27 września 2016 r. w Urzędzie Miasta Łodzi odbyło się V posiedzenie Łódzkiej Rady Działalności Pożytku Publicznego III kadencji. Program posiedzenia przewidywał m.in. omówienie projektu Kodeksu Krajobrazowego dla Łodzi oraz najważniejszych elementów Wieloletniego Programu Współpracy Miasta Łodzi z Organizacjami Pozarządowymi a także prezentację projektu Gminnego Programu Rewitalizacji dla Łodzi.
Wieloletni Program Współpracy
Wieloletni Program Współpracy powstał dzięki realizacji projektu partnerskiego „Model współpracy NGO – Miasto Łódź”. Zespół złożony z przedstawicieli NGO i komórek organizacyjnych miasta opracował założenia do programu poprzedzone badaniami INDEXEM, konsultacjami społecznymi z organizacjami pozarządowymi i jednostkami organizacyjnymi UMŁ.
Program wskazuje role i miejsce NGO w realizacji polityk publicznych i wyznacza kierunki współpracy w latach 2016 – 2018. Przy tworzeniu polityk publicznych ważne jest zwiększenie udziału organizacji pozarządowych w diagnozowaniu problemów lokalnych.
W Programie uwzględniono rozwój i usprawnienie komunikacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi UMŁ a organizacjami pozarządowymi również poprzez obustronne korzystanie z portali lodzkie.ngo.pl i aktywniobywatele.uml.lodz.pl.
Program zakłada udział przedstawicieli NGO w pracach zespołów oraz grup roboczych w ramach otwartych naborów, a także ich większe zaangażowanie w procesy konsultacyjne. Proponuje się rozwinięcie współpracy finansowej przez zwiększenie liczby zadań rocznych i wieloletnich przekazywanych do realizacji organizacjom pozarządowym, w tym części zadań z Budżetu Obywatelskiego.
Nowym elementem jest wdrożenie zasady ogłaszania konkursów na realizację zadań wieloletnich przed zakończeniem roku budżetowego poprzedzającego termin rozpoczęcia zadania. Uwzględniono usprawnianie funkcjonowania Elektronicznego Generatora Wniosków.
W zakresie wzmacniania infrastruktury i warunków społecznej aktywności uwzględniono wzmocnienie systemu wsparcia organizacji pozarządowych przez utworzenie Łódzkiego Centrum Obywatelskiego jako odrębnego ośrodka wspierającego i inkubatora przedsiębiorczości społecznej oraz stworzenie koncepcji Centrów Obywatelskich na terenie Miasta Łodzi. Priorytetem jest prowadzenie przejrzystej i spójnej polityki lokalowej Miasta wobec organizacji pozarządowych w związku z realizacją zadań publicznych.
Kodeks Reklamowy
Omówiono również projekt „Kodeksu Reklamowego”, w którym przyjęto cztery formy reklam, które mają być zakazane w całym mieście zgodnie z uwagami wniesionymi w konsultacjach społecznych. Są to: banery reklamowe, wyświetlacze LED, elektroniczne plakaty, reklama mobilna „na lawetach” oraz murale reklamowe. Dopuszczone nośniki reklam to szyldy (bezpłatne), reklamy na budynkach i reklamy wolnostojące (płatne). Rozbudowano katalog dopuszczalnych szyldów, uspójniono nośniki reklamowe w obszarze elewacji.
Ważną regulacją jest zakaz zasłaniania szyb w komunikacji miejskiej przez reklamy oraz ograniczenie ich zagęszczenia na terenach zielonych. Witryny sklepowe będą mogły być zasłonięte reklamą jedynie w 10% . Reklamy wielkopowierzchniowe – bilbordy rozwieszane dotychczas na ścianach kamienic będą teraz dopuszczone na rusztowaniu i siatce ochronnej. Dla małej architektury i ogrodzeń określone są jednakowe zasady. Czas na dostosowanie reklam do nowych przepisów ściśle określony jest w dokumencie, a jednostką kontrolującą stan faktyczny będzie Biuro Architekta Miasta UMŁ.
Gminny Program Rewitalizacji
Gminny Program Rewitalizacji (GPR) uwzględnia uwagi wniesione po konsultacjach społecznych, a także uwagi Radnych Rady Miejskiej w Łodzi. Omówiona została struktura dokumentu. Są cztery cele strategiczne, do których przypisane są cztery cele operacyjne. W tej chwili w dokumencie zawartych jest ok. 100 planowanych przedsięwzięć.
W dniu 11 sierpnia został ogłoszony raport z uwagami z konsultacji społecznych. Zjawiska zdiagnozowane to ubóstwo, bezrobocie, bieda, niski poziom edukacji, kapitał społeczny i niski poziom udziału w życiu kulturalnym i publicznym mieszkańców Łodzi. Oprócz tego na tym obszarze występują także negatywne zjawiska gospodarcze, środowiskowe, przestrzenno-funkcjonalne i techniczne. GPR odpowiada na te problemy i stąd taka liczba zawartych w dokumencie przedsięwzięć.
Główną misją GPR jest wyzwolenie potencjału centrum miasta i jego mieszkańców. Biuro ds. Rewitalizacji w ramach GPR współpracuje z organizacjami pozarządowymi z łódzkimi Komisjami Dialogu Obywatelskiego, z przedstawicielami wspólnot mieszkaniowych, uczelniami, instytucjami kultury, właścicielami prywatnych kamienic.
Kolejnym dokumentem, który będzie narzędziem w procesie rewitalizacji to Specjalna Strefa Rewitalizacji zawierająca zbiór szczegółowych regulacji do rozwiązywania konkretnych problemów. ŁRDPP zaproponowała zwrócić uwagę na tworzenie projektów partnerskich, tak aby organizacje pozarządowe były szerzej włączane w realizację zadań.
Dyskutowano jeszcze o możliwym zastosowaniu klauzul społecznych w procesie zlecenia zadań dot. usług komunalnych czy remontowych w celu aktywizacji mieszkańców przez podmioty ekonomii społecznej w obszarze rewitalizowanym. Poruszono temat klauzul społecznych, które powinny znaleźć się w zamówieniach publicznych w ramach realizacji zadań wskazanych w GPR. Rada zadeklarowała zebranie propozycji od właściwych komórek organizacyjnych, w jakich obszarach mogą być one zastosowane.
Źródło: inf. nadesłana