dotyczyło także zmian klimatu i konieczności ograniczenia emisji gazów, zwłaszcza po tym jak 15 lutego 2005 roku zaczął obowiązywać Protokół z Kioto. Zdecydowano, że kraje UE będą dążyć do redukcji emisji gazów cieplarnianych od 15 do 30 proc. do 2020 roku, w stosunku do poziomu emisji z końca lat 90.
Posiedzenie Rady dotyczyło także zmian klimatu i konieczności ograniczenia emisji gazów, zwłaszcza po tym jak 15 lutego 2005 roku zaczął obowiązywać Protokół z Kioto. Zdecydowano, że kraje UE będą dążyć do redukcji emisji gazów cieplarnianych od 15 do 30 proc. do 2020 roku, w stosunku do poziomu emisji z końca lat 90.
Źródło: inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.